Vyše desať rokov pôsobil v bankovom sektore, ale skúsenosti má aj z verejnej a štátnej sféry. V banke sa Marián Áč naučil, čo znamená dlhodobo budovať funkčné procesy. Okrem toho bankovníctvo posilnilo jeho agilitu.

Finančný sektor totiž prechádza neustálymi zmenami, ktorých súčasťou sú investície do technológií. V Dopravnom podniku Bratislava sa zasa naučil veľa z oblasti ľudských zdrojov, náročné bolo najmä dopĺňanie a stabilizácia vodičov, ale aj pravidelná krízová komunikácia o činnosti podniku.

Takto vyzbrojený sa pred dvomi rokmi stal generálnym riaditeľom neziskovej organizácie Správca zálohového systému, ktorá na Slovensku zastrešuje celú logistiku zberu a zhodnotenia vratných PET fliaš a plechoviek.

MIRIAM PONIŠTOVÁ, CEO, DeutschMann Internationale Spedition, Trebišov
Neprehliadnite

Učiteľka z východu budovala firmu cez školské prestávky. Dnes má tržby v desiatkach miliónov

Ako s úsmevom hovorí, pred tým, ako sa prihlásil do výberového konania na túto pozíciu, vedel o systéme len to, že záloha za fľašu je 15 centrov. Zlákal ho však ekologický a novátorský aspekt projektu, ako aj jeho jedinečnosť.

Ročne prejde systémom 1,15 až 1,20 miliardy fliaš a plechoviek. Správca z tohto množstva spracuje približne 1,1 miliardy. M. Áč je nominovaný na cenu TREND Manažér roka 2024. Partnerom kategórie je spoločnosť Havel & Partners.

Hlavnou témou je financovanie

Neziskovú organizáciu Správca zálohového systému vytvorilo konzorcium obchodníkov a výrobcov nápojov. Do systému je však zapojených oveľa viac subjektov vrátane spotrebiteľov a štátu. Vzťahy medzi nimi sú komplexné, a preto je jednou z najťažších úloh M. Áča zosúlaďovať ich často protichodné pohľady a záujmy.

Najmarkantnejšie sa to prejavuje v oblasti nastavenia poplatkovej politiky a financovania systému. „Keďže ide o neziskovú organizáciu, jej účelom nie je generovať zisk. Ak ho vytvorí, musí ho vložiť späť do rozvoja,“ hovorí pre TREND generálny riaditeľ.

Nominácie: TREND Manažér roka 2024

Organizácia zabezpečuje zber a zhodnotenie použitých nápojových obalov a následnú cirkuláciu tohto materiálu. Jednou z jej dôležitých úloh je aj informovanie a vzdelávanie verejnosti, aby ľudia systému porozumeli a aby sa čo najviac fliaš a plechoviek vrátilo do systému.

„V oblasti financovania riešime napríklad výšku poplatku, ktorý musia platiť výrobcovia za každý predaný nápoj v zálohovanom obale. Pre obchodníkov zase stanovujeme poplatok, ktorý im platíme za každý odobratý obal od spotrebiteľa,“ hovorí M. Áč. Tieto sumy sa v organizácii snažia nastaviť tak, aby odzrkadľovali oprávnené náklady jednotlivých subjektov. 

Hekerská skúška ohňom

Čo v prípade, ak v systéme nastane chyba, napríklad, keď nefungujú niektoré zálohomaty? „Každý systém má nárok na výpadky, dnes – po dva a trištvrte roku – je už situácia výrazne lepšie ako kedysi. Zamestnanci aj zákazníci sa už naučili zariadenia obsluhovať,“ hovorí M. Áč.

S funkčnosťou systému zálohomatov súvisí aj najväčšia pracovná výzva, ktorú musel generálny riaditeľ riešiť. „Minulé leto došlo v dôsledku hekerského útoku k výpadku údajov o zbere fliaš u jedného dodávateľa zálohomatov naprieč celou strednou a východnou Európou. Spotrebiteľ si to nevšimol, zariadenia fungovali, my sme však nemali online dáta o odobratých obaloch, ktoré potrebujeme na organizáciu logistiky a podobne,“ hovorí M. Áč, ktorý bol v tom čase na dovolenke.

Na snímke Marián Áč, riaditeľ, Správca zálohového systému
Zdroj: ROBO HUBAČ
Na snímke Marián Áč, riaditeľ, Správca zálohového systému

Situácia trvala niekoľko týždňov, počas ktorých museli zamestnanci reportovať počty odovzdaných fliaš v systéme na dennej báze. Správca si pomohol aj historickými dátami. Od počtu vyzbieraných obalov totiž závisí, koľko áut vyšle k obchodníkovi.

„Našťastie sme to vždy dobre odhadli, naše telefonické linky však boli riadne preťažené,“ hovorí riaditeľ. Dnes má certifikát na dodávku zálohomatov päť firiem. Spoločnosť, ktorej sa hekerský útok týkal, pokrýva zariadeniami desiatky percent trhu. „Táto skúsenosť nám poskytla veľa podnetov, ako zlepšiť zabehnuté procesy, takže som za ňu dokonca vďačný.“

Vymedzené zdroje príjmu

Príjmy neziskovej organizácie definuje zákon. Pochádzajú najmä z poplatkov výrobcov, vyzbieraného materiálu a nevybratého zálohu. Vyzbieraný materiál Správca očistí, plastové obaly rozdelí podľa farieb na číre, zelené, modré a dva mixy. Po zhutnení, respektíve zlisovaní do balíkov, aby sa lepšie a efektívnejšie prepravoval, ho predá recyklátorom.

Významnú časť (80 percent) vyzbieraných obalov si od administrátora odkupujú výrobcovia, aby ho opätovne použili pri výrobe obalov na nápoje. Nápojmi teda nie sú nanovo plnené vyzbierané fľaše, ale nové, ktoré sú vyrobené z recyklátu. „Ostatnú časť predáme recyklátorom, ktorí majú povinnosť materiál zrecyklovať. Tento recyklát už nemusí skončiť opäť v nápojovom obale, ale môže byť použitý inak, napríklad v automotive odvetví.“

Na zabezpečenie systému používa Správca externých dopravcov. Denne je v prevádzke osemdesiat až sto vozidiel. Na celom Slovensku má pritom Správca až 3 300 odberných miest. Medzisklady sa nachádzajú v Strečne a Žiranoch, pričom najväčší medzisklad je v Novej Polhore. V Bratislave Správca spolupracuje s firmou OLO. Nové medzisklady plánuje v Nitre a vo Zvolene alebo v Banskej Bystrici. Vždy ide o prenájom.

Peniaze, tržby
Neprehliadnite

Toto je 10 firiem na Slovensku s najvyššími tržbami za rok 2023. Len tri nie sú z Bratislavy

Ďalším zdrojom príjmu Správcu je nevyplatený záloh, teda za zálohovaný obal, ktorý spotrebiteľ nevráti. „Čím vyššia je návratnosť, tým menej peňazí si Správca ponechá,“ ozrejmuje paradox M. Áč. Dnes dosahuje návratnosť približne 92 percent. Najlepšie systémy na svete dosahujú návratnosť 95 percent. Na druhej strane platí, že ak rastie návratnosť, Správca môže spracovať väčšie množstvo materiálu, ktoré následne predá naspäť výrobcom alebo recyklátorom.

Snaha zvyšovať percento návratnosti je podľa M. Áča nikdy nekončiaci proces. Správca za týmto účelom realizuje nielen informačné kampane, ale aj inštaláciu zberných nádob do odľahlých častí krajiny, ako sú napríklad Národné parky. Organizácia spolupracuje aj s festivalmi či kultúrnymi pamiatkami.

Nové odberné miesta vznikajú najmä v regiónoch, kde je menšie pokrytie alebo menšie percento návratnosti. Edukácia zahŕňa prípravu a distribúciu podkladov pre študentov základných a stredných škôl či rôzne vzdelávacie programy. Správca spolupracuje aj s detským pesničkárom Mirom Jarošom.

Športovec aj poľovník

Najťažším kariérovým rozhodnutím M. Áča bolo odísť z bankového sektora. Hoci mal našliapnuté na vyššiu métu, keďže ho chcela Unicredit bank vyslať do zahraničia, z rodinných dôvodov sa rozhodol z banky odísť.

Ako generálny riaditeľ neziskovky zastáva názor, že pre úspech nestačia len výsledky, ale veľmi dôležité sú aj medziľudské vzťahy. Má svoju víziu, v prospech ktorej sa snaží strhnúť aj ľudí. Je detailista. Dôležitým veciam sa venuje podrobne.

Ťažké veci rieši s profesionálnym odstupom. Vlani bolo pre neho najväčšou výzvou dobudovať infraštruktúru Správcu, stabilizovať výrobu a prijať do organizácie skúsených manažérov. Fluktuácia sa týkala najmä manuálnych profesií na linkách. Musel im upraviť finančné podmienky, systém odmeňovania a schému lojality.

Keďže systém je nový,  generálny riaditeľ musel veľa vecí riešiť za chodu. Napríklad absenciu skúseností s výrobnými linkami. Pracoval tak v hektických podmienkach.

Vo voľnom čase sa venuje rodine a športu. Silovému aj aeróbnemu. Je vášnivý poľovník. Má už dospelú dcéru a dvoch tínedžerov, s ktorými hráva futbal aj basketbal. Rád cestuje, pričom cesty si organizuje bez sprievodcu. Vlani tak navštívil Patagóniu v Južnej Amerike.

Ďalšie dôležité správy

VLADIMÍR VIKOR ML., CEO, Dynamik Holding, Nitra
Neprehliadnite

Po troch prebdených nociach odmietol lukratívnu zákazku. Na Slovensku stavia najväčšie projekty