Keby nebolo ropy, nemala by dnes dubajská spoločnosť Emirates 246 veľkých lietadiel a linky do vyše 140 miest po celom svete. Keby neboli Emirates, iste by sa na trhu neuživil ani obrovský Airbus. V aerolinkách z Dubaja lieta totiž takmer polovica vyrobených A380.
Tohtotýždňový medzinárodný aerosalón v Dubaji je po Paríži a britskom Farnborough tretím najväčším na svete a nesmie tam chýbať nik, kto chce v civilnom i vojenskom leteckom priemysle niečo znamenať. Preto tam prišlo vyše 1 700 výrobcov a obchodných spoločností. Obsah zmlúv určujú najmä domáci.
Boeing vs. Airbus
Nové dubajské Al Maktoumovo medzinárodné letisko je ako každý iný aerosalón miestom stretu záujmov dvoch najväčších svetových výrobcov - amerického Boeingu a západoeurópskeho Airbusu. Pre Airbus to bola podľa svetových agentúr dosť studená sprcha. Európania by boli radi cítili od Emirates záujem o ďalších 35 až 40 veľkých airbusov, ale dubajský dopravca tvrdí, že rokovania pokračujú. Ako aktuálnu však nateraz vidí potrebu menších diaľkových lietadiel.
Kým už pred desaťročím si Emirates objednali 120 airbusov A350 s najmenej tromi stovkami miest na palube, v roku 2014 objednávku ustúpili a začali európsky model konfrontovať a novým americkým Boeingom 787 Dreamliner.
V prvý veľtržný deň Airbus šokovali a oznámil objednávku na 40 dreamlinerov za 15,1 miliardy amerických dolárov (približne 12,75 miliardy eur). Potrebujú ich medzi rokmi 2022 až 2030. Boeing je najväčším dodávateľom pre Emirates. Má už 163 starších objednávok na diaľkové B 777 v troch verziách a kapacitou až vyše 400 miest.
Boeing 787-100 Dreamliner dostal prednosť pred A350 Zdroj: Ján Blažej
Iba na Boeingy je orientovaný aj dubajský lowcost flydubai. Lieta iba od roku 2009 a už spája Dubaj s 97 letiskami v 44 krajinách Blízkeho východu, strednej i východnej Európy (vrátane Bratislavy i Prahy), v Rusku a ďalších krajinách bývalého Sovietskeho zväzu aj v Ázii i v Afrike.
Prudko expandujúca firma už má 59 nových 174- až 189-miestnych B 737-800 Next Generation a objednala si 75 úplne nových a ešte hospodárnejších lietadiel Boeing 738 Max 8. V tretí veľtržný deň navyše podpísala s Boeingom dohodu o dodávke 225 ďalších maxov v troch veľkostných variantoch pre 162 až 230 pasažierov. Hodnota kontraktu je 27 miliárd dolárov (približne 28,2 miliardy eur). Ale pri megaobjednávke môže flydubai očakávať od výrobcu zľavu.
Obrovský obchod
Veľtrh však nie je pre Airbus debaklom. Neuspel síce u dubajských ani iných blízkovýchodných aerolínií, podržali ho však Američania. Investorská spoločnosť Indigo Partners z Arizony uzavrela s Airbusom predbežnú dohodu o dodávkach 430 vysoko hospodárnych Airbusov z nových verzií A320neo a 322 neo pre štyri aerolínie, do ktorých investovala. Tretina z tohto koláča má prísť budapeštianskemu lowcostu Wizz Air.
V silnej zostave na rozpálenom betóne i na ukážkach za letu sa predstavuje aj Rusko a Ukrajina. Bojové i nákladné lietadlá ponúka najmä armádam blízkovýchodného regiónu.
Akrobatická skupina Ruskí rytieri na Su-30 SM je všade vítanou atrakciou Zdroj: Ján Blažej
Stánok na veľtrhu má aj český podnik Aero Vodochody z portfólia Penta Investments. Jeho výcvikové lietadlá Delfín či Albatros poznajú armády viacerých arabských krajín. Vojenská delegácia z Kuvajtu sa informovala o novom lietadle L-39 NG (Next Generation). Na druhý deň o tom písali aj kuvajtské noviny.
Ich leteckým expertom sa lietadlo páčilo, považujú ho za dobré, má rozumnú cenu a zvážia ho vo svojom výbere. Na paneli v stánku britskej spoločnosti Air Livery sa objavila aj Bratislava. Tam je totiž jedna z filiálok firmy, ktorá sa zaoberá lakovaním dopravných lietadiel.
Veľtrh sa skončí v piatok.
Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.