Bol to exit, na ktorý sa čakalo roky. Penta napokon predala svoju mäsiarsku vetvu Carnibona americkému holdingu Smithfield. Vetva, ktorá zahŕňa dva slovenské a dva maďarské závody, zamestnáva približne 1 400 ľudí. Jej súčasťou je aj Mecom s ročnými tržbami 140 miliónov eur. Za posledných desať rokov bol v čistom zisku len dvakrát – z dôvodu vysokých odpisov, nízkych marží na trhu s mäsom, ale aj nie ideálneho riadenia zo strany bývalého manažmentu.

Od roku 2016 stojí na čele vetvy Ladislav Čechovič, ktorý mal za úlohu konsolidovať firmu a pripraviť ju na predaj. Jeho misia sa mala skončiť exitom Penty, ale Američania mu navrhli, aby ostal. Slováci budú v holdingu fungovať ako samostatná obchodná jednotka s autonómnym riadením. Kúpnopredajná zmluva bola podpísaná, k fyzickému predaju príde až po schválení transakcie slovenským a maďarským protimonopolným úradom. TREND sa s L. Čechovičom rozprával nielen o priebehu konsolidácie a úsporách, ktoré realizoval, ale aj o trhu s mäsom, expanzii či o vzťahoch s reťazcami.

O predaji Mecomu sa hovorilo minimálne osem rokov. Prečo sa exit Penty posúval?

Tých faktorov bolo viacero. Najdôležitejší vychádzal z toho, že napriek tomu, že sme na stredoeurópske pomery spoločnosť strednej veľkosti, boli sme veľmi komplikovaní z pohľadu procesov. Preto trvalo určitý čas, kým sme firmu nastavili na predaj, aby bola pre potenciálneho investora zaujímavá.

Igor Šulík
Neprehliadnite

Biznisový poradca: Top manažérov máme na Slovensku dosť, ale chýbajú im príležitosti

Aké boli ďalšie dôvody?

Penta nechcela predať Mecom komukoľvek. Mala podmienku, že to musí byť strategický investor, ktorý zabezpečí firme a jej zamestnancom dlhodobú budúcnosť a stabilitu. Cena určite nebola jediným ukazovateľom, na základe ktorého sme sa rozhodovali. Na druhej strane investora okrem hospodárskych výsledkov zaujímalo aj to, ako je nastavená štruktúra spoločnosti, procesy a akých kvalitných ľudí má. Nielen v rámci top a stredného manažmentu, ale aj celkovej infraštruktúry vo výrobných závodoch. V akej fáze konsolidácie sa nachádza, otázky potenciálnych synergií, trhového postavenia a sily obchodných značiek na jednotlivých trhoch.

Takže toto všetko bolo riadne nastavené až teraz?

Na to, aby sa tento komplexný mix vybudoval do zmysluplnej rovnováhy, nestačia dva ani tri roky. Pocit, že konsolidácia mäsiarskych aktivít Penty je hotová, sme nadobudli zhruba pred dvomi rokmi. Vtedy sme začali intenzívnejšie komunikovať s potenciálnymi investormi, s ktorými sme komunikovali priebežne osem rokov.

Čo ste urobili ako prvú vec po nástupe na post generálneho riaditeľa?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa