Čínske automobilky dosiahli historický míľnik, keď prvýkrát predbehli americké náprotivky v celkovom predaji vozidiel za rok 2023, informuje agentúra Bloomberg.  

Podľa výskumného ústavu Jato Dynamics predali čínske značky, vrátane lídra BYD, 13,4 milióna kusov, čím prekonali 11,9 milióna kusov predaných americkými gigantmi, ako sú Ford a Chevrolet. Najlepšie sa darilo japonským značkám, ktoré vyrobili sedem z desiatich najpredávanejších modelov a celkovo dodali približne 23,6 milióna vozidiel.   

Čínske automobilky sa medzitým, po úspechu na domácom trhu, zameriavajú na export. Získavajú si podiel na Blízkom východe, v Eurázii a Afrike, pričom spoločnosti ako SAIC Motor a Geely expandujú aj do Európy a Austrálie.  

Vysoké ceny tradičných výrobcov automobilov tlačia spotrebiteľov k lacnejším čínskym alternatívam. Tento trend znepokojuje aj generálneho riaditeľa Tesly Elona Muska, ktorý pred časom varoval, že bez obchodných bariér by čínske firmy mohli svoju zahraničnú konkurenciu úplne „zdemolovať.”  

Európska únia, aby sa podobnému osudu vyhla, tento týždeň zaviedla dodatočné clá na dovoz elektromobilov z Číny. Analytik Jato Dynamics Felipe Munoz očakáva, že toto opatrenie presvedči spoločnosť BYD a ďalšie, aby ďalej expandovali na rozvíjajúcich sa trhoch, kde sú obchodné bariéry nižšie.  

Elektromobily čínskych značiek pritom tvorili v minulom roku len necelých deväť percent plne elektrických vozidiel predaných v Európe, vyplýva z údajov spoločnosti Dataforce.

Tesla Model 3.
Neprehliadnite

Akciová bublina v elektromobilovom priemysle spľasla. Investori chcú výsledky, nie sľuby