Pred pandémiou riešili manažéri témy prevažne motivačného charakteru, pričom súčasťou boli aj strategické otázky alebo audit. Momentálne sa učia čoraz viac narábať so stresom, s vlastnou psychikou a psychikou tímov, hovorí pre TREND psychologička a koučka Silvia Langermann.
Uplynulé roky boli pre manažérov veľmi náročné. Ako sa zmenili požiadavky na zručnosti lídrov?
Lídri sa museli naučiť riadiť firmu v prítomnosti neustálych zmien a uplynulé roky ukázali, že toto všetko bolo potrebné zvládnuť zo dňa na deň. Primárnou zmenou bola úroveň flexibility, ktorá zahŕňa schopnosti zvládať úlohy či stres v podstate z akéhokoľvek miesta.
Takže hlavnou témou dnešných školení u biznisových klientov je vysoká frustrácia, ktorá začala prevládať až v tomto premenlivom období. Lídri sa museli stať zároveň aj psychickou podporou pre svoj tím, nadobudnúť zručnosť riešiť krízové situácie a adaptovať sa na online priestor.
Zmenili sa za posledné roky témy, s ktorými chodia manažéri za koučmi? Čo riešili najčastejšie pred pandémiou a čo po nej?
Osobne vnímam nepatrné rozdiely. Pred pandémiou sme riešili témy prevažne motivačného charakteru, no súčasťou boli aj strategické otázky alebo audit. Tieto témy riešime aj dnes, avšak bolo nevyhnutné zaradiť techniky flexibility a adaptácie na neustále sa meniace podmienky trhu.
Momentálne sa učia manažéri čoraz viac narábať so stresom, vlastnou psychikou a psychikou ich tímu. Pokiaľ nie je manažér v psychickej rovnováhe, je preňho náročné robiť vedomé rozhodnutia. Mnohí totiž spravili pod tlakom emočné rozhodnutia, neuvážené a nepremyslené kroky. Preto je dôležitá práca so zvládaním zložitých situácií, tentokrát však vo flexibilnejšom prostredí.
Hodina angličtiny by nemala byť lacnejšia než manikúra, hovorí TREND Podnikateľka roka 2022
Ovplyvňuje psychickú rovnováhu lídra aj jeho súkromie? Do akej miery?
Určite áno a môžem povedať, že do veľmi značnej miery. Nie je tajomstvom, že v posledných rokoch stúpol počet rozvodov, čo automaticky vedie k ťažším stavom psychiky a často sa to odzrkadľuje aj na firemných výsledkoch. Aj to je dôvod, prečo firmy investujú do expertov. Aktuálne s klientmi riešime psychickú odolnosť viac ako kedykoľvek predtým.
Akými zmenami prešli za uplynulé tri roky samotní koučovia?
Podobne ako u lídrov, aj my sme sa zo dňa na deň museli naučiť pracovať v online priestore. Koučovať klienta osobne alebo online, je veľký rozdiel. A nejde iba o technickú záležitosť.
Zároveň ako kouč som ešte nikdy tak výrazne nevnímala ako výhodu, že som aj doktorkou psychológie. Počas pandémie sa prejavili extrémne ťažké psychické stavy, mnohí ľudia sa obávali o svoj i život svojich blízkych. Museli sme vyriešiť najprv oblasť psychiky, inak sme sa nedokázali v ich otázkach pohnúť ďalej.
Mnohé podniky počas pandémie zatvorili. Ako si s pandémiou poradila vaša firma?
Žiaľ, táto kríza, ako aj mnohé pred ňou, spôsobila, že viacerí podnikatelia boli nútení zatvoriť firmy, ktoré budovali dokonca niekoľko rokov. Museli sme začať riešiť zásadné strategické zmeny jednak u našich klientov, ale aj v našej firme.
Mám na mysli práve spomínanú flexibilitu, vďaka ktorej sa náš manažment dokázal okamžite prispôsobiť online priestoru. Mnohé firmy na to neboli dostatočne pripravené. Dokonca nám to prinieslo aj pozitívum a dnes školíme celý svet. Česko, Rakúsko, Maďarsko či Spojené štáty a Austráliu.
Čo sa aktuálne deje po pandémii na trhu? Škrtajú firmy investície do vzdelávania? Ako pristupujú k vzdelávaniu?
Momentálne sa firmy opäť dopytujú po vzdelávaní zamestnancov, avšak sú opatrnejšie v oblasti kvality a odbornosti koučov. Primárne začínajú dbať o well-being zamestnancov, ich psychickú pohodu a vyrovnanosť. Viaceré firmy už ponúkajú nielen vstupenku do fitness, ale aj ku koučovi. To vnímam ako veľmi pozitívnu zmenu.
Evidujete rast záujmu individuálnych klientov o vzdelávanie? Aké sú ich motivácie?
Čo sa týka individuálnych klientov, jednou z hlavných motivácií je zvýšenie šance uplatnenia sa na trhu práce, v čom evidujeme enormný nárast. Medzi ďalšie ich motivácie patrí sebarozvoj, psychický stav alebo prichádzajú s otázkami budúcich plánov.
Asi 30 percent našich klientov tvoria tí, ktorí sa chcú venovať koučingu profesionálne a zvyšní chcú nadobúdať zručnosti vo svojom zamestnaní alebo sa chcú posúvať vpred.
Sú slovenskí manažéri odolnejší voči tlaku než kedysi?
Jednoznačne. Ale hlavne sú vedomejší a vzdelanejší. V minulosti mohol byť manažérom v podstate ktokoľvek a niektorí, ktorí sú už vo svojich funkciách dlhšie, nemajú žiadne špecifické manažérske vzdelanie.
Krízové situácie riešia skôr intuitívne, ale školení manažéri sú odolnejší a je to preto, pretože sú vedomí. Manažéra považujú za svoju rolu a nie za bežné správanie, berú to ako funkciu. A to je kľúčové.
Manažér je rola, ku ktorej nie je za každých okolností ideálne prisudzovať svoje emócie. A pokiaľ manažér pozná kompetencie manažéra, tak dokáže byť odolný aj vo veľmi nepríjemných okolnostiach.
S akými netradičnými fenoménmi na odbúranie stresu či zvýšenie výkonnosti sa u manažérov poslednú dobu stretávate?
Najčastejšie stretávam „otužilcov“, čo môže byť súčasťou biohackingu, no samozrejme existujú rôzne iné, dokonca až extrémne spôsoby na odbúravanie stresu či zvýšenie výkonu.
Ďalšiu priečku by som dala horolezcom a následne športovcom niektorého bojového umenia – avšak iba rekreačne, aby nepodľahli zraneniam. Faktom je, že väčšina manažérov sa o seba dnes stará viac ako predtým.
Dbajú o zdravý životný štýl, kolegovia sa motivujú navzájom a podnikajú rôzne spoločné mimo-firemné aktivity, pri ktorých sa uvoľnia a zároveň bližšie spoznajú.
- Silvia Langermann
Je medzinárodne certifikovaná koučka a doktorka psychológie, autorka knihy Úspech si ty. Organizáciám, konzultáciám a školeniam sa venuje už približne pätnásť rokov. V roku 2011 spoluzaložila vzdelávaciu inštitúciu Power Coaching zameranú na akreditované vzdelávanie koučov, manažérov a dospelých, ktorá stojí po boku najväčších firiem na Slovensku.
Pracujete aj so začínajúcimi podnikateľmi. Kde robia najčastejšie chyby?
Mnohí začínajúci podnikatelia, ktorí majú úžasný nápad, nemajú vytrvalosť a trpezlivosť. Nehovoriac o ich kombinácii. Vyhľadajú konzultanta, nastavia si skvelý biznisový plán, avšak zásadnou chybou je, že očakávajú úspech zo dňa na deň.
Ak sa nedostaví, strácajú motiváciu. Taktiež sem patrí nevedomosť, ako ďalej s týmto nápadom pracovať a rozviť ho do úspešnej firmy. Pri tomto faktore môže byť kouč užitočnejší najviac. Ďalšou chybou je skutočnosť, že príliš podliehajú trendom.
Viete nám priblížiť, ako nájsť zdravú rovnováhu v prílišnom podliehaní trendom?
Na jednej strane je dôležitá adaptácia a flexibilita trhu, avšak na druhej strane si treba dávať pozor na trhové trendy, pretože môžu človeka-podnikateľa zmeniť natoľko, že sa prestane odlišovať – vynikať. Inakosť sa môže zdať zo začiatku nepríťažlivá, avšak škoda je, že mnohí sa vzdávajú skôr, ako ich je trh schopný prijať.
Pokiaľ niekto podľahne trendom, tak sa z neho stane šedý priemer. Keď narazíte na prekážku, môže to byť preto, lebo ste iní a práve to vám môže úspech priniesť. Dobrý plán, dobrá stratégia, vytrvalosť a trpezlivosť – to sú kľúčové faktory úspechu.