Koncept kaviarní v kníhkupectvách do seba zapadá ako skladačka. Tvrdé opatrenia počas pandémie však priniesli aj pre túto kombináciu úspešného biznisu neľahké obdobie. Spoločnosť Panta Rhei zaznamenala vlani výpadky tržieb vo výške viac ako desať miliónov eur. V rozhovore pre TREND to hovorí generálny riaditeľ kníhkupectiev Panta Rhei Michal Rajter.
Napriek tomu chcú ďalej rozširovať sieť svojich kníhkupectiev aj kaviarní v rámci Slovenska.
Priblížili by ste na úvod situáciu, ako sa spoločnosti Panta Rhei darilo vlani? Ako sa vyvíjali vaše tržby a zisky?
V spoločnosti Panta Rhei sa v roku 2021, žiaľ veľmi nedarilo. Lockdowny spôsobili nemalé výpadky tržieb vo výške viac ako desať miliónov eur. Dôvodom bolo, že sme mali zavretých vyše 60 kamenných kníhkupectiev takmer štyri mesiace počas roka. Z tohto vyplýva, že ide o proporčný výpadok, keďže majoritná časť tržieb v našom prípade pochádza z kamenných kníhkupectiev. E-shop zabezpečil, že nedošlo k úplnému výpadku tržieb, no, žiaľ, nie v dostatočnom rozsahu. V tomto čase môžeme potvrdiť, že minulý rok bol pre nás stratový.
Už v roku 2020 mala pandémia a s ňou súvisia opatrenia vplyv na vaše tržby, ktoré klesli o 20 percent. Nastavili ste minulý rok nejakú novú stratégiu, ktorá sa aktuálne ukazuje pre pokračovanie a udržanie biznisu ako kľúčová?
Výpadok tržieb v roku 2020 bol na úrovni približne 20 percent, keďže lockdown bol výrazne kratší ako ten vlaňajší. Samozrejme, pripravili sme niekoľko stratégií, ktoré sme postupne aplikovali v praxi. Zásadná časť biznisu pochádza z kamenných kníhkupectiev, no investovali sme do nového webu, respektíve e-shopu. Investície sme smerovali aj do vlastného skladu pre e-shop tak, aby sme v maximálnej možnej miere dokázali uspokojiť potreby našich zákazníkov. S týmto súviselo aj rozšírenie produktového portfólia.
Zaznamenali ste v rámci investícii za túto krátku dobu už aj nejakú spätnú väzbu od vašich zákazníkov?
Investovali sme aj do zákazníckej podpory, čo naši zákazníci veľmi ocenili a dokonca sme v hodnotení zákazníckeho servisu obsadili medzi veľkými slovenskými e-shopmi 5. miesto, za čo patrí veľké ďakujem mojím kolegom.
Koncept kaviarní v kníhkupectvách sa stal v predošlých rokoch veľmi obľúbený. Značka Café Dias patrí spoločnosti Panta Rhei. Je táto kombinácia dvoch samostatných segmentov podľa vás udržateľná?
Na Slovensku sme boli prví, ktorí prišli s týmto konceptom a určite v tom plánujeme aj naďalej pokračovať. Hoci ide o odlišné segmenty, majú k sebe veľmi blízko. Základnou myšlienkou bolo, aby si zákazník pri výbere kníh mohol pokojne sadnúť, vychutnať si kvalitnú kávu a prípadne aj dobrý dezert. Café Dias sa stalo veľmi obľúbeným miestom aj pre pracovné či kamarátske stretnutia aj vďaka povahe priestoru, ktorý je jedinečný.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?