Právna úprava zákazu konkurencie, ktorá pôsobí najmä preventívne, smeruje predovšetkým k ochrane obchodnej spoločnosti pred konaním konateľa, príp. inej osoby porušujúcej zákaz konkurencie a je súkromnoprávneho charakteru. To znamená, že len samotná spoločnosť, resp. jej spoločníci, sa môžu rozhodnúť, či by sa v danom prípade domáhali odstránenia následkov porušenia zákazu konkurencie ako aj prípadnej náhrady spôsobenej ujmy. Ustanovenie týkajúce sa zákazu konkurencie v slovenskom Obchodnom zákonníku má kogentný charakter, t. j. nemožno ho vylúčiť.

Ako je to v EÚ

Každá členská krajina EÚ má problematiku zákazu konkurencie štatutárneho orgánu upravenú vo svojich právnych predpisoch. Tie treba dodržiavať a rešpektovať v prípade podnikania prostredníctvom obchodnej spoločnosti v tej-ktorej krajine,  príp. je táto úprava obsiahnutá priamo v zmluve o výkone funkcie konateľa. 

Upozorňujeme, že právna úprava zákazu konkurencie – vzťahujúceho sa k štatutárnemu orgánu – sa môže v jednotlivých krajinách značne odlišovať od slovenskej právnej úpravy. Odporúčame preto preveriť si tieto skutočnosti pred začatím podnikania, resp. pred ustanovením do funkcie konateľa spoločnosti.

Obchodný zákonník

Slovenský Obchodný zákonník, a teda aj zákaz konkurencie ním upravený, sa vzťahuje na podnikateľov podnikajúcich na území Slovenskej republiky, vrátane zahraničných subjektov podnikajúcich na našom území, podliehajúcich slovenským právnym predpisom. 

Spoločenská zmluva alebo stanovy obchodnej spoločnosti, môžu obsahovať aj ďalšie obmedzenia v rámci výkonu funkcie konateľa. To znamená, že zákaz konkurencie je možné ešte rozšíriť, ale nie zúžiť. Takýmto obmedzením môže byť napríklad aj predĺženie zákazu konkurencie na primerane dlhé obdobie po skončení vykonávania funkcie konateľa v obchodnej spoločnosti. 

Čo konateľ nesmie

Podľa slovenskej právnej úpravy, pokiaľ zo spoločenskej zmluvy alebo stanov nevyplývajú ďalšie obmedzenia, konateľ nesmie:

  1. vo vlastnom mene alebo na vlastný účet uzavierať obchody, ktoré súvisia s podnikateľskou činnosťou spoločnosti, 
  2. sprostredkovať pre iné osoby obchody spoločnosti,
  3. zúčastňovať sa na podnikaní inej spoločnosti ako spoločník s neobmedzeným ručením a
  4. vykonávať činnosť ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho alebo iného orgánu inej právnickej osoby s podobným predmetom podnikania, ibaže ide o právnickú osobu, na ktorej podnikaní sa zúčastňuje spoločnosť, v ktorej vykonáva pôsobnosť konateľa (t. j. výnimkou je situácia, ak by napr. obchodná spoločnosť ABC s.r.o. založila novú obchodnú spoločnosť DEF s.r.o., ktorej by bola spoločníkom, a zároveň by obe spoločnosti mali toho istého konateľa.)

 Pri posudzovaní porušenia zákazu konkurencie je potrebné dbať taktiež na to, či medzi dotknutými subjektmi (obchodnými spoločnosťami) reálne existuje hospodárska súťaž a súperenie na relevantnom trhu. Príkladom je situácia, kedy by dve obchodné spoločnosti mali zapísaný ten istý predmet podnikania, avšak reálne by jedna zo spoločností túto činnosť nevykonávala. Teda medzi spoločnosťami by neexistoval súťažný vzťah ani boj o zákazníkov, a neexistovala by ani hrozba ujmy z porušenia zákazu konkurencie.

Dôsledkom porušenia zákazu konkurencie, podľa slovenského Obchodného zákonníka, je vydanie prospechu z obchodu, pri ktorom osoba porušila zákaz konkurencie alebo prevedenie tomu zodpovedajúcich práv na spoločnosť. Ďalšou sankciou za porušenie zákazu konkurencie je taktiež právo spoločnosti uplatniť si nárok na náhradu spôsobenej škody – skutočnej škody i náhrady ušlého zisku. V prípade konateľa spoločnosti je možné uvažovať taktiež o jeho odvolaní z funkcie.

Autorka je advokátka a partnerka alianciaadvokátov ak, s.r.o.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Zákaz konkurencie pre štatutárov
Zákaz konkurencie pre štatutárov
Zákaz konkurencie pre štatutárov
Zákaz konkurencie pre štatutárov