Slovensko je síce malý trh, no aj napriek tomu sa tu nájdu šikovní Slováci, ktorí ho dokážu aj prostredníctvom svojich firiem spropagovať vo svete. Niektorí svoje spoločnosti predali zahraničným gigantom, iní vo svojom biznise pokračujú ďalej. Jedno ich však spája. Prostredníctvom svojich firiem a vďaka ich úspechu sa stali finančne nezávislými.

Slido

Predaj firmy patrí medzi jeden z najväčších obchodov v slovenskom IT, ktorý sa udial v roku 2020. Spoločnosť zakladal Slovák Peter Komorník, ktorý prišiel s nápadom vytvoriť platformu, prostredníctvom ktorej je možné na rôznych konferenciách klásť spíkrom otázky. Slido dnes však poskytuje aj rôzne ďalšie funkcie, medzi ktoré patrí napríklad živé hlasovanie.

V roku 2013 využilo Slido približne 250 podujatí za rok. O päť rokov neskôr toto číslo stúplo na 2 500 za týždeň. Slido bolo už od svojich začiatkov budované ako svetová firma. Aby túto métu firma dosiahla, bolo potrebné získať klientov zo zahraničia. Firma preto začala oslovovať zákazníkov z Londýna či San Francisca, čím sa dostala veľmi rýchlo do povedomia.

Slido tak patrí medzi prvé slovenské startupy, ktorým sa podarilo etablovať na zahraničných trhoch, v Spojenom kráľovstve, USA či Ázii. V roku 2020 však prišlo k jeho akvizícii, ktorej aktérom bol americký technologický gigant Cisco. Ten chcel Slido implementovať do vlastného videokonferenčného nástroja Webex.

Akvizícii predchádzal rekordný rast používanosti Slida. Začiatok pandémie konferenčným segmentom silne otriasol, čo malo za následok prepad používania platformy a následne aj tržieb o 20 percent. Situácia sa však relatívne rýchlo otočila a platforma začala rekordne rásť. V tom čase išlo dokonca o najrýchlejší rast za predchádzajúce štyri roky.

Slido vtedy patrilo medzi jednu z najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v strednej Európe. Istý čas bola firma dokonca jednotkou v rebríčku Deloitte Technology Fast 50. Jej riešenie využívali a využívajú firmy ako Booking.com, Zendesk, Nike či Nokia. Doteraz nie je známe, za akú sumu Cisco firmu kúpilo.

Odhaduje sa však, že išlo o desiatky miliónov eur. Peter Komorník je aj naďalej šéfom Slida, pričom tvrdí, že aj po akvizícii si firma zachovala svoju pravú tvár a autonómiu. Slovenská firma vlani dosiahla tržby, ktoré presiahli 15,6 milióna eur a stále sa jej darí v tomto smere kontinuálne rásť. Firme je ziskovou. Vlani presiahol jej čistý zisk 2,6 milióna eur.