WOOD & Company Real Estate nájomcov vo svojich budovách sprevádza celým procesom. Pri návrhu optimálneho riešenia realizuje aj takzvaný Test Fit, ktorý pomôže nájsť najvhodnejší variant.
Efektívne usporiadanie kancelárií je pre firmy dôležité pri budovaní kvalitného a udržateľného pracovného prostredia. Mnohé spoločnosti túto otázku opätovne riešia v aktuálnom období pri návrate zamestnancov do kancelárií. Nároky sa zvýšili hlavne v oblasti bezpečnosti – viac sa hovorí o otázkach hygieny, klimatizácie či vzdialenosti stolov.
„Ako prenajímateľ veľkej kancelárskej plochy v siedmich budovách sme v kontakte s desiatkami spoločností. Viacero firiem nanovo posudzuje efektivitu priestoru, častým javom je napríklad delenie na menšie jednotky, vytváranie viacerých zasadacích miestností či zdieľaných pracovných miest,“ hovorí Katarína Cihová, Leasing & Business Development Director vo WOOD & Company Real Estate.
Tá v Bratislave spravuje kancelárske budovy Aupark Tower, Lakeside Park (s druhou etapou projektu aktuálne vo výstavbe), Westend Tower, BBC5, BBC 1 a BBC 1 Plus patriace do portfólia investičnej skupiny WOOD & Company. Prenajíma tak viac ako 130-tisíc štvorcových metrov administratívnych priestorov.
Test Fit ukáže, koľko priestoru reálne potrebujete
Na posúdenie priestoru a zakomponovanie individuálnych požiadaviek slúžia spomínané Test Fity, teda návrh optimálneho rozloženia a dispozície. Podľa Cihovej poskytujú službu nájomcom štandardne a zároveň sa vždy snažia vnímať špecifické požiadavky každého klienta, či ide o existujúceho alebo nového nájomcu.
„Cieľom je prísť k najlepšiemu variantu a férovým odporúčaniam. Mali sme aj prípady, keď boli predstavy nájomcov o požadovanej ploche prehnane veľké. Na základe Test Fitu sme definovali skutočnú potrebu. Samozrejme, mohli sme prenajať viac štvorcových metrov, ale namiesto toho sme nájomcov priviedli k efektívnejšiemu riešeniu,“ približuje Cihová.
Mohlo by sa zdať, že počas pandémie prevažoval odchod firiem z kancelárií nad podpisovaním nových nájomných zmlúv. Realita ale bola v prípade WOOD & Company Real Estate iná, za minulý rok dokonca zvýšila obsadenosť svojich budov. V portfóliu spoločnosti sa napriek predpokladom spomalenia na realitnom trhu v oblasti prenájmov komerčných priestorov aktivita v porovnaní s predošlým rokom zvýšila.
Obdobie, keď väčšina zamestnancov pracovala na home office, využili niektoré spoločnosti na zmenu dispozície alebo riešenie nových priestorov. „Niektoré firmy videli priestor na expanziu, patril k nim napríklad jeden z našich nájomcov v oblasti zdravotníckych služieb. Zvažoval, akú veľkú plochu bude v rámci rozširovania potrebovať. K finálnemu rozhodnutiu dospel práve na základe pripraveného Test Fitu,“ hovorí Katarína Cihová.
Kancelárie zostávajú centrom biznisu
Tento prípad nebol ojedinelý. Ďalší z nájomcov riešil pôvodne jednoduchú úpravu priestorov. Z Test Fitu, ktorý zohľadňuje viacero vstupov a podmienok, vyšiel vhodnejší variant. Ten sa napokon aj premenil na skutočnosť.„Vyžadovalo si to síce väčšie zásahy, ale výsledkom bolo scelenie pracovného priestoru a zlepšenie jeho funkčnosti,“ vysvetľuje Zuzana Mizerová, Development Director vo WOOD & Company Real Estate.
- Čo je Test Fit?
- Ide o detailný plán podlažia a pracovného priestoru, ktorý zohľadňuje potreby a špecifické požiadavky nájomcu. Medzi vstupné údaje patrí počet zamestnancov, pracovných miest, zasadacích miestnosti, potreba kuchynky, recepcie či oddychových zón. Test Fit napovie, ako najefektívnejšie priestor využiť. Projekcia sa môže robiť vo viacerých variantoch, finálne riešenie môže byť variabilné aj s ohľadom na potenciálny rast firmy v budúcnosti.
Aj spoločnosť z oblasti IT sa na prenajímateľa obrátila s tým, že chce svoje priestory transformovať. „Nájomca prišiel s vlastnými nápadmi a vypracovanie Test Fitu ho posunulo k ďalším vylepšeniam. Podľa vzniknutého návrhu sme potom riešili realizáciu,“ opisuje Zuzana Mizerová, skúsená manažérka a architektka, ktorá je súčasťou tímu WOOD & Company Real Estate od minulého roka. Na starosti má samotné Test Fity, koordináciu úprav priestoru v jednotlivých budovách aj komunikáciu s klientmi.
„Nedávno sme riešili zaujímavé zadanie, keď sme priestor podlažia, kde pôvodne sídlila iba jedna spoločnosť, pretvorili na plnohodnotné kancelárie pre troch nájomcov. Samozrejme, pri podobných výzvach je dôležitá úzka spolupráca s ďalšími kolegami z projektovej a technickej oblasti,“ dopĺňa Mizerová, ktorá má dlhoročné skúsenosti z realitného trhu. Viedla niekoľko rozšírení nákupného centra Avion v Bratislave a bola aj pri zrode a detailnom návrhu nového food courtu.
Ani v „novom normáli“ sa nezmení, že kancelárie budú centrálnym miestom biznisu. Pri raste firiem, efektívnej komunikácii zamestnancov a budovaní firemnej kultúry totiž hrajú nezastupiteľnú rolu. Prenajímateľom zostáva dôležitá úloha – byť ústretovým partnerom a umožniť spoločnostiam, aby tento dôležitý priestor spĺňal ich predstavy, nasledoval moderné trendy a prispieval v konečnom dôsledku k rozvoju ich podnikania.
Zaujímate sa o kancelárie s maximálnou efektivitou priestoru? Kontaktujte nás.