„Prakticky všetky reštaurácie v okolí zaznamenali prepad obratu o 50 až 75 percent, podľa toho, aký je deň,“ povedala spolumajiteľka Shabu House Debbie Chenová. „Pre všetkých je to dosť náročné.“

Koronavírus nakazil desiatky tisíc ľudí, prevažne v Číne, a počet obetí už presiahol 2-tisíc. Strach z epidémie sa odrazil aj v podnikaní a reštaurácie v čínskych štvrtiach amerických miest nie sú výnimkou.

V podniku Yin Ji Chang Fen na Manhattane poklesol obrat o 30 až 40 percent od začiatku roka, keď objavili správy o prvých prípadoch nákazy.

Tento prepad je citeľný predovšetkým v čase obedov, povedal manažér Steve Ip. Reštauráciu poznamenalo jednak to, že do USA teraz lieta menej čínskych turistov, jednak skutočnosť, že sa nevrátil značný počet čínskych študentov navštevujúcich americké univerzity.

Bez študentov

„Aerolinky zrušili všetky lety,“ dodal S. Ip. „Počas čínskeho Nového roka študenti odleteli domov do Číny, a teraz sa nemôžu vrátiť späť do školy.“

V Spojených štátoch boli potvrdené prípady nákazy v siedmich štátoch a stovky ľudí bolo umiestnených do karantény. Americké strediská pre kontrolu a prevenciu chorôb oznámili, že všetci nakazení sa dostali do styku s vírusom pri pobyte v zahraničí alebo kontaktom s niekým, kto sa nakazil v cudzine, a vírus sa „teraz v amerických komunitách nešíri“.

Napriek tomu strach z nákazy rezonuje naprieč rôznymi odvetviami. Letecké spoločnosti Delta, United a American Airlines zrušili lety do Číny v snahe zastaviť šírenie vírusu. Prenájmy Airbnb umožňujú niektorým hosťom zrušiť bez poplatku rezerváciu, ak sa chystali ísť do oblastí zasiahnutých epidémiou. McDonalds a Starbucks zavreli v Číne stovky prevádzok.

Falošné správy šíria paniku

V Houstone zákazníkov z niektorých podnikov vyhnali nepravdivé správy. „Na sociálnych sieťach kolujú falošné zvesti,“ povedala D. Chenová. „O jednom z miestnych obchodov s potravinami sa začalo rozprávať, že sa tam našiel koronavírus a prakticky okamžite im klesol predaj skoro o 80 percent.“

Podobné reakcie pripisuje strachu z neznámeho a v niektorých prípadoch možno aj predsudkom. „Keď počúvate všetky tie správy, nie je divu, že majú ľudia strach. Možno v tom je trocha xenofóbie, ale zároveň si myslím, že u niektorých ľudí to je len nevedomosť. Potom môžu niektorí ľudia na internete zverejňovať rôzne veci bez toho, aby premýšľali o tom, aký to bude mať dopad na iných.“

Pokles počtu zákazníkov v reštaurácii Shabu House je podľa D. Chenovej horšie ako to, čo zažila po hurikáne Harvey, ktorý zdevastoval Houston v roku 2017. Zatiaľ robí, čo môže, aby udržala miesta pre všetkých svojich zamestnancov.

„V zásade platím z vlastného vrecka, aby všetci moji zamestnanci mali na účty. Ale viem, že nie každá reštaurácia je schopná urobiť to isté," povedala. „Snažím sa udržať bez toho, aby som musela kohokoľvek prepustiť.“

V reštaurácii Yin Ji Chang Fen v čínskej štvrti na Manhattane musel manažér Steve Ip začať skracovať smeny zamestnancov - a začal poskytovať rozvážkovú službu, ktorú doteraz robiť nemohol, lebo mali neustále plné ruky práce. Bývalo tu toľko hostí, že zákazníci stáli vo fronte, kým sa neuvoľnil stôl.