Cukry ovplyvňujú hladinu hormónu serotonín, s ktorým súvisia pocity šťastia a dobrej nálady. Zdá sa, že nervy Slovákov potrebujú v tomto čase poriadnu dávku cukru, o čom svedčia aj tržby firmy Floril z Malinova, ktorá sa zaoberá výrobou zákuskov a tort, pričom má aj vlastné cukrárne. Jej tržby kontinuálne rastú, pričom vlani dosiahli 2,34 milióna eur. Medziročne išlo o nárast o takmer 40 percent. Firma sa dlhodobo drží aj v zisku, ktorý bol vlani vyše 82-tisíc eur. Za biznisovým príbehom stojí podnikateľka Beata Liščíková spolu so svojím manželom a švagrom. Tento rok je nominovaná na cenu TREND Podnikateľka roka 2023.
Rodinná firma
To, že ide o rodinnú firmu v najširšom slova zmysle, dokumentuje aj fakt, že okrem bratov Liščíkovcov a Beaty, sa vo firme angažuje ďalších dvadsať rodinných príslušníkov vrátane rodičov, sesterníc, bratrancov, strýkov a tiet. Pokrvné príbuzenstvo zastupuje asi štvrtinu celkového počtu zamestnancov.
Fínska investícia v Sabinove zdvojnásobila zamestnanosť, kabíny dodáva slovenská firma aj Volvu
S cukrárenským biznisom začal v roku 2008 ako živnostník vyštudovaný cukrár Florian, ktorý má dnes vo firme na starosti technologickú časť výroby, ako aj dodávky surovín. Postupne s ak nemu pridal aj brat Tibor a neskôr do firmy vstúpila aj Tiborova manželka Beata, ktorá v nej má 30-percentný podiel. Kým Tibor sa venuje obchodu, financiám, ako aj veľkým odberateľom, Beata má na starosti ľudské zdroje a vzdelávanie, ako aj rozvoj systémov vrátane e-shopu, ktorý si spoločnosť momentálne buduje. Na riadení a smerovaní sa podieľajú všetci spolu.
Začínali s odberateľmi, ktorých počet sa dá spočítať na jednej ruke, ale chýr o ich majstrovstve im postupne prinášal ďalších klientov z radov cukrární, firiem, ako aj individuálnych zákazníkov. Tí si začali objednávať zákusky na rodinné oslavy, konferencie či iné akcie. Pivnica v rodinnom dome bola čoskoro malá a tak sa firma sťahovala a rozrastala. „V dnešných priestoroch, ktoré sú logisticky prístupnejšie a majú 500 štvorcových metrov, sme od roku 2018,“ hovorí B. Liščíková.
Najnáročnejšie z hľadiska výroby sú piatky a soboty, pretože na víkendy zvykne mať Floril najviac objednávok. Okrem denného zásobovania asi 200 cukrárenských prevádzok na západnom Slovensku musí počítať aj so svadbami a inými rodinnými udalosťami. Svadieb majú ročne až 500, najmä v jarných a letných mesiacoch.
Moderné technológie
Spočiatku všetko to, čo zarobili, aj investovali. Výška investícií dosiahla dodnes vyše milión eur. Okrem vlastnej budovy, smerovali do výrobných technológií, ktoré umožňujú firme v mnohom automatizovať výrobu. „Ultrazvukový robot na krájanie zákuskov, poťahovačka čokolády s chladiacim tunelom, stroj na rozbíjanie vajec, rúry napojené na fotovoltiku,“ menuje B. Liščíková tie najdôležitejšie. Okrem výroby má Floril aj tri predajne, jednu v Malinove a dve v Bratislave. Čoskoro by mala v hlavnom meste vzniknúť aj tretia a to v projekte Zwirn.
Aby mohla firma expandovať a zásobovať zákuskami aj vzdialenejšie prevádzky, nakúpila sedem chladiarenských áut. „Dnes vyvíjame aj sortiment zákuskov mrazených šokerom. Táto technológia umožňuje, aby v našich produktoch zostala zachovaná čerstvosť. Takto ich môžeme rozvážať aj na väčšie vzdialenosti,“ hovorí B. Liščíková. Pustili sa už aj do výroby bezlepkových a bezlaktózových zákuskov.
Ťažké časy prežívala podnikateľka počas pandémie. S prvým lockdownom museli ísť do koša zákusky za 15-tisíc eur. Výroba stála tri týždne. Keď ju naštartovali, počet klientov sa prepadol o osemdesiat percent. Na situáciu zareagovali ponukou darčekových balíčkov s viacerými produktmi, do ktorých Floril prispel výrobou baleného slaného čajového pečiva, medovníkmi a iní lokálni výrobcovia a obchodníci medom, kávou, vínom či ďalšími produktmi. Balíčkami oslovovali najmä firmy, táto stratégia im vtedy vcelku pomohla. Okrem toho „prepožičiavali“ Liščíkovci chladiarenské autá na rozvoz potravín pre rôzne e-shopy, ktorým nárazovo stúpli objednávky a nemali vlastné dopravné kapacity.
Najnovšie plány
Najväčším plánom tohto roka je vo Florile príprava projektu na zdvojnásobenie výrobných kapacít a ich sústredenie pod jednu strechu, aby sa všetky produkty vyrábali na jednom mieste, teda čerstvé zákusky, mrazené, bezlepkové a bezlaktózové výrobky, ako aj vlastná pražiareň kávy. „Asi najťažšie na podnikaní je zachovanie si schopnosti byť stále v strehu a vždy sa vedieť prispôsobiť podmienkam na trhu. V tejto turbulentnej dobe človek nemôže zaspať na vavrínoch,“ hovorí pre TREND B. Liščíková.
A čo má, naopak, na podnikaní najradšej? „Najradšej mám pocit slobody, ktorý človeku podnikanie poskytuje. Pocit sebarealizácie a pocit, že pracujem na svojich snoch.“ V tomto roky by mali sny kandidátky na TREND Podnikateľku roka 2023 so sebou priniesť mierny rast tržieb na 2,5 milióna eur a takmer štvrtinu na zhruba 100-tisíc eur.