No je tu ešte jedna firma, ktorá pôsobí v ich závetrí, ale svojím inovatívnym prístupom a nasadzovaním najmodernejších technológií ostatné spoločnosti vo viacerých ohľadoch dokonca prevyšuje. Reč je o rodinnom podniku Commerc Service a jeho sesterských firmách ProTech Service a ProTech Coating Service patriacich rodine Paľovcov.
Vrtáky tenké ako vlas
Nie je pritom veľa firiem, pri ktorých je taký markantný rozdiel medzi tým, ako pôsobia navonok, a tým, čo vlastne robia. Či už je to samotný názov Commerc Service evokujúci 90. roky a snahu pôsobiť „západniarsky“, internetová stránka so zastaraným dizajnom alebo nenápadné samotné sídlo firmy na okraji Prešova.
Commerc Service Zdroj: Ivan Fleischer
V jeho útrobách sa však ukrýva špičkový vývoj a výroba mimoriadne precíznych rezných nástrojov, ich brúsenie a servis, povlakovanie a následné odskúšanie vo vlastnom prototypovom centre. Takýto široký záber aktivít radí Commerc Service medzi unikátne firmy nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Aj vďaka tomu sa medzi zákazníkov spoločnosti radia najväčšie svetové koncerny, napríklad Kia, Volkswagen, Continental, Honeywell, Schaeffler či americký dodávateľ pre automotive Federal-Mogul.
Firma navyše neustále skúša nové technológie, ako je výroba a brúsenie diamantových nástrojov, produkcia nanokompozitných povlakov či najnovšie aj mikronástrojov, napríklad vrtákov s priemerom ľudského vlasu.
Pre tieto nové technológie aktuálne stavia nové inovačné centrum v tesnej blízkosti existujúcej prevádzky. „Chceme v ňom sústrediť najnovšie technológie nadregionálneho významu. Do troch rokov by sme mali prijať desať ľudí, čím celkový počet zamestnancov presiahne stovku,“ hovorí Miroslav Paľo, spolumajiteľ a marketingový a obchodný riaditeľ Commerc Service. Na starosti však má aj rozvoj nových biznisov, ako aj segment výroby nástrojov. M. Paľo bol v tomto roku finalistom súťaže EY Podnikateľ roka.
Firma stavia nové inovačné centrum, kde chce sústrediť najnovšie technológie nadregionálneho významu
Investícia do výstavby ProTech Innovation Centre sa vyšplhá na dva milióny eur a ďalšie viac ako dva milióny bude treba na kúpu nových strojov a zariadení. Výstavbu financujú z bankových úverov, vlastných zdrojov a na nákup strojov získali aj prostriedky z eurofondov.
Miroslav Paľo, spolumajiteľ a marketingový a obchodný riaditeľ Commerc Service Zdroj: Ivan Fleischer
Súčasťou centra bude aj košické kalibračné laboratórium IDEEX, ktoré Prešovčania kúpili minulý rok. „Momentálne sídli v Košiciach v prenajatých priestoroch. Máme s ním veľké rozvojové plány. Do troch rokov z neho chceme spraviť špičkové kalibračné laboratórium v strednej Európe, ktoré sa bude uchádzať o tie najnáročnejšie úlohy,“ vysvetľuje M. Paľo.
Začiatky v obchode
História Commerc Service siaha do roku 1992, keď ju ako obchodnú spoločnosť založila hlava rodiny Vincent Paľo. Firma sa dlho zameriavala len na nákup a predaj ložísk, nástrojov a náradia pre priemyselné podniky. Tie však postupom času začali vyžadovať aj súvisiace služby, napríklad brúsenie, nastavenie alebo oprava vrtákov či fréz. Na prelome milénia, keď do firmy nastúpil M. Paľo a jeho brat Rastislav, už bolo jasné, že na ďalší rast podniku len samotný obchod nebude stačiť.
„Dovtedy sme na Západe kupovali finálne výrobky a tu ich dodávali. Objavili sa však konkurenti, ktorí začali poskytovať aj súvisiace služby, vďaka čomu boli flexibilnejší a my sme začali strácať,“ spomína M. Paľo, ktorý do spoločnosti prišiel po vysokej škole a ročnom pobyte v Spojenom kráľovstve.
Prvotné pokusy s novými činnosťami v podobe manuálneho brúsenia náradia sa Commerc Service osvedčili. Čoskoro však zistili, že klasické stroje im nestačia. Boli nástroje, ktoré už ľudia nevedeli manuálne obrúsiť a potrebovali moderné stroje. V roku 2004 preto firma zariskovala, kúpila prvú CNC brúsku a prijala nových ľudí. V tom čase išlo o nákladnú investíciu, ktorá tvorila polovicu ročného obratu spoločnosti. Pomer investície a následný vznik záväzkov prekračoval dosahovaný ročný zisk firmy o viac ako 130-násobok.
Commerc Service Zdroj: Ivan Fleischer
Náročné investície
Aj keď stroj začal generovať nejaké príjmy, Commerc Service musel tieto činnosti dotovať z obchodu, čo sa ľuďom vo firme nepáčilo. Navyše po pol roku sa stroj pokazil a keďže podnik zaň nemal náhradu, výroba stála. „Zákazníci boli zvyknutí mať do týždňa nástroj späť. Keďže sme stáli, zobrali svoje nástroje a dali ich konkurencii na servis. Pol roka sme budovali vzťahy s firmami a za pár dní sme o ne takmer prišli,“ objasňuje M. Paľo.
S otcom a bratom sa preto rozhodli
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?