Nejde o žiadnu novú firmu. Adient vznikol v októbri minulého roku vyčlenením automotive biznisu z amerického koncernu Johnson Controls, ktorý sa radil medzi najväčších subdodávateľov v automobilovom priemysle. Adient sa vďaka tomu automaticky stal globálnou jednotkou vo výrobe sedadiel pre automobilky.
Priekopníci vo vývoji
Technologické centrum vzniklo v Trenčíne pred trinástimi rokmi a bolo jedným z prvých stredísk zameraných výhradne na vývoj v automobilovom priemysle na Slovensku. Z pôvodných necelých dvoch stoviek ľudí sa rozrástlo na aktuálnych viac ako štyristo.
Lenže dopyt zo strany finálnych výrobcov automobilov v strednej Európe neutícha. Kým vlani vyprodukovali automobilky na Slovensku, Česku, Maďarsku, Poľsku a Rumunsku 3,7 milióna vozidiel, do roku 2020 očakáva poradenská spoločnosť PwC nárast produkcie až na viac ako 4,3 milióna kusov.
Už pol tisícka ľudí
Aj preto sa Adient rozhodol ďalej posilniť tunajšie kapacity. V tomto roku plánuje v Trenčíne zvýšiť počet zamestnancov o necelú stovku na pol tisícku. Trenčianske centrum sa od mája zároveň rozšírilo o nové stredisko na tvorbu prototypov s celkovou rozlohou 5 200 metrov štvorcových.
"V tomto roku otvárame viaceré pozície od produktových dizajnérov, konštruktérov, bezpečnostných technikov, materiálových inžinierov až po testovacích technikov," hovorí manažérka ľudských zdrojov centra Stanislava Valientová.
Adient na Slovensku prevádzkuje okrem technologického centra aj šesť výrobných závodov, ako aj bratislavské centrum zdieľaných služieb. Celkovo tak americká spoločnosť zamestnáva viac ako štyritisíc ľudí. V Žiline sa koncentruje výroba kompletných sedadlových systémov a výroba textílií pre automobilové sedadlá. Závod v Lozorne vyrába kompletné sedadlové systémy. Martinský závod Adient sa sústreďuje na produkciu automobilových poťahov. Dve výrobné strediská v Lučenci vyrábajú penové komponenty a kovové časti pre opierky hlavy.
Rastie aj dvojička Yanfeng
Johnson Controls okrem výroby sedadiel vyčlenil do firmy Adient aj svoje aktivity v oblasti produkcie interiérových komponentov pre automobily. Tie sa stali súčasťou joint venture podniku Yanfeng Automotive Interiors (YFAI), v ktorom Adient vlastní 30-percentný podiel. Zvyšok patrí Yanfeng Automotive Trim Systems, dcérskej firme najväčšej čínskej automobilky SAIC Motors.
Pod YFAI prešla aj časť zamestnancov trenčianskeho technologického centra, výrobný závod v Námestove, ako aj bratislavské centrum podnikových služieb. YFAI sa na Slovensku rozhodol rozšíriť svoje vývojové aktivity, keď v Trenčíne zmodernizoval a rozšírila svoje technologické centrum.
Nové laboratórium
To má teraz takmer päťtisíc metrov štvorcových, pričom polovica priestorov je venovaná novému testovaciemu laboratóriu, kde firma vykonáva testy odolnosti a testy materiálov súčiastok a výrobkov pre automobilové interiéry, vrátane prístrojových dosiek, dverových výplní a podlahových konzol.
Na investíciu vo výške štyroch miliónov eur prispel štát podporou v objeme osemstotisíc eur. Spoločnosť YFAI zároveň prisľúbila prijať v Trenčíne viac ako štyridsať nových zamestnancov. V súčasnosti v technologickom centre zamestnáva 160 pracovníkov a otvorených je dvadsať nových pozícií.