Z chaosu, čo s približne desaťtisíce dovolenkármi, ktorí pred Vianocami uviazli v zahraničí, prisľúbilo pomoc niekoľko aerolínií. Za „malý poplatok“ si mali kúpiť všetky voľné miesta na palubách, tých však pred sviatkami nebýva veľa.

Vzápätí sa však rakúska vláda rozhodla, že ich dopravu domov zaplatí. Okrem nich je však medzi cestujúcimi ešte ďalších približne 800-tisíc bezcenných leteniek na neskoršie termíny, ktoré už odlietavajúci ani prilietavajúci nemajú ako využiť.

Chaos však pokračuje na súdoch. Tie majú vyriešiť, kto vôbec je kompetentný prijať žiadosť dopravcu o vyhlásenie insolventnosti. Niki ju totiž podal v Berlíne, keďže podľa hovorkyne spoločnosti je väčšina cestujúcich z Nemecka. Spoločnosť je však registrovaná vo Viedni a nemecký súd sa musí najprv rozhodnúť, či je vôbec oprávnený problém riešiť a či neodkázať firmu na rakúske súdy.

Rakúske médiá z vývoja obviňujú Európsku komisiu, ktorá naznačila, že nemeckej skupine Lufthansa kúpu rakúskej firmy neschváli a vinníkom je podľa nich aj Lufthansa, ktorá náhle odstúpila od zámeru kúpiť spoločnosť Niki pre svoju rakúsku lowcostovú dcéru Eurowings Europe.

Šéf rakúskeho spolkového protimonopolného úradu Georg Thanner si myslí, že pánom situácie je správca konkurznej podstaty spoločnosti Air Berlin, ktorej Niki patrí. Riešenie by vraj mohlo prísť ešte do sviatkov.

Niki má v súčasnosti tisícku zamestnancov a 30 lietadiel, z ktorých 13 je prenajatých od nemeckej spoločnosti TUIfly Deutschland. Jedno z lietadiel mala do 6. novembra prenajaté aj s posádkami od bratislavskej spoločnosti Go2Sky.

„Ale aj potom sme pre nich lietali každý víkend,” povedal pre TREND.sk Daniel Ferjanček, spolumajiteľ a konateľ Go2Sky. Poslednú veľkú faktúru Niki zaplatil minulý piatok. „Ešte nejaké dve drobné nezaplatili, ale to už prežijeme,” povedal.

Rakúsky dovolenkársky dopravca začal písať turbulentnú históriu v roku 1979. Založil ju majster sveta pretekov Formula 1 Niki Lauda, ktorý chcel voziť rakúskych fanúšikov F1. Postupom času sa z projektu stal Lauda Air a rozvíjal sa ako dôležitý dovolenkársky dopravca. V roku 1987 začal lietať aj na pravidelných linkách a od roku 1989 aj na medzikontinentálnych do Ázie, Indonézie, USA a na Kubu.

V roku 2000 sa stali vlastníkom spoločnosti Austrian Airlines, N. Lauda z biznisu odišiel, ale veľmi populárna značka Lauda Air aj bez neho pretrvávala. Zanikla až v roku 2013 a Austrian Airlines na dovolenkárske lety vytvorili značku Austrian myHoliday.

V roku 2003 vytvoril N. Lauda pod názvom Niki ďalšie aerolínie. Už v nasledujúcom roku predal 24-percentný podiel spoločnosti Air Berlin a tá v roku 2010 podiel zvýšila na 49,9 percenta a v roku 2011 sa stala stopercentným vlastníkom.

Aby vlani v decembri s Air Berlin získal v čoraz neriešiteľnejšej ekonomickej situácii ďalšie financie na prevádzku, 49 percent z Niki predal svojmu menšinovému spoluvlastníkovi Etihad Airways z Abú Zabí. Niki cítila možnosť záchrany od Lufthansy, tá sa však nevydarila.

Šesťdesiatosemročný N. Lauda zánik spoločnosti Niki na verejnosti už dlhšie predpovedal. Po ukončení letov dal najavo, že by firmu za zvyškovú hodnotu kúpil.