Kým pandemické roky charakterizoval silný dopyt po trekovej obuvi, súčasné ekonomické pomery poznačené infláciou znížili ochotu ľudí investovať do podobných produktov, ktoré sa stávajú luxusom. Svoje o tom vedia aj veľké nemecké a talianske značky, ktorým klesli tržby aj o 30 percent. Bardejovskej Obuvi-Špeciál však tržby medziročne rastú, a to od roku 2019. Vlani narástli dokonca o 31 percent a v segmente výroby obuvi boli piate najvyššie.
Obuv-Špeciál sa spomedzi čisto slovenských výrobcov umiestnila v rebríčku podľa tržieb najvyššie. Všetky štyri firmy, ktoré Bardejovčanov predbehli, sú buď dcéry zahraničných spoločností alebo patria do zahraničných holdingov. „Máme triezvy pohľad na vec a to, čo zažívajú európski konkurenti, sa môže prejaviť u nás na budúci rok,“ drží sa pri zemi zakladateľ a riaditeľ firmy Miroslav Matys.
Z obchodníka výrobca
Bardejov by sme mohli popri Partizánskom považovať za ďalšiu Mekku slovenského obuvníctva. V päťdesiatych rokoch minulého storočia tu svoju výrobu rozbehli Závody 29. augusta, neskôr premenované na JAS. Aj vďaka tomu sa mesto v tej dobe stalo jedným zo stredoeurópskych obuvníckych centier. Situácia sa zvrtla po rozpade režimu – v deväťdesiatych rokoch sa podnik začal rozpadať, počet zamestnancov sa zmenšil na polovicu a klesal naďalej.
Výrobe obuvi v metropole Horného Šariša však neodzvonilo. Zachoval ju Miroslav Matys, ktorý tu v roku 1998 založil spoločnosť Obuv-Špeciál. Bola to čisto obchodná firma, ktorá predávala topánky vyrobené v dodávateľských dielňach. Tieto dielne natoľko záviseli od odbytu novej firmy, že nová spoločnosť ich napokon absorbovala a svoje obchodné podnikanie rozšírila aj o výrobu. Obuv-Špeciál síce priamo nadväzuje na tradíciu svojho predchodcu, no ide už o iný právny subjekt.
Popri výrobe pre iné značky začínala s policajnou a vojenskou obuvou, v roku 2004 pribudla obuv aj pre hasičov a v roku 2014 sa portfólio rozšírilo o trekovú obuv, ktorá má blízko k vojenskej a aj konštrukčne je veľmi podobná. Okrem toho sa v Bardejove vyrábajú tiež tenisky a ďalšia pracovná obuv. Pomer jednotlivých výrobných segmentov sa však nedá percentuálne vyjadriť. „Napríklad ochranári prírody, ktorí inak bežne nosia trekové topánky, preferujú na východnej hranici s Poľskom vojenské vysoké modely, takže jednotlivé kolekcie sa miešajú,“ vysvetlil M. Matys.
Bod obratu
Do roku 2014 putovali štyri pätiny produkcie do európskych krajín. Pomer exportu a importu sa však začal časom postupne vyrovnávať. Veľké objemy bezpečnostnej a špeciálnej obuvi podnik predtým vyrábal pre zákazníkov v Nemecku, Francúzsku, Taliansku a severských krajinách. Značnú časť výrobnej kapacity zaberali aj pre módne značky vo Francúzsku a Fínsku, ale situáciu zmenil, ako inak, kovid, a následne aj rusko-ukrajinský konflikt. Celé sa to otočilo a produkcia pre domáci trh prerástla objem exportu. „Kovid spôsobil ročný výpadok objednávok od fashion zákazníkov, ktorý mali svoje butiky niekoľko mesiacov zatvorené,“ opisuje zmeny posledných rokov M. Matys. Výpadok podľa neho prispel k tomu, že firma rozšírila portfólio vlastnej značky BOSP, pod ktorou začala svoje výrobky predávať pred piatimi rokmi.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?