Dotácie na elektromobily sú v susednom Česku opäť v hre. Firmy tak majú možnosť si do firemných flotíl (fleetov) kúpiť elektrické autá, na ktoré im prispeje štát. Ten si chce poistiť elektromobilitu, na ktorú sa čoraz viac viaže aj výroba najväčšej tamojšej automobilky Škoda.
Tá rovnako dopláca na znížený dopyt po elektromobiloch v Európe, čo priamo ohrozuje jej produkciu. Český spotrebiteľský trh totiž stojí na tejto značke. Česká vláda sa preto rozhodla minúť takmer sedemdesiat miliónov eur, aby firmy v nákupe elektrických áut podporila.
Podobné granty sú však dvojsečnou zbraňou pri cenotvorbe elektrických vozidiel a nikdy nedokážu pokryť celý dopyt po nich, pričom ešte viac znevýhodňujú predaje jazdených elektromobilov.
Dotácie sú pre firmy
Česko navyše patrí k európskym trhom, kde predaj batériových áut rastie najpomalšie a sekunduje mu v tom aj ten slovenský. Navyše, podľa najnovších dát musí každý, kto si v posledných piatich rokoch kúpil nový čisto elektrický automobil, akceptovať veľmi rýchly pokles jeho hodnoty.
Ako naznačujú štatistiky v Česku, ukazuje sa, že trh sa do značnej miery nasýtil a dopyt po ojazdených elektromobiloch, ktorých je čoraz viac, klesol. Zistenia globálnej štúdie analytickej spoločnosti iSeeCars sa potvrdzujú aj na českom trhu a napríklad tí, ktorí si v roku 2021 kúpili Škodu Enyaq a teraz ju predávajú, musia akceptovať pokles ceny takmer o polovicu.
S dotáciami na trhu elektrických vozidiel preto možno očakávať ešte výraznejšie zľavy na tom sekundárnom. To by mohlo spôsobiť, že aj keď firmy budú možnosť získať na nákup flotily grant, nebudú chcieť nutne riskovať, že budúca hodnota vozidiel výraznejšie klesne a s ňou aj aktíva v majetku firmy.
Buď sa tak podnikatelia budú opäť pozerať po nových vozidlách so spaľovacími motormi, ktoré si dlhšie držia cenu, alebo sa namiesto dotácií budú zaujímať viac o jazdené elektromobily vo výraznejších zľavách.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?