Bratislavčania sa môžu Uber autami zvážať od 13. augusta. Tvorcovia služby prostredníctvom mobilnej aplikácie spájajú zákazníkov a taxikárov, ktorým sa môže stať každý s vodičákom a čistým registrom. Žiadne koncesie, žiadne skúšky, žiadne papierovačky okrem podpisu zmluvy a dodania potrebných potvrdení.

Všetky finančné transakcie sa dejú online. Zákazník zadá číslo platobnej karty, z ktorej mu Uber po ukončení jazdy strhne danú sumu. Šofér rovnako získa od Uberu raz do týždňa svoje tržby - 80 percent toho, čo zaplatili jeho klienti.

Zákazník môže mať pocit, že pri Uberi sa vyhne dohadovaniu sa s taxikárom o cene dopravy, nemusí sa pritom obávať manipulácie s tachometrom.

Bloček od vodiča priamo vo vozidle nedostane. Po ceste mu príde na e-mailovú adresu potvrdenie o platbe. Ide o informáciu, odkiaľ a kam sa išlo, vrátane farebnej mapy, času jazdy aj rozpisu položiek z ceny. Tá je vypočítaná ako kombinácia nástupného poplatku, prejdenej vzdialenosti a času.

Platby sú transparentné aj pre šoférov. Neplatia nič za vysielačku od taxislužby a ani poplatok za miesto státia. Vodič musí vlastniť auto, to musí byť poistené. Nemusí absolvovať taxikárske skúšky, psychotesty. To mu umožňuje nasadiť nižšie ceny, ako majú klasickí taxikári.

Čo hovorí zákon

Naša legislatíva označuje ako dopravnú službu, na ktorú sa vzťahujú určité povinnosti, aj prevádzkovanie taxislužby. Pri nej treba splniť viaceré podmienky, okrem iného príslušné oprávnenie na podnikanie - koncesiu podľa zákona o cestnej doprave, ktorý upravuje podmienky prevádzkovania taxislužby. Takisto rieši podmienky týkajúce sa okrem iného aj vozidla taxislužby a vodičov vozidiel taxislužby. Kontrolovať prevádzkovateľov taxislužby a taxikárov môže Policajný zbor a obec.

„Obec kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby (napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou a podobne). Obec ukladá na prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prejednáva priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci,“ vysvetľuje podmienky fungovania taxislužby hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Policajný zbor potom kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (aj u prevádzkovateľov taxislužby) technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku.

V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok, podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxislužby obec.

„Ak by niekto poskytoval len sprostredkovanie prepravy (dispečerské služby), preprava by mala byť v konečnom dôsledku vykonaná držiteľom koncesie, vozidlom taxislužby,“ tvrdí M. Kóňa.

Takto funguje aj dosiaľ fungujúca aplikácia Hopin. Cez ňu si zákazník, podobne ako pri Uberi, objedná vozidlo, no s tým podstatným rozdielom, že príde licencovaný taxikár.

Taxík bez licencie?

Uber dlhodobo presviedča, že je tiež len sprostredkovateľ. Všetci vodiči sa podľa tvrdenia Uberu musia podrobiť kontrole ich trestnej aj vodičskej histórie pred tým, než začnu prijímať objednávky od cestujúcich.

Uber Slovensko hovorí, že „pracuje iba s poistenými vodičmi, ktorí už majú potrebné licencie a bude spolupracovať s novými vodičmi, ktorí si potrebné licencie zaobstarajú.“

Vodiči podpisujú s Uberom zmluvu, no licencia sa týka možnosti používať sprostredkovateľský systém.

„Ak jazdia vodiči bez licencie, porušujú tým zákon. Môže ísť o nedovolené podnikanie,“ myslí si právnik Peter Žilinčík. Licenciu podľa jeho slov nemožno previesť na inú osobu. To znamená, že ak by ju aj získala spoločnosť Uber, nemôže ju prepožičať (za poplatok) vodičovi.

Ak niekto prevádzkuje na Slovensku taxislužbu bez koncesie alebo v rozpore s ňou alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorý nemá preukaz vodiča, obec (v Bratislave Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy) môže uložiť pokutu za iný správny delikt od 100 do 15-tisíc eur.

Ak ide o opakované konanie, ku ktorému došlo do dvoch rokov od právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty, hrozí sadzba od 5 000 do 50 000 eur.

Riskantná služba

Je teda zrejmé, že riziko podnikania nenesie iba Uber, ale aj vodiči. Potvrdil to aj vývoj u našich susedov v Česku. Vodič, ktorý spolupracoval s Uberom, tam porušil zákon. Pražský magistrát mu dal vlani pokutu 50-tisíc korún za to, že prevádzkoval taxislužbu bez riadneho označenia auta a účtoval zákazníkom jazdu bez tachometra.

Úrad, kde sa vodič voči rozhodnutiu magistrátu odvolal, napokon pokutu znížil o 30-tisíc českých korún. Zaujímavosťou je, že problém nebol ani tak, či Uber vodič vystupoval ako taxikár, ale zmluvný aspekt.

Podľa českej legislatívy musí mať „zmluvná preprava“ (nie taxislužba) vo vozidle platnú písomnú alebo elektronickú zmluvu o preprave. Ta musí byť uzatvorená vopred a nemôže v rámci zmluvnej prepravy naberať zákazníkov z ulice.

Všemožné obchádzanie zákonov sa nepáči ani mnohým ďalším krajinám, kde Uber pôsobí. Napríklad vo Francúzsku zatkli dvoch výkonných manažérov firmy a obvinili ich z nedovolených aktivít. Súd v Španielsku vlani nariadil zastavenie prevádzky firmy. V Nemecku spoločnosť musela prispôsobiť svoju činnosť tamojším zákonom a zmeniť aplikáciu pre smartfóny. V Londýne zas musel Uber pridať do aplikácie aj ponuky ostatných taxislužieb. Katalánske úrady zas vodičom start-upu hrozia pokutami.

Kde sú bločky?

Od 1. apríla 2015 je podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice prevádzkovateľ taxislužby povinný používať na tieto služby elektronickú registračnú pokladnicu, respektíve virtuálnu registračnú pokladnicu.

Kontrolovať registračky môže Finančná správa SR. Ako vieme, vodiči Uberu registračky (ani virtuálne) nemajú. Môžu teda teoreticky dostať pokutu aj od daniarov.

Ako TREND.sk informovala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková, na budúci týždeň sa na ministerstve dopravy majú zísť zástupcovia rezortu a Finančnej správy, aby sa dohodli na postupe pri kontrole novej dopravnej služby.

Uber síce v českej lokalizácii označuje spomínané informácie o jazde spolu s cenou za účtenku, no doklad obsahuje iba obyčajné logo firmy, bez akýchkoľvek ďalších identifikačných údajov.

Keď sme si po jazde dodatočne vypýtali faktúru, čo Uber v iných krajiných poskytuje, zákaznícky servis odpísal, že „momentálne čakáme na spustenie systému pre faktúry.“ Tá by potom mala byť automatická samozrejmosť.

Na rozdiel od mnohých taxikárov, ktorí patria k notorickým obchádzačom povinností, čo sa týka pokladní a vydávania účteniek, ako konštatovala len minulý týždeň Finančná správa.

Ak by Uber aj bol zo svojej podstaty bezproblémový servis, samotné zdaňovanie príjmov je na samotných šoféroch.

Vodiči sa ocitajú v pozícii samostatne zárobkovo činnej osoby. Ak zarobia tento rok viac ako 1 901,67 eura, musia o rok v marci príjmy priznať v daňovom priznaní. Svoje príjmy môžu zdaniť paušálnou daňou alebo môžu použiť daňovú evidenciu či jednoduché účtovníctvo. Ak prekročia za tento rok príjem 5 148 eur, od júla budúceho roku musia zase začať platiť aj sociálne odvody - mesačne najmenej 142,20 eura.

Uber vs. taxi

Spoločnosť Uber vznikla v San Franciscu v roku 2009. Sprostredkováva kontakt medzi vodičmi a zákazníkmi. Nejde o prepravnú spoločnosť, fakticky ale funguje ako plnohodnotná taxislužba. V krajinách, kde už funguje, sa diskutuje, či objednávka uzatvorená cez mobilnú aplikáciu je plnohodnotnou náhradou písomnej zmluvy. Keďže vodiči neúčtujú poplatok za jazdu podľa oficiálnych tachometrov (ale GPS), platia pre nich miernejšie pravidlá ako pre klasických taxikárov.

Podmienky na získanie koncesie na taxislužbu

  • Taxikár musí mať živnostenské oprávnenie.
  • Musí spĺňať podmienky finančnej spoľahlivosti vo výške 1 000 eur na každé vozidlo taxislužby.
  • Musí mať odbornú spôsobilosť, respektíve musí byť garantom odbornej spôsobilosti, alebo mať garanta previazaného so spoločnosťou napríklad pracovnou zmluvou.
  • Musí doložiť výpis z registra trestov
  • Musí doložiť fotokópie protokolov STK a EK (a to aj v prípade vozidiel mladších ako štyri roky).
  • Musí byť držiteľom vodičského preukazu, ako žiadateľ živnostník, tak všetky osoby ktoré sú štatutárnym orgánom pri právnickej osobe.
  • Technická základňa spoločnosti, stanovište a parkovanie vozidiel taxislužby predstavuje nevyhnutnú podmienku pre získanie koncesie na prevádzkovanie taxi služby. Plocha, ktorá je nutná, sa odvíja od počtu vozidiel uvedených v žiadosti. Ak žiadateľ nedisponuje vlastnou, dokladuje ju prostredníctvom nájomných zmlúv.
  • Podnikateľ musí taktiež preukázať vlastníctvo vozidla, ktorou sa bude taxi služba prevádzkovať, a to prostredníctvom technických preukazov alebo nájomných či lízingových zmlúv.
  • Žiadateľ musí taktiež zaplatiť správny poplatok 30 eur, vo forme kolkovej známky, ktorá sa prikladá do žiadosti o udelenie koncesie na prevádzkovanie taxislužby.