Ako zvládnuť čoraz rýchlejší tok zmien, ktoré ohrozujú zabehnutý biznis? Trénujte vo firme schopnosť pozrieť sa na prácu novými očami, rozprávajte sa so špičkovými odborníkmi z iných oblastí, ktorí vám odhalia nové perspektívy, ale najmä nastavte kultúru vo firme na novú éru, v ktorej je zmena každodennou realitou, radí vyhľadávaná TEDx spíkerka a biznis konzultantka Nadya Zhexembayeva. Vo štvrtok si jej prednášku na bratislavskom podujatí HRcomm Masterclass Summit prišli vypočuť desiatky top manažérov slovenských firiem.

Vieme a priebežne riešime

„Nie je to veľká veda, ale ona veľmi pútavým a inšpiratívnym spôsobom pomenúva a interpretuje to, čo sa deje v mnohých firmách. Manažéri to však často nevidia alebo vidia, ale nemajú odvahu či potrebu brať to úplne vážne, respektíve riešiť včas,“ hovorí spoluzakladajúci partner poradenskej spoločnosti Menkyna&Partners Boris Fundárek. Proces zmeny prebieha podľa neho aj u nich vo firme. „Je však dôležité vedieť, ako ho správne riadiť a rozdeliť sily a zdroje podniku tak, aby bola zachovaná jeho stabilita a súčasne schopnosť inovácie.“

„V mnohých firmách sa o zmene len hovorí, ale keď príde na skutky, nadšenie sa vytratí, pretože zmena bolí. Ale zmeny sú tu, či chceme, alebo nechceme, a ide len o to, ako sa k nim postavíme – a je jedno či vo firme, alebo v osobnom živote,“ dodáva HR manažérka Natália Henčlová.

„Pochádzam z prostredia malého biznisu, kde sa zmeny dejú neustále a cykly sú rýchle, ale vidím, že tá hrozba stagnácie v momente, keď prestanete premýšľať a inovovať, je veľmi intenzívna,“ hovorí šéf spoločnosti e-learnmedia Juraj Gabrhel.

Hoci mnohé z rád, ktoré odzneli na prednáške považuje za známe a prirodzené pre biznis svet, je podľa neho potrebné si toto poznanie neustále pripomínať a byť v strehu. „Inovácie musia prísť oveľa skôr, ako sa vám začne biznis prepadať, pretože potom je už neskoro. Komfortná zóna ľudí je však silný súper, a kto si pád neprežije na vlastnej koži, zväčša ten pocit obozretnosti v sebe nemá, má pocit, že sa ho zmena netýka a reaguje neskoro,“ dodáva.

Na zmeny vo firme treba myslieť už v čase, keď sa biznisu darí

Nadya Zhexembayeva Zdroj: Archív N. Zhexembayevy

Systematická príprava

Nadya Zhexembayeva tvrdí, že firmy, ktoré sa na zmeny nepripravujú priebežne a systematicky, čoskoro stratia dych v súťaži s konkurenciou. Aby k tomu nedošlo, každá firma môže na začiatok urobiť dva jednoduché kroky. Vybudovať vo firme povedomie, že zmeny sú a budú všadeprítomné a nevyhnuté pre prežitie, a po druhé, že schopnosť firmy adaptovať sa na zmeny je potrebné priebežne trénovať.

„Z reinvencie je potrebné urobiť zvyk. Firmám sa napríklad darí tento pohľad dostať do vzdelávacích programov pre zamestnancov, či už vo forme krátkych prezentácií alebo videoklipov, ktoré nemusia byť nákladné ani dlhé, ale pravidelne hovoria o tom, že v tejto spoločnosti je zmena normálna a každý pracovník bude súčasťou mnohých zmien. Ale nie preto, že sa firma mýli, ale preto, že je to súčasť jej komparatívnej výhody,“ vysvetľuje N. Zhexembayeva.

Konzultantka známa svojím ťažením za budovanie schopnosti reinvencie aj ako „Reinvention Guru“ tvrdí, že každá firma dokáže bez veľkého rozpočtu realizovať malé projekty, ktoré dokážu priniesť rýchle výsledky. Príkladom môže byť každý posledný piatok vyčlenený na spoločné neformálne podujatie, kde všetci navrhnú inovácie, zmeny či „zlepšováky“, ktoré môžu firme pomôcť v biznise alebo jej zamestnancom v práci. „Stačí vybrať najlepšie a implementovať ich. Tak si na malých váhach vybudujete svaly, ktoré budete potrebovať na väčších projektoch a zmenách,“ tvrdí N. Zhexembayeva.

Na zmeny vo firme treba myslieť už v čase, keď sa biznisu darí

Nadya Zhexembayeva Zdroj: Archív N. Zhexembayevy

O spíkerke

Nadya Zhexembayeva je autorka kníh o firemných stratégiách a akademička, ktorá pôsobí v USA. Pôvodom Kazaška žijúca v USA patrí do poslednej generácie, ktorá zažila éru sovietskeho komunizmu v ZSSR. Rozpad impéria a zmeny, ktorými prechádzal samostatný Kazachstan, ju inšpirovali k štúdiu zmien veľkých systémov.

Získala štipendium na americkom Hartwick College a po získaní titulu z psychológie a manažmentu pokračovala v akademickej dráhe na Case Western Reserve University. Prednášala a viedla semináre na témy firemnej stratégie či riadenia zmien na biznis školách v Slovinsku, Mexiku a Francúzsku.

Je autorka viacerých kníh o udržateľnom podnikaní či adaptácii firiem na zmeny, má za sebou aj tri vystúpenia na TEDx. Od roku 2007 poskytuje poradenstvo cez svoju konzultačnú agentúru, spolupracovala napríklad so značkami Coca-Cola, CISCO, Erste Bank, Henkel, Knauf Insulation, Vienna Insurance Group, a to na reinventovaní ich produktov a procesov.

Na Slovensko prišla na pozvanie HRcomm – Združenia pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov. TREND je mediálny partner podujatia.