Európsky automotive stojí pred zásadnou zmenou, ktorá sa deje priamo v jeho štruktúrach. Vstup čínskych automobiliek na európsky trh a ich rýchlo rastúci predaj zastihol tunajších výrobcov nepripravených.

Nedokážu dostatočne rýchlo konkurovať lacnejším čínskym vozidlám a navyše Čína avizuje, že jej vplyv sa nebude týkať len elektrických áut.

Tamojší hráči berú túto príležitosť vážne. Do Európy prichádzajú s už dotiahnutými vecami a spoluprácami, pričom nenechávajú žiadne konce voľné. Do čela peletónu sa postavil čínsky líder BYD, ktorý nedávno predbehol v globálnych predajoch americkú Teslu a má zacielené na celý automobilový priemysel.

Čína si berie čoraz viac

Odhaduje sa, že európski výrobcovia áut sú približne päť rokov za Čínou v oblasti výroby a predaja elektrických automobilov. A asi tridsať percent za jej cenovým náskokom. Nožnice medzi Čínou a Európou by sa mali roztvoriť ešte viac, keďže sa očakáva, že masový trh s elektromobilmi bude napredovať aj v tomto a nasledujúcom roku.

Podľa investičnej banky UBS dosiahne predaj batériových elektromobilov v Európe za rok 2023 objem asi 2,1 milióna kusov, v roku 2024 sa zvýši na 2,5 milióna a v roku 2025 na viac ako tri a pol milióna áut. V roku 2030 by mal predstavovať 9,6 milióna kusov.

Ten, kto bude brať najväčší podiel z tohto koláča, bude určovať aj pravidlá hry.

Na prvý pohľad to neznie desivo, keďže podiel elektrických vozidiel čínskej výroby tvorí dnes asi len tri percentá z tohto relatívne mladého trhu. Avšak Európa si uvedomuje, že môže ísť len o ticho pred búrkou.

Cenovú výhodu si totiž čínske automobilky dokážu udržať aj vďaka tamojším stimulom a dotáciám. Čo sa bude diať, ak by do roku 2030 mal tento podiel vzrásť napríklad na pätnásť či dvadsať percent, si dnes len ťažko predstavovať.

Čísla však nepustia. Podľa spoločnosti Schmidt Automotive sa za prvých desať mesiacov roku 2023 doviezlo a predalo v západnej Európe približne 440-tisíc čínskych osobných automobilov. Niečo vyše 60 percent tvorili čínske vozidlá a zvyšok západné značky, ktoré v druhej najľudnatejšej krajine sveta vyrábajú ako napríklad Tesla, BMW a iní.

Dá sa odhadovať, že v rámci celej EÚ by počet predaných čínskych vozidiel mohol v sledovanom časovom úseku presiahnuť 500- až 600-tisíc kusov. TREND vypočítal, že pri priemernej cene 25- až 30-tisíc eur za vozidlo inkasovali čínske značky z európskeho trhu viac ako 15 miliárd eur.

Zmena lídrov

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa