E-commerce sa od začiatku tohto roka musí vysporiadať s poklesom tržieb. Môže za to viacero faktorov – ukončenie pandemických opatrení a presun časti ľudí do kamenných obchodov, vojna na Ukrajine či inflácia a s ňou spojený rast cien. Trpia najmä veľké e-shopy, ktoré boli počas pandemického obdobia nútené prijať nových zamestnancov a naskladniť tisíce produktov.
Ivo Mrena, country manager spoločnosti Shoptet pre Slovensko, si myslí, že z aktuálnej situácie vedia ťažiť malé a stredné e-shopy, ktoré sú flexibilné a rýchlo sa dokážu adaptovať na správanie zákazníkov. V rozhovore pre TREND ďalej vysvetlil, ako sa bude e-commerce vyvíjať a čo budú najväčšie trendy v blízkej budúcnosti.
Ako v súčasnosti na e-commerce vplýva vojna na Ukrajine či inflácia?
Vplyvy vojny na Ukrajine boli, našťastie, len krátkodobé, a to len na začiatku invázie. Čo sa týka inflácie, tá tu s nami, zdá sa, ešte nejaký čas bude. Na druhej strane, netýka sa len e-commerce, ale všetkých sfér ekonomického života a najmä celého sveta. Nie je to len náš lokálny alebo regionálny problém. E-commerce sa trošku spomalil, ale aj tento rok predpokladáme jeho rast.
Ktoré segmenty v rámci e-commerce sú voči externým vplyvom najodolnejšie a ktoré najmenej odolné?
Zdražovanie je plošné, nedá sa povedať, že by nejaký segment bol ušetrený. Skôr ide o to, že v priebehu času sa mení spotrebiteľské správanie a preferencie. A tie ovplyvňuje množstvo faktorov, napríklad aktuálne potreby alebo aj dobrá nálada. Najsilnejšie segmenty sú aj naďalej dom a záhrada, elektronika a oblečenie.
Veľkí hráči v e-commerce majú problémy. Chýbajú financie, prepúšťajú a nevedia sa zbaviť zásob
Malí a strední sú chrbticou ekonomiky
Ako sú na tom veľkí hráči oproti malým e-shopom? V čom sú najväčšie rozdiely pri takýchto krízach?
Alza alebo Mall či ďalší sú veľké mená, ktoré sú mediálne príťažlivé. Ale na nich ekonomika nestojí. Naopak, malí a stredne veľkí podnikatelia boli
a stále sú chrbticou ekonomiky. Len, bohužiaľ, stoja v tieni tých veľkých mien. Malí a stredne veľkí boli vždy adaptabilní, boli nútení sami si nájsť tú najlepšiu cestu.
Navyše nedisponujú výraznými rozpočtami na marketing, nevyužívajú influencerov a nemajú obrovské sklady. Ich výhodou je práve to, že vo väčšine prípadov sú úzkoprofiloví. Vďaka špecializácii je ich cieľová skupina iná a je stabilnejšia a vernejšia.
Ako je na tom e-commerce v iných, Slovensku podobných krajinách?
Kultúrne a socioekonomicky sú všetky okolité krajiny na tom podobne. Slovensko sa začína pomaličky zaraďovať medzi top krajiny v e-commerce, Česká republika je určite ďalej, ale, naopak, napríklad Maďarsko za nami zaostáva.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?