Ak ste bohatý, pre banku ste klientom, s ktorým pracuje ,,v rukavičkách“. Pridelí vám pracovníka, ktorý sa stane vaším osobným bankárom.
Získate osobitné podmienky. Ak budete potrebovať, príde za vami bankár domov. Na takýto komfort stačí maličkosť – mať na účte niekoľko miliónov.
VIP klientov rozlišujú banky rôzne. Niekde stačí mať na účte milión, inde aspoň päť. Niekde majú skupín „extra klientov“ dokonca viac. Banky bohatých zákazníkov vo väčšine prípadov nazývajú privátnymi klientmi.
O koho ide?
Jednoduchá charakteristika tejto skupiny ľudí nie je. „Vieme však povedať jednoznačne, že na rozdiel od vyspelých ekonomík s dlhou tradíciou privátneho bankovníctva, kde je pomer medzi takzvanými starými a novými peniazmi zhruba 50 ku 50, u nás sú prakticky všetky peniaze ‚nové‘.
To znamená, že našimi klientmi sú vo väčšine úspešní podnikatelia, umelci, športovci a manažéri,“ hovorí riaditeľ privátneho bankovníctva ČSOB Peter Cesnak.
Ako vysvetľuje Andrej Máte, produktový špecialista odboru privátneho bankovníctva Tatra banky, na Slovensku ide spravidla o úspešných podnikateľov.
Najmä o tých, ktorí hľadajú cestu, ako efektívne uložiť svoje prebytočné finančné prostriedky na obdobie, pokiaľ sa nenaskytne nová podnikateľská príležitosť, alebo sa snažia kumulovať a zhodnocovať prebytočné zdroje pre potreby ich neskoršieho čerpania vo forme renty.
Okrem toho sem patria aj právnici, lekári, herci či politici. Podľa hovorkyne UniCredit Banky Zuzany Ďuďákovej je privátne bankovníctvo zároveň aj rodinné bankovníctvo.
Preto za privátnych klientov v tomto peňažnom ústave považujú i rodinných príslušníkov bonitných klientov. Peniaze pritom nemusia zarobiť sami.
Z bankárskej praxe vyplýva, že klienti ich občas zdedia či vyhrajú v lotérii. „Naše dlhoročné skúsenosti ukazujú, že privátni klienti nie sú iba v hlavnom meste,“ dodáva Z. Ďuďáková.
Správa peňazí
Klientom privátneho bankovníctva je teda predovšetkým solventný klient s rádovo miliónovým majetkom, o ktorého zhodnotenie sa stará osobný bankár. Ten má prehľad o všetkých aktívach.
„Úlohou privátneho bankovníctva vo všeobecnosti je komplexne a individuálne spravovať aktíva VIP klientov banky, ktorých objem si to jednak zasluhuje, ale na druhej strane aj vyžaduje,“ konštatuje Peter Guľvaš, riaditeľ privátneho bankovníctva vo VÚB banke.
Ako uvádza Radoslav Vavruš, vedúci odboru privátneho bankovníctva Slovenskej sporiteľne, ich potenciálni VIP klienti získavajú predovšetkým ponuku v oblasti aktívnej správy finančného majetku v podobe riadeného portfólia, ktoré zohľadňuje investičný horizont, vzťah k riziku, požiadavky na likviditu, menu, ako aj iné špecifiká.
Táto ponuka oslovuje najmä klientov, ktorí nemajú čas zaoberať sa investovaním. Na druhej strane sú aj bonitní ľudia, ktorí si želajú vykonávať investičné rozhodnutia samostatne a chcú sa aktívne zapojiť do riadenia svojho finančného majetku.
Tým banka umožňuje k správe ich portfólia získať poradenský servis spojený s návrhom optimálneho investičného riešenia.
Diskrétnosť a dôvera
Ako hovorí Michal Šubín, riaditeľ privátneho bankovníctva v Privat banke, ktorá sa na solventných klientov špecializuje, cieľom je umožniť klientom dosiahnuť nadštandardné výnosy pri riadenej miere rizika.
„V rámci tejto koncepcie získavajú klienti prístup k mimoriadne výhodným úrokovým sadzbám alebo im poskytujeme vedenie bežného účtu a k nemu naviazaných ďalších základných služieb bezplatne alebo s výhodnými poplatkami,“ hovorí M. Šubín.
„Klientom sú ponúkané VIP sadzby na termínované vklady a úvery, vernostný program či zľavy z poplatkov,“ pridáva sa Tatiana Jonáková, PR manažérka pre externú a internú komunikáciu OTP Banky.
Starostlivosť o klienta je teda úplne osobitná, osobný bankár je zväčša k dispozícii celý deň. Pracovníci banky vybavia všetko od založenia účtu cez navrhnutie investičnej stratégie až po nákup akcií tak, aby sa majetok klienta dlhodobo zveľaďoval. Ak treba daňové poradenstvo, lízing alebo poistenie, aj to mu ušijú na mieru.
Ako zdôrazňuje M. Šubín, privátne bankovníctvo je postavené na dlhodobých vzťahoch. Klienta treba podľa neho pochopiť, diskutovať s ním, vybudovať si vysoko odborný vzťah.
Najmä diskrétnosť je zaručená. Údaje sú prístupné buď len osobnému bankárovi, alebo len malému počtu ľudí. „Klienti si vyžadujú najmä individuálny prístup, diskrétnosť a dôveru,“ vraví T. Jonáková.
Extra služby
Klienti privátneho bankovníctva chcú omnoho viac, než im poskytne klasická obsluha v pobočke banky. Ponuka služieb, ako napríklad starostlivosť o umelecké predmety, nehnuteľnosti, lietadlá, jachty, alebo riešenie dedičských problémov je na Slovensku len na začiatku. S takýmito extra službami preto vo väčšine prípadov pomáhajú materské a sesterské banky.
„Služby privátneho bankovníctva sa budú čoraz viac rozširovať aj na oblasti mimo finančný sektor. Práca privátneho bankára bude napríklad výrazne súvisieť s aktivitami klientov vo voľnom čase,“ domnieva sa P. Guľvaš.
Jeho úlohou môže byť napríklad zaobstarať lístky na formulu 1, byť pripravený vyraziť so svojím klientom na golf, riešiť iné voľnočasové aktivity, investície súvisiace s jeho nehnuteľnosťami alebo vedieť mu poradiť pri investovaní do umenia.
Najmä investovanie do umenia, takzvaný art banking, je služba, ktorú klienti v poslednom období čoraz viac využívajú. Banky pri nej spolupracujú nielen so slovenskou aukčnou spoločnosťou SOGA, ale aj s aukčnými sieňami Christie’s či Sotheby’s a ponúkajú poradenstvo v investovaní do umeleckých diel.
Foto – Profimedia.cz