Spoločnosť s dlhoročnou tradíciou svojimi hospodárskymi výsledkami za vlaňajšok potvrdila, že pandémiu koronavírusu zatiaľ úspešne zvláda, k čomu jej pomohla najmä silná letná sezóna. Medziročne jej tržby vzrástli o 7,5 percenta. V rozhovore pre TREND to hovorí majiteľ a predseda predstavenstva skupiny Kofola Jannis Samaras.
V období keď prepukla pandémia však zažili aj psychologicky náročné obdobie, keď v tom istom čase výrazne investovali do akvizície dvoch minerálnych vôd. Neostávalo však nič iné, než čakať, akým smerom sa svet bude ďalej uberať.
Priblížili by ste na úvod, ako sa spoločnosti Kofola darilo v minulom roku z hľadiska hospodárenia?
Vo všeobecnosti môžeme povedať, že vlaňajší rok vyzeral podobne z pohľadu výkonu ako ten predchádzajúci, aj keď mal úplne inú charakteristiku. Mali sme lock-down do polovice mája v Česku aj na Slovensku, takže gastro bolo zatvorené. Aj na konci roka bol na Slovensku lock-down a privreté dvere v Česku. Napriek tomu sa nám darilo, opäť nám pomohla úspešná letná sezóna, kedy fungovalo všetko, ako sme boli zvyknutí.
Výborné výsledky priniesol región Adriatic v Chorvátsku, kam sa vrátili turisti a mali sme tam rekordné tržby. Napriek dlhému zatvoreniu gastra a nižším tržbám prekvapujúco veľmi dobre ukončilo rok aj UGO a to vďaka kombinácii úspor, výpomoci od štátu a lepšieho focusu na prevádzky. Čo sa týka nášho ďalšieho, voňavého piliera Leros, ten je tradične ovplyvnený covidom len v jednom segmente a to je káva, ktorú predáva hlavne v gastre. Bylinné produkty vrátane čajov majú celkovo dobrý trend a Leros vďaka dobrej práci marketingu, distribúcii a rozvoju svojich aktivít s poľnohospodármi a vo výkupniach, posilňuje svoju pozíciu.
Ešte v roku 2020 tržby Kofoly klesli o 10 percent, pričom zisk vzrástol o 6 percent. Ovplyvnila vaše vlaňajšie hospodárske výsledky pandémia a s ňou súvisiace opatrenia?
Aj druhý rok bol výrazne ovplyvnený pandémiou koronavírusu, no zvládli sme ho s veľmi dobrým ekonomickým výsledkom. Aj napriek značným obmedzeniam na trhu nám medziročne vzrástli tržby o 7,5 percenta na výsledných 258,8 milióna eur. Hodnota prevádzkového zisku EBITDA za rok 2021 dosiahla podľa predbežných hospodárskych výsledkov 43,9 miliónov eur. Prekročili sme aj naše pôvodné odhady, takže s výsledkom môžeme byť naozaj spokojní.
Poslednými akvizíciami Kofoly boli dve značky minerálnych vôd – Ondrášovka a Karlovarská Korunní v roku 2020, čím firma v týchto spoločnostiach získala 100-percentný podiel. Museli ste pri týchto obchodoch prekonávať nejaké neštandardné prekážky?
Obchod sa dohodol v roku 2019 a uzavrel sa tri dni pred lock-downom v roku 2020, čo bolo pre nás trošku nepríjemné v tom, že sme robili veľkú investíciu v čase, kedy sme nevedeli, čo sa bude diať. To bola skôr taká psychologická komplikácia, kedy sme investovali veľa peňazí a nevedeli sme, čo bude ďalej. Inak obchod prebehol štandardne a my sa veľmi tešíme z ďalších tradičných a kvalitných značiek v našom portfóliu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?