Elektromobilita začína doširoka rozťahovať krídla v Európe. Vďaka lobingu politikov a európskym dotáciám na nákup šetrnejších vozidiel sa predáva čoraz viac elektrických áut, hybridov a tiež plug-in hybridných modelov.
Tie sú tento rok dokonca najrýchlejšie rastúcou kategóriou elektrických vozidiel z pohľadu predajov v Európe, vyplýva z prieskumu nemeckého inštitútu Civey pre portál Automobilwoche. Naznačil zároveň, že za tri štvrťroky tohto roka na piatich najväčších západoeurópskych automobilových trhoch zaregistrovali viac ako 146-tisíc nových vozidiel s plug-in hybridnými motormi.
Vo Volkswagene Slovakia sa dočkali nového modelu. Začala sa vyrábať Škoda Karoq
To predstavuje rapídny nárast o 316 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Medzi päť najväčších západoeurópskych automobilových trhov patria Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Veľká Británia.
Násobné nárasty
V absolútnych číslach boli hybridy bez možnosti samostatného dobíjania (plug-in) na prvom mieste s 386-tisícmi predaných kusov v prvých troch kvartáloch, hoci v prípade tohto druhu áut dosiahol medziročný rast zhruba 97 percent. Nebol taký výrazný ako v prípade plug-in hybridov.
Tých sa len na nemeckom trhu predalo v treťom kvartáli viac ako 56-tisíc, čo predstavuje medziročný nárast o viac ako 460 percent. Zároveň sa na týchto trhoch predalo skoro 180-tisíc elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 121 percent.
Na druhej strane sa v tomto krízovom roku znížil predaj automobilov so spaľovacími motormi. A to natoľko, že podľa výsledkov štúdie prieskumnej spoločnosti JATO sa v septembri po prvýkrát v Európe predalo viac elektrifikovaných áut ako dieselových.
Na začiatku jesene tiež dosiahol podiel predaja mild-hybridov až 53 percent z takmer 328-tisíc predaných elektrifikovaných áut v 27 európskych krajinách. Nárast predaja elektrifikovaných vozidiel vrátane mild-hybridov tak medziročne vzrástol o 139 percent. Aj preto je európskych trh aj podľa spoločnosti PwC najrýchlejšie rastúcim trhom elektrifikovaných automobilov.
Čína sa snaží dobiehať
V najbližších rokoch sa o túto pozíciu bude s určitosťou uchádzať najmä Čína. Tamojší obrí trh už teraz zaznamenáva silnejúci dopyt po takzvaných nových energetických vozidlách (NEV). Do roku 2025 plánuje zvýšiť podiel odbytu tohto typu vozidiel zo súčasných 5 percent na takmer pätinu. Oznámila to nedávno čínska vláda.
Medzi NEV patria nielen elektromobily, ale aj hybridné vozidlá, aj autá poháňané vodíkovými palivovými článkami. Čínsky automobilový priemysel zároveň odhaduje, že tento rok sa v krajine predá približne 1,1 milióna nových energetických vozidiel.
Elektromobilita pomôže automotivu lepšie prežiť koronakrízu
V Európe naďalej medzi producentmi elektrických vozidiel vedie značka Tesla, hoci sa jej predaj znížil o 5 percent. Dobiehajú ju však konkurenčné značky Volkswagen a Renault, ktoré rátajú rast predajov v stovkách percent. Dôvodom je, že začiatkom septembra uviedla najmä skupina Volkswagen dva nové elektromobily ID.3 a ID.4, ako aj novinku od dcérskej značky Škoda model Enyaq. V septembri bol Mercedes-Benz lídrom v segmente plug-in hybridných vozidiel s 22-percentným podielom na trhu, za ním nasledovali spoločnosti Volvo a BMW.