Rodinná spoločnosť Mäspoma, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom rôznych druhov korenín, byliniek, zmesí, ale aj prírodných a umelých potravinárskych obalov, funguje na slovenskom trhu už tridsať rokov. V pandemickom roku vykázala svoj historický zisk 1,07 milióna eur. Začiatky podnikania firmy, za ktorou dnes stojí Ján Kolesár so svojou rodinou, pritom vôbec neboli ľahké.
Na jej čele stojí od začiatku potravinár Ján Kolesár, ktorý ju zakladal s tromi ďalšími spoločníkmi. Tých však medzičasom vystriedali jeho dve deti – syn Ján Kolesár mladší a dcéra Denisa Jamrišková.
Vstup Jána Kolesára staršieho do podnikateľských vôd bol prirodzeným vyústením situácie, ktorá nastala po roku 1989 otvorením slovenského trhu a následným rozpadom štátneho podniku Stredoslovenský mäsový priemysel, v ktorom pôsobil ako vedúci zásobovania.
Peniaze na rozbehnutie biznisu im banka bola ochotná dať len pod podmienkou, že založia svoje byty a domy. To odmietli.
S bývalými kolegami sa rozhodli, že budú podnikať na vlastnú päsť v tom, čo vedeli. Začali nakupovať a predávať pomocný materiál pre mäsokombináty. Firma s adresou v centre Zvolena tak logicky dostala názov Mäspoma – Mäsiarsky pomocný materiál.
Z obchodu do výroby
Peniaze na rozbehnutie biznisu im banka bola ochotná dať len pod podmienkou, že založia svoje byty a domy. To odmietli. Ich prvými zákazníkmi boli bývalé štátne mäsokombináty. Na začiatku im pomohli osobné vzťahy a reputácia. Vďaka nim si mohli vypýtať dlhšiu splatnosť faktúr od dodávateľov a nakupovať materiál na chlapské slovo.
Firma dosiahla v prvom roku obrat 40 miliónov korún. Každý ďalší rok ho znásobovala. Úver na rozvoj podnikania si zobrala až po dosiahnutí finančnej nezávislosti. Pôžičku Mäspoma použila na rozbehnutie vlastnej výroby.
Kúpila časť závodu bývalého Novofruktu v Dvoroch nad Žitavou a investovala do technológií na mletie a balenie. Najskôr začala vyrábať vlastné koreniny, neskôr k nim pridala prírodné a umelé potravinárske obaly a iný sortiment ako napríklad zmesi korenín. Spolumajitelia firmu postupne pretvárali z obchodnej na výrobnú.
Rodinný biznis
S podnikaním Jánovi takmer od začiatku pomáhala aj manželka Eva, ktorá strážila firemnú kasu a zároveň sa starala o ich dve deti. Tie vo vedení firmy postupne vystriedali bývalých spoločníkov, ktorých Ján Kolesár vyplatil.
Za tridsať rokov sa firma rozrástla zo štyroch zamestnancov na 250. Disponuje skúsenými špecialistami v každej oblasti, ktoré sú riadené „našimi rukami“ od nákupu, kontroly kvality, spracovania a balenia až po predaj.
Dcéra Denisa, ktorá vyštudovala ekonómiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, sa pridala v roku 2002. Najskôr bola účtovníčkou, neskôr prevzala finančné a personálne riadenie firmy a jej dcérskych spoločností. Jej manžel Tomáš začal ako referent na zahraničnom obchode, vyskúšal si nákup, rozbiehal pobočku v Česku a dnes je obchodným riaditeľom mäsiarsko-potravinárskej časti firmy.
Postupne si vybudovala vlastnú logistiku so siedmimi odbytovými strediskami v Česku a na Slovensku a ďalšie plánuje v Maďarsku.
Syn Ján Kolesár mladší nastúpil do spoločnosti v roku 2009, absolvoval podnikový manažment na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Začínal vo výrobe, pokračoval nákupom, obchodom, aby preberal výkonné riadenie spoločnosti.
Expanzia a export
Za tridsať rokov sa firma rozrástla zo štyroch zamestnancov na 250. Disponuje skúsenými špecialistami v každej oblasti, ktoré sú riadené „našimi rukami“ od nákupu, kontroly kvality, spracovania a balenia až po predaj.
Suroviny na výrobu nakupuje Mäspoma zväčša v zahraničí, pretože na Slovensku sa toho podľa Jána Kolesára veľa nevypestuje. Výnimkou je napríklad koreninová paprika.
Mäspoma si postupne vybudovala vlastnú logistiku so siedmimi odbytovými strediskami v Česku a na Slovensku a ďalšie plánuje v Maďarsku. Pred pár rokmi vybudovala malú mäsovú dielňu, kde vyvíja nové výrobky a testuje vzorky. Zákazníci z mäsokombinátov a potravinárstva sa tu môžu podieľať na finalizácii vzoriek. Mäspome sa podarili aj prvé úspechy v krajinách EÚ, Bielorusku, vo Švajčiarsku či v Kanade.
Suroviny na výrobu nakupuje zväčša v zahraničí, pretože na Slovensku sa toho podľa slov Jána Kolesára veľa nevypestuje. Výnimkou je napríklad koreninová paprika. V Mäspome sa vysuší a zomelie, pričom spotrebitelia ju poznajú pod názvom Žitavská paprika. Tá nesie značku Chránené označenie pôvodu od Europskej únie ako prvý výrobok na Slovensku.