Tento rok na Slovensko oficiálne vstúpila platforma z oblasti zdieľanej mobility HoppyGo. Český Startup umožňuje majiteľom vozidiel prenajímať autá ľuďom, ktorí ich potrebujú. Peer-to-peer službu vyvinula, prevádzkuje a vlastní Škoda auto DigiLab.

TREND sa rozprával s Country Managerom HoppyGo a fanúšikom Liverpoolu Jurajom Andrejkom o skúsenostiach z fungovania startupu na českom trhu, plánoch na Slovensku, zákazníkoch, ako aj o jeho niekdajších manažérskych skúsenostiach vo firmách Student Agency či Leo Express.

Na margo svojich zážitkov v Poľsku, kde riadil pobočku Leo Expressu, J. Andrejka so zveličením uvádza, že platobný terminál tam majú aj babky v lese, ktoré predávajú oštiepok. V Budapešti, kde pracoval pre Student Agency, firma roky bojovala s prekážkami úradov, ktoré jej pridelili zastávku, na ktorú sa autobus nezmestil.

Námatkovo som si porovnal ceny na vašej platforme s cenami v Avise a v Auto-Rentali. Čakal som, že budete najlacnejší, ale nie je to tak. Napríklad pri Škode Octavia je HoppyGo porovnateľné s Avisom, stojí zhruba 120 eur, ale Auto-Rental mal cenu len 74 eur na tri dni. Na čom teda staviate svoju značku ak nie na cene?

Staviame najmä na širokom výbere vozidiel. To znamená, že máme k dispozícii aj staršie vozidlá do 15 rokov, ktorých cena prenájmu sa pohybuje okolo desať eur za deň. Ceny si u nás určuje majiteľ auta a my fungujeme len ako poradný orgán. Vďaka rýchlemu naberaniu nových majiteľov a vozidiel sa vytvára väčší trh a to tlačí cenu dole.

Do úvahy však treba brať nielen cenu vozidla, ale aj výšku depozitu či čas potrebný na dostavenie sa k vozidlu pri jeho vyzdvihnutí. Tým, že máme autá od bežných ľudí, tak sú rozmiestnené na rôznych miestach a vodič si môže vybrať to, ktoré sa nachádza najbližšie.

Riaditeľ ZSSK Martin Koreň
Neprehliadnite

Nový šéf ZSSK nechce prepúšťať, ľuďom by rád postupne zdvihol platy o 50 percent

HoppyGo deklaruje hodnoty ako cirkulárna ekonomika a udržateľná mobilita. K nim má bližšie skôr mladšia generácia a ekologicky zmýšľajúca stredná vrstva. Ako máte zadefinovanú cieľovú skupinu nájomcov a prenajímateľov vozidiel?

Vo všeobecnosti máte pravdu, ale nie úplnú. Napríklad naši najčastejší používatelia vozidiel na Slovensku majú viac ako štyridsať rokov. Pokiaľ ide o prenajímateľov, v Česku máme dokonca 80-ročnú pani, ktorá cez HoppyGo požičiava svoje auto a je rada, že si tak privyrobí a ešte sa navyše stretne s novými ľuďmi.

Zatiaľ v strate

Značka HoppyGo vznikla v Česku pred zhruba tromi rokmi. Prečo expandovala na Slovensko až teraz?

V Česku sme vyrástli dostatočne na to, aby sme mohli svoje skúsenosti aplikovať aj v iných krajinách. Vďaka historickému spojeniu sa Slovensko ponúkalo ako logická prvá voľba.

V Česku ste mali úspešný rok, vlani ste rástli o 80 percent, čo bolo spôsobené najmä pandémiou. Ľudia sa zrejme báli chodiť MHD a autom chodili aj na dovolenky. Ako to bolo v tomto roku?

Väčšina Čechov riešila dovolenku minulý rok po vlastnej osi, čo potvrdzuje rast záujmu o službu. Zapožičanie auta na našej platforme pred letnou sezónou vtedy vzrástlo medziročne o 85 percent. Rezervácie áut tento rok počas prázdnin stúpli dokonca o viac ako 120 percent v porovnaní s vlaňajškom.

S akým predstihom si ľudia rezervujú autá?

Máme rezervácie, ktoré sú na dva až tri mesiace dopredu, a to platí počas celého roku. Sú však aj klienti, ktorí si chcú auto požičať za hodinu. Určite prevažujú pôžičky cez víkendy a voľné dni.

V Česku HoppyGo vlani rozdelil majiteľom vozidiel takmer 600-tisíc eur. Váš obrat bol 1,6 milióna eur, ale skončili ste v strate. Ak správne počítam, tak majiteľom áut dávate 38 percent. Je to tak?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa