Gefco už v súčasnosti zabezpečuje distribúciu nových vozidiel z trnavskej fabriky do celej Európy. Na starosti má aj internú logistiku v závode. Nová investícia však bude určená aj pre iných výrobcov automobilov ako PSA. Gefco pre nich zabezpečí distribúciu nových automobilov k zákazníkom v krajinách strednej Európy. Okrem Slovenska to bude východná časť Rakúska, časť Maďarska, Poľska a Českej republiky.

Prvý projekt v Európe

Pre francúzsku logistickú spoločnosť ide o prvý takýto projekt v Európe, kde z jedného miesta bude dodávať vozidlá rôznych značiek do viacerých krajín. „Doteraz sme distribúciu vozidiel pre jednu krajinu robili prostredníctvom našej základne priamo v danom štáte. Každá krajina mala vlastný sklad s vlastnou distribúciou. Investícia v Trnave vytvorí regionálne centrum, ktoré bude slúžiť na krátkodobé skladovanie vozidiel pred ich distribúciou do tej ktorej krajiny,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Gefco Slovakia Andrea Ambrogio.

Na ploche s celkovou rozlohou osem hektárov by sa mal vytvoriť priestor pre maximálne 2 700 vozidiel. Výstavba areálu potrvá približne do konca novembra a začiatok fungovania je naplánovaný na koniec decembra.

Úprava aj pre tuning

Súčasťou nového skladu bude aj vlastná dielňa, v ktorej budú zamestnanci Gefco Slovakia upravovať autá podľa špecifických želaní zákazníkov. „Ide o úpravy a personalizáciu vozidiel, montáž nadštandardnej alebo tuningovej výbavy do osobných alebo úžitkových automobilov. Medzi takéto úpravy patria napríklad polepy karosérie či skiel, inštalácia GPS, alarmu, vyhrievaných sedačiek či hmloviek,“ približuje riaditeľ logistiky nových vozidiel Gefco Slovakia Julien Lalande.

Firma takto už v priestoroch linky montáže trnavskej automobilky upravuje model Peugeot 208 pre potreby francúzskej polície. V prvom polroku upravila takto 366 vozidiel. Gefco už v súčasnosti disponuje v Trnave železničnou vlečkou a priestorom na nakládku automobilu na autoprepravníky. Pribudnú kancelárske priestory, mechanická dielňa, lakovňa s laboratóriom a umývačkou.

Jaguar Land Rover je pre nás veľká príležitosť

Gefco na Slovensku rastie dvojciferným tempom od svojho príchodu pred dvanástimi rokmi. Ako pre TREND uviedol generálny riaditeľ Gefco Slovakia Andrea Ambrogio, firma ťaží zo silného automotive biznisu v krajine. Príchod Jaguar Land Rover a dodávateľov jej otvára ďalšie možnosti na rast, keďže s automobilkou spolupracuje už vo Veľkej Británii.

Gefco postaví v Trnave nový sklad pre autá, zamestná 200 ľudí

Generálny riaditeľ Gefco Slovakia Andrea Ambrogio Zdroj: Gefco

Prečo si Gefco vybral pre túto investíciu práve Slovensko?

Slovensko je pre nás strategickou krajinou v rámci regiónu strednej Európy, kde je osemnásť výrobných závodov automobiliek produkujúcich štrnásť značiek. Slovensko a špeciálne Trnava leží uprostred tohto regiónu. Je pre nás extrémne dôležité investovať do nového skladu, odkiaľ budeme schopní dodávať priamo do týchto krajín. Bude to nový model distribúcie.

Automobilový trh v Európe rastie. Na Slovensko prichádza štvrtá automobilka Jaguar Land Rover (JLR). Čo to znamená pre Gefco?

Je to veľká príležitosť. Jaguar Land Rover je náš klient vo Veľkej Británii. Na starosti ho má Gefco UK, ale aj my pre nich vozíme niektoré komponenty, ktoré sa vyrábajú v tomto regióne. S JLR sme samozrejme v kontakte. Vieme, že sú teraz dosť aktívni. S výrobou chcú začať v 2018 a na trhu je už mnoho šumov.

S kým spolupracuje Gefco na Slovensku?

Hlavným partnerom je pre nás, samozrejme, automobilka PSA. Okrem toho spolupracujeme s Volkswagenom, Audi, Škoda. Robíme nielen distribúciu nových vozidiel, ale aj komponentov. Pobočky máme aj v Žiline, Košiciach, Kechneci, Leviciach alebo Senci. Spolupracujeme teda s automobilkami ako aj mnohými dodávateľmi v automotive.

Má Gefco Slovakia pripravené plány aj na ďalšiu expanziu ak si to trh vyžiada?

Na Slovensku sme od roku 2004 a každoročne rastieme dvojciferným tempom. Vlani sme mali tržby na úrovni 130 miliónov eur. Do roku 2020 očakávam vzhľadom na kapacity, ktoré máme, že sa dostaneme blízko k hranici 200 miliónov eur. Automotive trh rastie a práve v ňom je Gefco silné. Okrem toho rastú aj ostatné priemyselné odvetvia, kde máme silné kapacity. Určite teda porastieme spolu s trhom. Očakávam tiež príchod ďalších investícii. Stále je totiž veľký rozdiel v nákladoch na výrobu medzi strednou a západnou Európou. Aj to bol jeden z dôvodov, pre ktorý si Jaguar Land Rover vybral práve Slovensko.

Čo je najväčšou brzdou ďalšieho rastu?

Nedostatok pracovnej sily. Trápi to každého v biznise.

Gefco postaví v Trnave nový sklad pre autá, zamestná 200 ľudí

Sklad Gefco Slovakia v automobilka PSA

Čo pre Gefco Slovakia znamená príchod nového modelu Citroën do Trnavy?

Pripravujeme sa na to či už z hľadiska kapacity, organizácie alebo pracovnej sily. S výrobou začne PSA koncom tohto roka a my ich ako strategický partner musíme nasledovať. Čím viac vyrábajú oni, tým väčšie kapacity musíme zabezpečiť aj my. Zároveň sa zvýši aj počet nových automobilov, ktoré budeme distribuovať z Trnavy. Snažíme sa čo najviac prepravy dostať na železnicu. Nový sklad nám to umožní. Dnes vypravíme z Trnavy sedemnásť až osemnásť vlakov za týždeň. Myslím si, že tento počet môže stúpnuť až na 23 vlakov. Do jedného vlaku sa pritom zmestí 230 automobilov.

Ako spoločnosti Gefco pomáha, že jej majoritným vlastníkom sú ruské železnice?

Železničnú prepravu využívame v Európe už päťdesiat rokov. Kamiónovú využívame len na finálnu distribúciu ku klientom. Ruské železnice nás tlačia do väčšieho využívania železničnej dopravy. Nie však v Európe, keďže tu sa jej venujeme už i tak dosť. Skôr ide o spojenie Ázie, najmä Číny, s Európou. Vďaka ruskej podpore máme istú prioritu na železnici, najmä pri prekládkach. Tá totiž zaberá veľa času.