Obchodné reťazce počas pandémie stavajú vo veľkom nové predajne. Expanzné ambície cítiť naprieč sektorom. Zákazník sa predsa za posledné dva roky zmenil. Nakupuje viac, a dokonca aj online, chce viac pohodlia, reaguje na technológie a udržateľnosť.

Patrick Mitchell-Fox, Senior Retail analytik z výskumného inštitútu IGD upozorňuje, že pohodlie sa stalo v poslednom období dôležitým fenoménom. Preto rast rýchlych doručovacích služieb potravín nie je ničím prekvapujúcim. Maloobchodníci, ktorí poskytujú doručovacie služby, majú podľa zistení vyššie tržby. „A to vďaka transakciám, ktoré sú zvyčajne dvakrát väčšie ako nákupy v obchode,“ analyzuje P. Mitchell-Fox.

Trendom hypermarketov a supermarketov sú aktuálne nabíjacie stanice pre elektromobily, fotovoltika a elektronické cenovky. Tie šetria nervy zamestnancov pri výmene, spotrebúvajú minimum elektrickej energie a dokážu sa aktualizovať v priebehu niekoľkých sekúnd. Sieť predajní Billa uvádza, že vďaka tejto technológii ušetrí v štyroch predajniach tonu papiera ročne. COOP Jednota ich vo vybraných prevádzkach využíva už desať rokov, aktuálne v 43 predajniach. Výhody sú jasné – zákazník sa ľahšie orientuje a zamestnanec môže robiť užitočnejšiu prácu.

Tržby a trendy

Minulý rok priniesol do maloobchodu niekoľko zaujímavých štatistík. Najdôležitejšia zložka maloobchodu – univerzálne hypermarkety a supermarkety – si vlani mierne pohoršili. Tržby im medziročne poklesli o 2,2 percenta. Najlepšie sa v porovnaní s rokom 2020 darilo zásielkovému a internetovému predaju – rast takýchto predajcov dosiahol 9,6 percenta. Rast do päť percent zaznamenali aj predajcovia pohonných hmôt alebo predajne s tovarom pre domácnosť, najmä hobby markety, uvádza Štatistický úrad SR.

Výskumný inštitút IGD hovorí o piatich trendoch v maloobchode pre rok 2022
  • obchody sa stali majstrami neistoty v roku 2021. Agilita, flexibilita, odolnosť sú kľúčové schopnosti pre maloobchodných predajcov, a to najmä pre možné ďalšie problémy dodávateľského reťazca, pracovných problémov.
  • kamenný obchod budúcnosti bude formovať päť trendov – zážitok, digitalizácia, efektívnosť, omnichannel, udržateľnosť
  • bez ekológie to nepôjde – obchody budú pokračovať v stratégiách na zníženie množstva obalov a odpadov
  • technológie a digitalizácia – pomôžu zlepšovať operácie, zvyšovať ziskovosť PRAMEŇ: Výskumný inštitút IGD

PRAMEŇ: Výskumný inštitút IGD

Nové prevádzky, viac technológií

Vlani pribudli na slovenskom trhu viaceré nové prevádzky obchodných reťazcov. COOP Jednota otvorila 22 prevádzok a zmodernizovala 65 predajní. „V priebehu tohto roku plánujeme otvoriť 14 nových predajní a 115 predajní zmodernizovať,“ reaguje riaditeľ obchodnej sekcie Branislav Lellák. Okrem toho vsadili aj na samoobslužné pokladne. V súčasnosti ich majú v 46 predajniach a plánujú ich zavádzať aj do ďalších.

Reťazec investoval aj do automatizovaných systémov merania teploty vlhkosti v chladiacich a skladovacích priestoroch. Monitorovací systém sa osvedčil, znižuje spotrebu elektrickej energie, aktuálne je v 200 predajniach a do konca roku 2022 pribudne v ďalších 200 predajniach.

Lidl má celkovo 153 predajní. Priemerná predajná plocha je 1 200 štvorcových metrov. Vlani otvoril päť nových predajní a čoskoro otvorí ďalšie dve v Bratislave. Reťazec sa vlani pohral aj s umiestnením prevádzok. Dve na pôvodných miestach zatvoril a postavil na novom mieste v tom istom meste. Otvoril aj outlety a rozšírili logistické centrum v Seredi. Vo všetkých predajniach používajú elektronické cenovky a pre zákazníkov je k dispozícii aj 250 samoobslužných pokladníc.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa