Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov už druhý rok po sebe mierne klesol. V roku 2024 dosiahol 41,2 percenta.
Medzi slovenské produkty, ktoré majú na pultoch predajní najvýraznejšie zastúpenie, patrí aj mlieko. O spolupráci medzi slovenskými potravinármi a obchodnými reťazcami hovorí obchodný riaditeľ najväčšieho slovenského výrobcu mlieka Tatranská mliekareň Ján Husák, ktorý bude zároveň jedným z rečníkov konferencie Obchodné trendy 2024.
Ponúkajú obchodné reťazce dostatok priestoru slovenským producentom potravín? Majú reálny záujem o podporu lokálnych produktov?
Tu si treba položiť otázku, čo je dostatok priestoru, v akom segmente a za akých podmienok. Retailové spoločnosti majú enormný záujem o komoditné produkty, pričom novo zaradené výrobky niekedy ostávajú bokom. Tieto spoločnosti treba presvedčiť o rentabilite týchto výrobkov, a potom vzniká otázka, za akých podmienok sa tieto produkty dostanú na ich pulty. Tento proces trvá niekedy príliš dlho, a niekedy sa tento produkt do reálneho predaja ani nedostane, prípadne sa na pultoch dostane na pozíciu, kde sa bez podpory dlho „nezohreje“.
Predajné siete majú záujem o slovenské produkty, no treba podotknúť, že dodávatelia chcú na pulty dostať nielen komoditné produkty, ale aj produkty s vyššou pridanou hodnotou.
Ako vnímate marketing reťazcov v súvislosti so slovenskými výrobkami? Promujú ich dostatočne?
Väčšina slovenských reťazcov preferovala a stále preferuje v promo akciách prevažne slovenských dodávateľov. Avšak zlepšenie badať aj zo strany nadnárodných spoločností. Verím, že nereagujú len na podnety zákazníkov a tlak okolia, ale hlavne s ohľadom na krajinu, v ktorej podnikajú. Verím, že chcú aj týmto prispievať k udržaniu slovenských subjektov na trhu.
Stále je čo zlepšovať, hlavne v súvislosti s výrobkami, ktoré sa práve dostávajú na trh v rámci inovácií potravinárskych firiem.
Vlachynský: Rast ziskových marží výrobcov potravín bol výrazne vyšší než v maloobchode
Uprednostňujete spoluprácu s reťazcom ako dodávateľ značkového tovaru, alebo skôr ako dodávateľ privátnej značky?
Každý podnikateľský subjekt na trhu rád zanecháva svoju vlastnú značkovú stopu. Aj my preferujeme vyšší podiel predaja nášho brandu pred vyšším podielom predaja produktov pod privátnou značkou.
Na druhej strane si uvedomujeme, že nadnárodné reťazce čoraz viac preferujú privátne značky. Slovenským výrobcom potravín to do veľkej miery dáva priestor dostať sa cez privátne značky aj na iné trhy, či už v rámci eurozóny, alebo dokonca mimo nej, do niektorej z krajín, kde má daný reťazec svoju afiláciu. Výrobca si však musí zachovať určitý pomer týchto dvoch premenných a hlavne diverzifikovať riziko, ktoré by mohlo hroziť pri vypovedaní kontraktov na predaj produktov pod privátnou značkou.
Má reťazec v prípade privátnych značiek výhradnú kontrolu nad zložením výrobkov, alebo má slovo aj výrobca?
Finálne podmienky sa odvíjajú od predstavy odberateľa a možností dodávateľa. Treba povedať, že väčšina privátnych projektov vychádza z podstaty značkového produktu. Ak to zjednoduším, stačí vytvoriť dizajn konkrétneho distribučného kanála, v tomto prípade predajnej siete, a produkt je pripravený. Avšak existujú aj spoločnosti, ktoré nás oslovia s vlastnou predstavou a zisťujú, či im želaný produkt vieme vyrobiť tak, ako ho chcú. Potom hľadáme prieniky.
O tom, či majú slovenské potraviny na pultoch reťazcov dostatok priestoru, budú diskutovať účastníci konferencie Obchodné trendy 2024. Na podujatí sa dozviete aj to, ako sa kontroluje kvalita slovenských potravín a aký prínos majú privátne značky pre predajcov a dodávateľov. Konferencia Obchodné trendy sa uskutoční 28. novembra 2024 v hoteli Radisson Blu Carlton v Bratislave.
- Obchodné trendy 2024
O týchto aj ďalších témach súvisiacich s maloobchodným predajom potravín na Slovensku budú diskutovať účastníci konferencie Obchodné trendy 2024, ktorá sa bude konať 28. novembra v Bratislave. Ďalšie informácie o podujatí a možnosť prihlásiť sa naň nájdete na webe konferencie.