Kým elektrické pohony či ich kombinácia s vodíkom nebudú dostatočne výkonné a nevybuduje sa sieť nabíjacích a čerpacích staníc po celej Európe, pre ťažkú cestnú nákladnú dopravu ostanú využiteľné len nákladné vozidlá poháňané klasickými fosílnymi palivami alebo zelenším skvapalneným zemným plynom (Liquefied Natural Gas – LNG), bioplynom či bionaftou. Väčšiemu rozšíreniu zelených riešení v doprave však značne bráni aj vysoká cena alternatívnych palív.

Zemný plyn vedie

Najrozšírenejšie alternatívne palivo na Slovensku je zatiaľ skvapalnený zemný plyn. Aj preto postupne narastá počet čerpacích staníc na LNG. Začiatkom roka napríklad otvoril Slovenský plynárenský priemysel (SPP) svoju LNG čerpaciu stanicu v Trnave.

K dispozícii je pre ťažkú nákladnú dopravu aj stlačený zemný plyn – CNG. Ten vzniká zahrievaním LNG vo výparníkoch a následne je ho možné plniť do osobných áut, autobusov alebo CNG dodávok.

Trnavská čerpacia stanica vznikla v rámci projektu fueLCNG, ktorého cieľom je vybudovanie troch čerpacích staníc LNG.
Ďalšie dve čerpacie stanice SPP pribudnú v tomto roku v Prešove a na hraničnom odpočívadle D2 Brodské. SPP má na Slovensku viac ako dvadsať verejných plniacich staníc na LNG a CNG.

„Rozširovanie možností využívania zemného plynu ako alternatívy, ktorá produkuje výrazne menej škodlivých emisií a menej hluku v porovnaní s konvenčnými palivami v doprave, patrí dlhodobo k prioritám SPP,“ hovorí generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SPP Miroslav Kulla.

Zemný plyn nahradí biometán

LNG vie v segmente ťažkej nákladnej dopravy plne nahradiť naftu, pretože poskytuje rovnaké prevádzkové a výkonové parametre pri výrazných úsporách emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok. Používaním LNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice, ktoré by sa uvoľňovali do ovzdušia.

Autá na tento pohon produkujú menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (mínus 99 percent), oxidov dusíka (mínus 75 percent) a oxidov uhlíka (mínus 50 percent).

Nákladné LNG ťahače s nádržami s objemom 290 až 390 kilogramov skvapalneného plynu majú priemerný dojazd od 1 200 do 1 500 kilometrov, takže dokážu konkurovať v dojazde naftovým ťahačom.

LNG vzniká pri ochladení na teplotu -162 °C. V jednom metri kubickom LNG je približne 600 metrov kubických zemného plynu. Ochladením sa zmenší jeho objem, čo umožňuje ľahšie a bezpečnejšie skladovanie a prepravu. To vytvára priestor pre jeho nasadenie v oblasti ťažkej nákladnej a riečnej dopravy, kde je dojazd vozidla či plavidla kľúčovým parametrom.

M. Kulla je presvedčený, že v záujme znižovania spotreby fosílnych palív a zvyšovania energetickej bezpečnosti nahradí fosílny zemný plyn v budúcnosti obnoviteľný biometán, ktorého výrobu tiež SPP pripravuje.

Preklenovacie technológie

Ako preklenovacia technológia sa v súčasnosti teda ponúkajú nákladné vozidlá na skvapalnený zemný plyn. Jeho bio verzia je taktiež už dostupná. Ako upozorňuje prevádzkový riaditeľ prepravcu Geis SK Marian Vaculčiak, tieto nákladné autá sú na cestách klimaticky takmer neutrálne.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa