Hoci sa slovenský automobilový priemysel naučil žiť s nedostatkom komponentov a prispôsobil tomu vlaňajšiu výrobu, najnovšia prekážka už taká schodná nemusí byť.

Pred výrobou áut v Európe stojí veľká stena, na ktorú nemajú automobilky dosah či vplyv, a ktorú nedokážu dostatočne dobre čítať a plánovať. Je zrejmé, že rok 2022 spôsobí ďalšie masívne disrupcie na trhu s autami a výpadky nedoziernych rozmerov.

Kým doteraz sa najväčšia z nich,Volkswagen, dokázala prispôsobovať a určovať, ktoré fabriky budú či nebudú fungovať, vojnový konflikt jej berie všetky tromfy z rúk. Situácia sa dokonca môže vyhrotiť až tak, že podniky automobilky v Rusku zostanú zavreté aj roky, ak samozrejme nedôjde ešte k horšiemu scenáru.

Výpadky budú aj v státisícoch

Konflikt na Ukrajine znásobuje problémy, ktoré automobilky v súčasnosti už majú, a to chýbajúce diely, meškajúce dodávky, výrazne drahšie suroviny a energie. Navyše Európa si trúfa prejsť na nový trend elektromobility, ktorý mnohých Európanov zabolí aj keď bude všetko v úplnom poriadku.

Je zrejmé, že automobilky prídu o veľkú časť objednávok, vyrobených vozidiel a možno aj o dva významné exportné trhy. V najhoršom scenári azda môžu počítať „len“ s tým, že ich to bude stáť miliardy eur navyše, predražia sa už aj tak pomerne drahé budúce modely a neisté dodávky surovín či palív zásadne rozvrátia trh s autami.

Mnohé sa už stáva realitou a aj zamestnanci slovenských výrobných podnikov sa pýtajú relevantnú otázku - dokedy budú mať garantovanú prácu.

Ruská invázia spôsobí pokles európskej produkcie, povedie k nedostatku súčiastok, ktoré zrejme zasa výrazne znížia európsku výrobu áut. Prvé prognózy, ktoré sa týkajú produkcie áut, sa líšia, no ide zhruba o 700-tisíc až 3,5 milióna kusov.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa