Pandémia nového koronavírusu ovplyvnila v tomto roku množstvo odvetví. Medzi tie viac zasiahnuté rozhodne patrí aj maloobchod, ktorý sa musel vysporiadať nielen s viacerými obmedzeniami, ale na začiatku pandémie aj s obdobím, kedy muselo byť takmer všetko zatvorené. Táto situácia preto ešte viac hrala do karát už aj tak rýchlo rastúcej oblasti e-commerce.
Ľudia boli totiž odkázaní na nákupy cez internet, pričom cestu k nim si našli aj tí, ktorí dovtedy z rôznych dôvodov tento spôsob nakupovania odmietali. Vďaka pandémii a čoraz väčším výhodám nakupovania cez internet tak môžeme očakávať, že prechod ľudí do online prostredia bude z roka na rok narastať. Svoje o tom už vedia aj najväčšie internetové obchody, ktoré z pohľadu čísiel zažívajú veľmi vydarené časy.
„Už v priebehu jarných opatrení sme zaznamenali v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšený príliv nových zákazníkov. Najnovšie u nás nakúpilo o 50 percent viac ľudí ako vlani. Teší nás, že títo zákazníci u nás zostávajú, svoj nákup od tej doby totiž zopakovala viac ako pätina z nich,“ hovorí Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza.
Pandémia tlačí Slovákov do online obchodov. Cez Vianoce asi padnú všetky rekordy
Pomáha aj Black Friday
Spoločnosť očakáva aj ďalšiu akceleráciu rastu, a to aj vďaka práve spustenej kampani Black Friday. Obrat na Vianoce každý rok výrazne rastie a prináša nové rekordy, ktoré by mali byť aj tento rok. Naznačuje to totiž obdobie zliav Black Friday, ktoré Alze prinieslo len za prvý deň obrat viac ako 7,6 milióna eur. To predstavuje najmenej jednu objednávku za sekundu po celý deň a až desať objednávok za sekundu v špičke.
Inak na tom nie je ani ďalší internetový obchod Mall.sk, ktorý taktiež zaznamenal extrémny záujem zákazníkov hlavne počas jarných mesiacov. Už začiatkom marca mali také množstvo objednávok, ktoré sa dalo porovnať s predvianočnou špičkou. „Ľudia sa snažili predzásobovať, pričom z toho dôvodu robili panické nákupy, či už išlo o dezinfekcie, rúška či trvanlivé potraviny. Okrem toho sa rýchlo snažili prispôsobiť novým situáciám, akými bola práca z domu, dištančná výuka či zatvorené reštaurácie a služby, čo sa odzrkadlilo aj na nákupných košíkoch,“ hovorí Pavla Hobíková, PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti Mall Group.
Predaje sa počas letných mesiacov, logicky, spomalili, no e-shopy sa aj napriek tomu nachádzali výrazne nad číslami z predchádzajúceho roka. Predaje sú teraz medziročne o desiatky percent vyššie a očakáva sa, že do konca roka, vzhľadom na epidemiologickú situáciu a vianočnú sezónu, ešte porastú.
„Od jarných mesiacov sledujeme, že nás navštevujú zákazníci stále častejšie, pričom realizujú aj menšie nákupy dennej spotreby. Veľmi rýchlo získavame aj nových zákazníkov, ktorí sa online nakupovaniu skôr vyhýbali. Tí nákup u nás vyskúšali a postupne si zvykajú,“ tvrdí P. Hobíková.
Trendy v e-commerce: Veľké e-shopy budú silnieť, tie menšie stoja pred dilemou
Obrovský nárast
V rámci jarnej vlny spoločnosť Mall Group zaznamenala viac ako 60 percent nových zákazníkov a na jeseň to bolo niečo viac ako 10 percent. Vzhľadom na opatrnosť ľudí a vládne nariadenia sa očakáva, že ľudia budú tento rok vianočné darčeky nakupovať práve prostredníctvom internetových obchodov.
K rekordným číslam môže taktiež pomôcť kampaň Black Friday, ktorú Mall spustil tento rok s výrazným predstihom a trvať bude viac ako jeden mesiac. „Obľuba Black Friday medzi Slovákmi dlhodobo rastie. Je tiež spúšťačom pre nákupy vianočných darčekov. Tento rok preto očakávame, že nakupovanie darčekov bude prebiehať hlavne online, pričom tomuto spôsobu nakupovania dá prednosť rekordný počet zákazníkov,“ dodáva P. Hobíková.
Zdá sa, že prípravy na Vianoce sú už v plnom prúde. Internetové obchody, a najmä tie najväčšie, majú dostatok skúseností na to, aby toto náročné obdobie s výrazným nárastom objednávok zvládli. Okrem nich však dostanú zabrať aj kuriérske spoločnosti či zamestnanci na poštách, nakoľko veľmi obľúbeným spôsobom prepravy je aj naďalej dobierka.