Začali pred tridsiatimi rokmi s predajom ovocia a zeleniny v malom, dnes má ich podnikanie oveľa väčšie parametre. Manželia Kaňukoví spomínajú na prechod z kategórie malých firiem medzi veľké spoločnosti ako na najväčšiu výzvu, s ktorou sa za tri desaťročia podnikania stretli. Veľká spoločnosť musí riešiť veci, ktoré malá nemusí ako napríklad vytváranie nových pracovných pozícií pre efektívne riadenie rastúcej firmy či nutnosť neustále zavádzať nové procesy. „Zdravé je rásť o desať percent ročne, nám sa v niektorých rokoch darilo rásť aj viac,“ ilustruje náročnosť premeny zakladateľ spoločnosti Lunys Peter Kaňuk.

Firmu zakladal s manželkou ako čisto rodinný podnik, no neskôr sa k nim pridali ďalší dvaja spoločníci. Stanislav Petrula pracoval najskôr v popradskej pobočke a po niekoľkých rokoch sa podujal viesť pobočku v Bratislave. Druhým spoločníkom bol Rastislav Bohunčák, ten sa však po desiatich rokoch vedenia popradskej pobočky rozhodol vrátiť do hokejového prostredia a stal sa riaditeľom popradského hokejového klubu.

V súčasnosti má teda Lunys troch vlastníkov. Zatiaľ nie je celkom jasné, ako to bude s generačným nástupníctvom. Vo firme však už pôsobí dcéra S. Petrulu Karin a v najbližších týždňoch sa má k tímu pripojiť aj tridsaťročný syn zakladateľov spoločnosti Lukáš. Ešte pred necelými dvomi rokmi si pritom P. Kaňuk nebol istý, či bude mať niektoré z jeho detí záujem do firmy nastúpiť. Tlačiť ich však do toho nikdy nechcel. „Každý si v živote hľadá miesto a doteraz ho hľadal aj syn Lukáš. Po svadbe a narodení jeho syna – nášho vnuka – padlo v rodinnom kruhu rozhodnutie, že na chode spoločnosti Lunys bude participovať,“ priblížil zakladateľ firmy.

Bod zlomu

Kaňukovci sa najskôr sústredili na veľkoobchodných a maloobchodných klientov. Neskôr však svoje pôsobenie rozšírili. „Za bod zlomu považujem prelom rokov 2012 a 2013, keď sme sa začali zameriavať na zásobovanie subjektov v sektore horeca,“ poznamenal zakladateľ Lunysu. Bolo to však viac ako prirodzené – v tom čase totiž firma odkúpila konkurenčnú spoločnosť Freshlandia, ktorá sa zaoberala predovšetkým zásobovaním reštaurácií a hotelov. Lunys tak nadviazal na tieto aktivity rozšírením svojej klientely o nové segmenty.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa