Bratislava sa postupne zviecha z úpadku turizmu zapríčineného pandemickým obdobím. Hoci je za posledné štyri roky najbližšie k turistickým číslam z rekordného roku 2019, podľa prezidenta Zväzu cestovného ruchu SR Mareka Harbuľáka by to však mohlo byť aj lepšie. Dlhodobo sa jej napríklad nedarí prilákať viac zahraničných turistov, ktorí by chceli v meste zostať dlhší čas. Mesto by malo vedieť, či turistov chce a na čo sa chce zameriavať. V rozhovore s M. Harbuľákom pre TREND sa dočítate aj o tom, že problémom nielen Bratislavy, ale Slovenska celkovo, je tiež absencia spoľahlivého systému na zber údajov o návštevníkoch, ktorý by zároveň umožnil ich efektívnejšie vyhodnocovanie.

Turisti sa do Bratislavy pomaly vracajú. Za prvé tri kvartály bola návštevnosť približne na 85 percentách roku 2019. Dá sa to hodnotiť ako uspokojivé?

Ani veľmi nie. Ak sa pozrieme na iné európske destinácie a porovnáme vývoj v nich, tak je nutné konštatovať, že mnohé z nich dosiahli alebo dokonca prekonali čísla z obdobia pred pandémiou. Za uspokojivé by sme mohli považovať čísla nad 90 percent.

Nakoľko sú štatistiky na Slovensku z pohľadu rozvoja turizmu relevantné?

Ak hovoríme o návštevnosti, tak musíme konštatovať, že nemáme dostatočné údaje, teda nástroje ani metodiku, ako presne merať návštevnosť destinácie. Máme prenocovania, ktoré však tiež nemusia poskytnúť presný obraz o počte prenocovaní. Dôvodom je, podľa nášho názoru, veľká ponuka krátkodobých prenájmov, takzvaných short term rentals, teda bytov, apartmánov, ktoré sa ponúkajú prostredníctvom platforiem. Skúsenosti z iných destinácií a krajín potvrdzujú, že ak nie sú aplikované nástroje na evidenciu či reguláciu, nedokážete zachytiť ani vyčísliť rozsah využívania takejto ponuky turistami.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa