Internetový obchod s dizajnérskou očnou optikou eyerim sa nachádza v stave, keď funguje ako firma vo firme. Kým reseller biznis so značkovými okuliarmi je stabilizovaný a beží na autopilota, druhý biznis so šošovkami je novinka, ktorá by mala v budúcnosti tvoriť gro príjmov.

Spoluzakladateľ obchodu Martin Zahuranec tvrdí, že z firmy sa stala online optika, ktorá však plánuje v najväčších mestách svojej pôsobnosti otvárať aj kamenné predajne. V rozhovore sa tiež vyjadril k tomu, prečo od svojho vzniku ešte stále nie sú v zisku, ale aj o ďalších plánoch či úskaliach trhu s okuliarmi.

Aký vplyv má na váš biznis vojna na Ukrajine?

Počas prvých týždňov od vypuknutia vojny nám obraty znateľne medziročne poklesli. V druhej polovici marca sa už situácia normalizovala. Na apríli ešte bolo cítiť dôsledky, vykazovali sme len mierny medziročný rast. V máji sme však už oproti minulému roku dosiahli viac ako 25-percentný rast. A prihliadnuc na to, že veľké logistické a na e-commerce naviazané spoločnosti bijú na poplach, že prepad obchodu je alarmujúci, eyerim vlastne signifikantne rastie na trhu, ktorý je v recesii.

S vyjadrením sa k tomu, aký bude mať vojna na Ukrajine dosah na nás reseller biznis s luxusnými značkovými okuliarmi, som ešte opatrný. Logika vraví, že skôr uškodí. História ukazuje, že luxus rastie počas kríz a recesie. Naopak nášmu optickému biznisu to dokáže prospieť, to som si istý.

Teraz sa musíme flexibilne adaptovať na fakt, že najmä cez rastúce ceny palív sa stanú základné potreby pre život drahšie a ľudia budú mať menej peňazí na to, aby si kupovali luxusnejšie veci. Našou úlohou je prísť na to, ako veci nastaviť tak, aby sme pozmeneným potrebám zákazníkov vykročili v ústrety a naďalej rástli.

Hroncovci pokope (Zľava Ivan Hronec, šéf Film Europe)
Neprehliadnite

Rodina zo Slovenska je unikátom vo svete filmu. Biznis robí štýlovo, bez piva a pukancov

Od luxusných okuliarov po optiku

Zmenila sa na základe týchto globálnych udalostí vaša stratégia?

Prvé mesiace koronakrízy zmenili eyerim ako taký. Keď sme ho pred siedmimi rokmi štartovali, idea bola, že vytvoríme obrovský e-shop, ktorý zastreší všetky svetoznáme značky od slnečných cez dioptrické až po lyžiarske okuliare. Obrazne povedané, východoeurópsky Amazon pre značkovú optiku. Koncept bol v podstate výlučne reseller biznis model.

Covid-19 nám dal facku, za ktorú sme retrospektívne nesmierne vďační. A vďaka ktorej sme prišli na to, že ak sa chceme stať naozaj unikátnou firmou, ktorou v budúcnosti už žiadna kríza neotrasie, musíme radikálne inovovať a prebudovať náš biznis model. Fokusom sa stali na mieru robené dioptrické produkty.

Hlavným filozofickým a strategickým cieľom eyerimu je pretransformovať sa z módneho e-shopu na autentickú online očnú optiku. V zastabilizovanej firme máme startup, firmu vo firme. Vyše 75 percent obratu stále tvorí predaj značkových okuliarov. Čo však rastie vo vnútri, čo nerastie lineárne, ale snažíme sa o to, aby to rástlo exponenciálne, je optický biznis.

Ten pozostáva z našej vlastnej značky, na mieru robených dioptrických šošoviek do značkových rámov a doplnkov. Boli by sme veľmi radi, ak by sa nám počas dvoch rokov podarilo dostať sa do situácie, keď už bude väčšina obratu plynúť práve z “direct-to-customer” biznisu.

Optík je na trhu dosť, čím sa chcete odlíšiť?

Po stránke legálnej sme všetky požiadavky splnili a oficiálne sme registrovanou optikou. Od začiatku tohto roka mame vlastný “lens lab”, teda veľkokapacitnú výrobnú dielňu priamo v našom sklade. Vedie ju človek, ktorý v minulosti riadil snáď najväčšiu výrobu v krajine s tridsiatimi ľuďmi, produkujúcu cez tisíc rámov denne.

Samozrejme, že kamenným optikám sa v mnohých veciach nikdy nevyrovnáme. Osobný prístup ľudí, ktorí sú špičkoví odborníci a majú mnohokrát desiatky rokov skúseností, sa cez obrazovku sprostredkúva ťažko.

Mnohé optiky predávajú modely, ktoré na veľtrhoch po svete kupujú v limitovaných kvalitách. Je to krásne remeslo a pred mnohými optikmi a ich skúsenosťami mám obrovský rešpekt. Na druhej strane sú tu mnohí, ktorí fungujú netransparentne, ako taxíky na hlavnej stanici pred príchodom Uberu.

Chceme, aby bolo všetko intuitívne, transparentné a férové, lebo kvalitné okuliare, ktoré v bežnej optike stoja 200 eur a viac, môže človek naozaj mať za 50 eur. V tomto segmente nie je tajomstvo, že na šošovkách majú niektorí aj tritisíc percentné marže. Kupovať si okuliare v niektorých bežných optikách je ako kupovať si popcorn v kine, multiplexy majú rovnako obrovské marže na občerstvení.

Eyerim už profitabilný mal byť

Ktoré technológie pri predaji okuliarov využívate?

Dokážeme robiť rozpoznávanie tvárí a v augmentovanej realite na ne nasadzovať realistické 3D modely. Je len otázka času, kedy na trh prídu refrakčné testy na doma. Regulačné organy Európskej únie už tuto technológiu oficiálne schválili. Aktuálne sa reálne testuje na anglicky hovoriacich trhoch. Onedlho to eyerim, opäť ako pionier, prinesie na Slovensko. Z pohodlia domova sa teda bude dať odmerať korekcia zraku, čo ešte radikálnejšie pridá na rýchlosti už teraz akcelerujúcej migrácie celého trhu z offline do online priestoru.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa