Nech to na prvé počutie znie zvláštne, tento český projekt Skinners bol veľmi populárny. Dokazujú to peniaze – bez toho, aby sa zatiaľ botky predávali, dokázali ich tvorcovia v crowdfundingovej kampani vyzbierať viac ako 540-tisíc korún. Požadovali pritom len 90-tisíc, svoj cieľ tak presiahli o 602 percent.
Skinners sa tak zaradili do 43,7 percenta úspešných projektov na crowdfundingovom portáli HitHit pôsobiacom aj na Slovensku. Práve crowdfunding získava čoraz väčšiu popularitu, ľudia sa vďaka nemu snažia vyzbierať peniaze na (doslova) všetko – od vydania kníh poviedok cez splnenie si cestovateľských snov až po natáčanie porna vo vesmíre.
Dvaja zo zakladateľov portálu HitHit, Aleš Burger a Pavel Eichler, mali na novembrovej konferencii Týden podnikání konajúcej sa v Prahe workshop, ako svoju crowdfundingovú kampaň úspešne dotiahnuť do konca a na čo si dávať pozor.
1. Kľúč je v príbehu
Ak v hlave nosíte nápad alebo už aj máte vymyslený produkt, to nie je na crowdfundingovú kampaň postačujúce. Najdôležitejším faktorom pri vymýšľaní konkrétnej kampane je príbeh. Ten môže byť veselý, smutný aj trápny. Dôležité ale je, aby bol pútavý. Ľudia totiž ľahšie reagujú na emócie a na zaujímavosti – rovnako tak aj médiá, ktoré vám svojou pozornosťou môžu pomôcť získať ďalších prispievateľov.
2. Uveriteľné video
Potom, ako vymyslíte príbeh, potrebujete natočiť video. Dlhé texty s vysvetlením sa nikomu čítať nechce, tie venujte prípadným organizačným informáciám a zoznamu FAQ. Video by malo byť hlavne uveriteľné, s vaším osobným vkladom. Postavte sa pred kameru (alebo mobil) a povedzte, prečo sa venujete práve tomuto projektu a čím je pre vás osobne taký podstatný.
3. Žiadajte trošku viac
Na crowdfundingovej kampani musíte, samozrejme, určiť aj konečnú čiastku, ktorú chcete vyzbierať. Keď na základe svojich výpočtov dôjdete ku konečnej sume, požiadajte trochu viac. Nesmiete zabudnúť na to, že určitú časť si vezme samotný portál (na HitHite je to sedempercentná provízia, Kickstarter a Indiegogo začínajú na piatich) a v závislosti na čiastke počítajte aj s daňami, ktoré budete musieť odviesť.
4. Povedzte o tom čo najviac ľuďom
V dobe začiatku spustenia kampane o tom povedzte čo najväčšiemu počtu ľudí. Vašej rodine, známym, kamarátom, susedom, jednoducho všetkým. Nikdy neviete, koho z nich nápad zaujme a rozhodne sa vás podporiť, prípadne o tom povie ďalším známym, ktorí by záujem mať mohli.
Veľmi pravdepodobne vás budú mnohí z vášho okolia od nápadu odrádzať. Nenechajte sa, o prípadnom neúspechu rozhodnú prispievatelia. Musíte si uvedomiť, že crowdfundingová kampaň je v mnohom podobá marketingovej – snažíte sa presvedčiť cudzích ľudí, aby na vás minuli peniaze. Vaše okolie vo väčšine prípadov nebude schopné situáciu objektívne zhodnotiť.
5. Buďte aktívny celú dobu trvania
Kampane sú rôzne dlhé, väčšinou ale trvajú 45 dní. Nezaháľajte a pracujte už od začiatku. Bežná prax je, že prvé peniazmi „prispeje“ aj človek, ktorý samotnú kampaň robí. Keď sa totiž už po pár hodinách od spustenia ukáže, že niekto prispel napríklad 50 eurami, bude to mať na ľudí pozitívny efekt.
Rovnako tak bude pôsobiť negatívne, ak začiatok zaspíte a po pätnástich dňoch nebudete mať žiadneho darcu alebo ich bude príliš málo. Keď ste neboli schopní za dva týždne presvedčiť veľa ľudí, prečo by som vám mal prispieť ja, pomyslia si potenciálni darcovia.
Rada na záver: Poďakujte dobrým darčekom
Na všetkých crowdfundingových portáloch sa za príspevky ľuďom odmeňujte. Aký typ darčeku zvolíte, je na vás, rovnako tak aj za ktorú sumu ho podarujete. Aj tento fakt môžete využiť vo svoj prospech – kapela môže poslať CD s podpisom, cestovateľ aspoň pohľadnicu z opačnej strany sveta. Tvorcovia filmu môžu napríklad umožniť darcom zaplatiť účinkovanie v rámci komparzu. Namiesto toho, aby filmári komparzistom platili, tak fanúšikovia filmu za platia za krátky výstup. Niektoré letné festivaly dokonca ponúkali možnosť ísť čapovať pivo.
Bez garancie
Aká je garancia, že za darované peniaze konkrétnemu projektu reálne dostanete to, čo vám jeho tvorcovia sľúbili? Bohužiaľ, žiadna. „V prípade úspešnej kampane peniaze odošleme na cudzí účet a strácame nad nimi akúkoľvek kontrolu,“ popisuje Aleš Burger. Dodáva ale, že v histórii HitHitu ešte takýto prípad nenastal a väčšinou ani nenastane – ľudia by tým riskovali pošramotenie svojej povesti.
Občas sa však nájdu aj takéto prípady. Príkladom je slovenský startup Goldee, ktorý dokázal vyvinúť tri generácie funkčných prototypov inteligentného vypínača svetla, zaujal aj svetové médiá. Ešte na prelome rokov 2013 a 2014 za dvadsaťpäť dní dokázal vyzbierať takmer 200-tisíc dolárov.
Nakoniec sa ale peniaze minuli bez toho, aby bola spustená masová výroba. „Všetko sa začína a končí pri peniazoch. Videl som, čo sa deje s ľuďmi, keď peniaze nie sú,“ povedal vtedy Tomáš Baran, ktorý Goldee viedol. V rámci crowdfundingovej kampane prispievateľom pritom už ako predobjednávku ponúkali funkčné produktové riešenie. Toho sa ale nikdy nedočkajú.