Veľké obchodné reťazce sa začínajú strachovať o svoje zisky. Americký Walmart nedávno za zavretými dverami oznámil svojim dodávateľom, že nebude tolerovať zvyšovanie cien dodávok tovaru. Ekonomická recesia totiž spôsobuje, že zákazníci sa do obchodov nehrnú v takom veľkom počte, a ak aj prídu, s nákupom to nepreháňajú pre vysoké predajné ceny tovaru. Predajca im však zľavy poskytovať nechce, pretože za tovar zaplatil dodávateľom isté sumy, ktoré potrebuje vykompenzovať.
Damoklov meč
Obchodný riaditeľ Tatranskej mliekarne (TAMI) Ján Husák pre TREND uviedol, že ak sa už o tom takto otvorene hovorí, Walmart v podstate prekročil rubikon a nemôže to vziať späť. Otázkou je, či si cenové podmienky podobne diktujú aj obchodné reťazce na Slovensku.
Podľa neho tu vždy bola snaha veľkých nadnárodných spoločností ovplyvňovať cenovú politiku dodávateľov, zahŕňajúca neraz aj nepriame vydieranie lokálnych výrobcov, avšak dohody medzi predajcami a dodávateľmi sa na verejnosti nekomunikovali ani nekomentovali. „Slovenských dodávateľov v minulosti relatívne dobre chránil zákon o neprimeraných obchodných podmienkach, ten je však dnes modifikovaný do takej miery, že nadnárodným spoločnostiam nenariaďuje, aby dodržiavali napríklad istý podiel slovenských výrobkov v letákoch,“ hovorí J. Husák.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?