Slovensko je malá krajina s malými potravinárskymi firmami. Tie z hľadiska veľkosti nemôžu konkurovať veľkým nadnárodným korporáciám ako PepsiCo, Nestlé či Coca Cola. Avšak menšia veľkosť je mnohokrát výhodou. Slovenské firmy totiž vynikajú svojou schopnosťou sa adaptovať na rôzne podmienky. To je napríklad na ázijských trhoch a špecificky v Číne obrovskou výhodou.

Slovensko-čínske mesto

S exportom produktov na ázijské trhy pomáha slovenským značkám skupina Ipec, ktorá svoju činnosť začínala najskôr v oblasti výstavby logistických centier. Počas toho však prvýkrát prišli na koncept rozvoja nielen importu produktov z iných krajín na Slovensko, ale najmä na rozvoj exportu slovenských produktov.

„Ako jeden z prvých exotických a dynamicky rastúcich trhov sa nám zdala Čína najvhodnejším teritóriom. Moje časté cesty do Číny vyústili do založenia pobočky v meste Cchang-čou (Cangzhou). Jeho strategická poloha pri hlavnom meste Číny ho predurčila k tomu, aby sme tu vytvorili centrum a zázemie nielen pre slovenských exportérov, ale aj pre slovenské firmy, ktoré sa venujú vývoji či službám,“ vysvetľuje Ivan Čarnogurský, zakladateľ Ipec Group.

V 60. rokoch ponúklo bývalé Československo tejto geografickej oblasti pomocnú ruku a darovalo jej okolo 700 poľnohospodárskych strojov. Z bývalej farmy sa tak veľmi rýchlo stalo prosperujúce mesto. Dnes sa v ňom nachádza aj letecký, chemický a elektrotechnický priemysel či automotive.

V meste je navyše mnoho ľudí, ktorí ovládajú slovenský jazyk. Funguje tam aj niekoľko slovenských firiem ako napríklad dodávateľ leteckých trenažérov či slovenské vinárstvo s vlastnou vinicou. Slovensko tak nie je pre miestnych neznámym štátom ako v iných častiach krajiny, čo sa odzrkadľuje aj na prijímaní slovenských produktov.

„Slovenský národný marketing je však na veľmi nízkej úrovni. Čechov každý spája s Prahou, pivom či krištáľom. Slovensko a Bratislavu si nikto nevie dať s ničím dokopy. V tomto jednoznačne chýba aj určitá podpora zo strany štátu,“ hovorí I. Čarnogurský.

Veľtrhy nefungujú

Ako základ pre obchodné prepojenie medzi Slovenskom a tretími krajinami slúži obchodné centrum Ipecu D1 v Senci, ktoré poskytuje malé výstavné plochy a kancelárie pre zahraničné firmy, ktoré sa venujú importu svojich produktov do EÚ. Podobné centrum bolo vybudoval Ipec v Číne a v súčasnosti ho buduje aj vo Vietname.

Tradičný spôsob rozvoja podnikania slovenských firiem spočíva často aj v účasti na zahraničných veľtrhoch. Tento model však z dlhodobého hľadiska nefunguje. I. Čarnogurský hovorí, že rovnako nefungujú ani vládne biznisové výpravy do zahraničia. Pravdepodobnosť, že niečo vybavia, sa podľa jeho slov blíži k nule.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa