Maloobchodu sa na Slovensku darí. Štatistiky hovoria o tom, že lepšie ako vlani a dokonca pred vypuknutím pandémie covidu-19. V prvom kvartáli 2022 maloobchod dosiahol medziročný nárast tržieb o 16 percent. Dáta Štatistického úradu SR ukazujú, že si prilepšili najmä kamenné obchody, ktoré sa otvorili po zrušení protipandemických opatrení.

Nárast tržieb zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Vlani počas prvého kvartálu boli fyzické prevádzky zatvorené, výnimkou však boli predajne s potravinami a drogériou či lekárne. Predaj väčšiny produktov sa uskutočňoval výhradne online.

Kamenné predajne lákajú

Oproti 1. štvrťroku 2021 dosiahol najväčší nárast tržieb maloobchod s rekreačným a kultúrnym sortimentom, do ktorého spadajú napríklad predajne s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami, a to až o 47,9 percenta. Nárast o 44,9 percenta zaznamenal maloobchod s tovarom pre domácnosť. V tomto prípade ide napríklad o predajne s textilom, nábytkom či železiarskym tovarom.

Obchodníkom s oblečením, obuvou, šperkami, drogériou či lekárňam vzrástli tržby o 35,4 percenta. Jedinou oblasťou, ktorá v prvom štvrťroku tohto roka evidovala medziročný pokles tržieb, a to o 4,9 percenta, sú maloobchodné predajne, stánky a trhy, ktorého súčasťou sú aj e-shopy.

Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali medziročný nárast aj v máji 2022, a to o 7,8 percenta. Kľúčovými hráčmi s podielom tržieb 41,7 percenta boli nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich májové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast o 8,8 percenta.

Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom, napríklad s obuvou, oblečením či drogériou, kde bol zaznamenaný významný nárast tržieb o 19 percent. Rast tržieb však evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom, a to o 23,9 percenta.

„E-shopom sa v prvom štvrťroku 2022 nepodarilo zopakovať tržby z minulého roka. Spotrebiteľov zlákali otvorené kamenné prevádzky. Dominanciu nakupovania vo fyzických prevádzkach potvrdzujú aj dáta Štatistického úradu SR. Maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu, ktorého súčasťou sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie, zaznamenal ako jediný pokles tržieb, a teda obraz z úvodu roka 2021 sa mu nepodarilo zopakovať,“ vysvetľuje Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.

Ivo Mrena, country manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet
Neprehliadnite

Ivo Mrena zo Shoptetu: Problémy niektorých veľkých e-shopov môžu byť naozaj existenčné

Dôležitý osobný kontakt

Pandémia nového koronavírusu a s ňou spojené lockdowny presmerovali veľkú časť nákupov práve do online sveta. V e-shopoch začali dokonca nakupovať ľudia, ktorí predtým tento spôsob nikdy nevyskúšali. Potvrdzujú to nakoniec aj údaje Eurostatu. Kým v roku 2016 si prostredníctvom online obchodov kúpilo tovar alebo službu 68 percent Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac, a to až 84 percent.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa