Kreatívne (logo rubriky)
Kreatívne (logo rubriky)

Viedeň sa v rebríčkoch kvality života pravidelne umiestňuje na najvyšších priečkach. Úroveň školstva, dopravy, životného prostredia i bohatá ponuka kultúry, možností využitia voľného času a bezpečnosť udržujú metropolu Rakúska vo svetovej špičke. Domnievať sa, že o kondíciu mesta sa zaslúžili len radniční úradníci, by bolo preceňovaním ich schopností. Sila Viedne spočíva v tom, že manažment mesta dokáže rozoznať, podporiť a zužitkovať inovatívny potenciál obyvateľov. Príkladom tejto stratégie je mestská agentúra departure, ktorá podporuje podnikateľov v kreatívnom priemysle. Jednak to umožňuje podnikavým ľuďom uskutočňovať ich nápady a zároveň sa zúročuje ich potenciál pre atraktivitu mesta.

Peniaze pre tvorivých

Architekti Andreas Fox a Christian Nuhsbaumer sa spojili do projektu Velobase. Ide o malú firmu, ktorá sa špecializuje na riešenia v oblasti mestskej cyklodopravy a  e-mobility. Medzi ich produkty patria napríklad prístrešky pre parkovanie bicyklov, ktoré zároveň slúžia ako nabíjacie stanice pre e-biky. Takýto „mestský nábytok“ necieli len na dizajnovú príťažlivosť, ale prostredníctvom solárnych panelov na streche stanice rieši tiež energetickú sebestačnosť.

Velobase je jedna z množstva firiem, ktoré sa podieľajú na tvorbe novej viedenskej štvrte Aspern. Ide o momentálne najväčší projekt rozvoja mesta, ktorý cieli na „bývanie v 21. storočí“ a poskytne obytné priestory, pracoviská i miesta oddychu pre 20-tisíc ľudí. Jednou z priorít novej štvrte je inteligentná infraštruktúra, ktorá podporuje používanie bicyklov. A to je práve parketa pre produkty firmy Velobase.

Aby sa prenos nápadu do realizácie urýchlil, uchádzali sa tvorcovia bicyklových staníc o podporu mestskej agentúry departure. Projekt prešiel interným výberom a firma dostala príspevok takmer 80-tisíc eur. Architekti ho môžu použiť na tvorbu prototypov staníc, ich uvedenie na trh a na budovanie štruktúr odbytu.

Viedeň vie, ako na nápady

Šéfka agentúry departure Bettina Leidlová

Milióny na rozbeh

Kancelária na podporu kreatívneho priemyslu vo Viedni vznikla v roku 2003 a je súčasťou hospodárskeho rezortu mesta. Patrí medzi priekopníkov takejto formy ekonomickej politiky v Európe. Úlohou departure je vytvárať v meste prostredie pre podnikanie v oblastiach architektúry, audiovízie, dizajnu, módy, obchodu s umením, médií, hudby či softvéru a tvorby počítačových hier. Záujemcov o podporu je dosť. „Dopyt je veľký. Bohužiaľ, veľa dobrých projektov musíme odmietnuť. V priemere môžeme podporiť len každý šiesty alebo siedmy,“ hodnotí situáciu riaditeľka departure Bettina Leidlová.

Počas svojej existencie agentúra podporila vyše 350 podnikateľských projektov. Na rozbehnutie ambicióznych plánov poskytla viac ako 22 miliónov eur. Jedným z výsledkov podporného programu je zhruba 1 500 vytvorených alebo udržaných kvalifikovaných pracovných miest.

„Vytvorenie podporného mechanizmu pre kreatívnu ekonomiku bol dôležitý krok vzhľadom na inovačnú silu, význam pre hospodárstvo mesta, ale aj pre životný pocit vo Viedni. A vidieť to aj na číslach. Kreatívny priemysel je v celom Rakúsku i vo Viedni hospodárskou oblasťou s najväčším rastom. Zatiaľ čo v klasickom priemysle sa v posledných rokoch rast zamestnanosti pohyboval okolo jedného percenta, v kreatívnej oblasti to bolo až dvaapolkrát viac,“ vysvetľuje B. Leidlová.

Viedeň vie, ako na nápady

Podporu dostala aj firma Versus, ktorá okrem iného vyrába terénne biky pre vozíčkarov.

Mesto magnetom

Kreatívne odvetvia sa na celom svete prirodzene koncentrujú do miest. Mestské prostredie je jednak miestom zákaziek a odbytu týchto brandží a koncentrácia inovácií zároveň umožňuje spoluprácu a vzájomné inšpirovanie podnikateľov. Pre Viedeň to platí dokonale.

Podľa údajov mestskej hospodárskej komory sa v roku 2008, za ktorý má mesto posledné komplexné štatistiky, koncentrovalo 44 percent všetkých rakúskych kreatívcov vo Viedni. V tom roku tu fungovalo okolo 14-tisíc kreatívnych firiem, čo predstavuje zhruba 16 percent počtu všetkých spoločností v meste. V kreatívnej sfére pracovalo celkovo 57-tisíc ľudí, čo je viac ako napríklad v turizme či stavebníctve. Obrat kreatívnych viedenských firiem bol v roku 2008 na úrovni 10,8 miliardy eur. Ich pridaná hodnota predstavovala 3,8 miliardy eur, čo zodpovedá zhruba piatim percentám celého viedenského hospodárstva. Predbežné štatistiky za posledné roky ukazujú, že vplyvom krízy výkon kreatívnych odvetví stagnuje na rovnakých hodnotách.

V oblasti podnikania s nápadmi a kreatívnej zručnosti sa výrazne prejavuje fenomén malých firemných štruktúr. Dve tretiny viedenských firiem sú sólo projekty jedného podnikateľa. V ďalších pracujú tímy zložené z maximálne dvoch až štyroch ľudí. Mnohí si na štart vystačia s laptopom a pripojením na internet.

Viedeň vie, ako na nápady

Dizajnérske štúdio Walking Chair a jeho mestský nábytok.

Aj neúspech má miesto

Agentúra departure ponúka podnikavcom s nápadmi rôzne podporné programy. K najfrekventovanejším patrí kategória, ktorá sa orientuje na etablované podniky. Úspešný žiadateľ môže získať finančný príspevok do výšky 200-tisíc eur, ktorý je rozložený na čerpanie počas troch rokov. Podmienkou je vlastný vklad vo výške udelenej podpory.

Získané prostriedky môžu kreatívci použiť napríklad na vytváranie prototypov nových výrobkov, marketing, public relations, distribúciu či na podporu prieniku na medzinárodné trhy.

Špeciálnu kategóriu tvoria biznisoví pionieri. „Pre zakladanie nových firiem ponúka naša agentúra samostatný podporný program. Pomáhame kreatívcom sformovať ich nápad do zodpovedajúcej podnikateľskej formy. Výška finančnej podpory je v tomto prípade maximálne 25-tisíc eur. Minimálne tretina peňazí sa investuje do poradenstva, napríklad v oblastiach daní, práva a marketingu,“ dopĺňa šéfka agentúry. Kritériá pri výbere projektov sú inovatívnosť, podnikateľské nasmerovanie, adekvátne plánovanie a synergické efekty pre mesto. Podporené projekty ostávajú počas celého času financovania pod dohľadom.

Agentúra pritom počíta s tým, že úspech nie je vždy zaručený. „Môže sa, samozrejme, stať, že konkrétny projekt neprebehne úspešne. Súčasťou podpory je, prirodzene, aj kalkulovanie s neúspechom. Z takýchto prípadov sa získavajú dôležité skúsenosti,“ hovorí B. Leidlová.

Činnosť agentúry sa zďaleka neobmedzuje len na kontrolovanú distribúciu mestských peňazí. Výraznú časť jej agendy tvoria nefinančné formy pomoci kreatívnemu sektoru. Ide najmä o sprostredkovanie know-how prostredníctvom tímu expertov a vytváranie podmienok pre kontakty medzi firmami. Departure organizuje mestské podujatia, workshopy a festivaly, na ktorých sa môžu kreatívci prezentovať.

Viedeň vie, ako na nápady

Agentúra podporila tvorbu edukačnej hry Ludwig od frimy Ovos.

Čomu sa darí

Viedeň má stáročnú tradíciu umeleckej i úžitkovej kreativity, čo znamená, že sofistikovaný priemysel 21. storočia tu rozhodne nestavia na vode. Preto neprekvapí, že najživotaschopnejšie oblasti viedenskej kreatívy sú hudba, vydavateľská činnosť a trh s umením. Hneď za nimi nasleduje tvorba softvéru, počítačových hier a reklama.

V rámci podporných programov agentúry sú silno zastúpené oblasti dizajnu a módneho návrhárstva. Efektívnosť práce agentúry departure možno vidieť na úspechu kreatívcov v tejto oblasti. Za dizajn možno spomenúť štúdio Walking Chair, ktoré sa pohybuje na rozmedzí typografie a produktového dizajnu. Z jeho dielne pochádza mnoho originálnych prototypov, inovácií a riešení vo verejnom priestore. V oblasti módy sa uchytila napríklad mladá značka Mija T. Rosa alebo úspešný módny dizajnér Petar Petrov, ktorý od roku 2003 prezentuje svoje kolekcie na medzinárodných prehliadkach. Momentálne s podporou agentúry pripravuje svoju prvú dámsku kolekciu.

V posledných rokoch sa výrazne rozvinula oblasť multimédií a konkrétne scéna počítačových hier. Viaceré viedenské projekty a firmy sa dokázali medzinárodne uchytiť. V agentúre sú špeciálne hrdí na oblasť „serious games“, ktoré slúžia na edukačné účely. Departure podporila napríklad vývin hry Ludwig od firmy Ovos, ktorá slúži ako pomôcka na výučbu fyziky na základných školách. Plány agentúry na najbližšie obdobie smerujú k výraznejšiemu prepájaniu kreatívnych firiem s podnikmi klasického priemyslu. Aby bolo viac vidieť, na čo sú dobré šikovné nápady.

Viedeň vie, ako na nápady

Elektrický Cruiser V2 od firmy Elektrobiker.

Viedeň vie, ako na nápady

Podporu dostali aj architekti Next ENTERprise. Známy je ich amfiteáter Wolkenturm v obci Grafenegg.

Viedeň vie, ako na nápady

Kolekcia reproduktorov Audiofeel od dizajnérov Scherr.

Viedeň vie, ako na nápady

Nádvorie viedenského Museumsquartieru so sedačkami Enzi od firmy Kohlmaier, dizajn - štúdio PPAG.

Foto - Maňo Štrauch, Elektrobiker, Walraff.at, The next ENTERprise, Ovos, Scherr, Versus, Walking Chair

Prečítajte si ďalšie články z rubriky Kreatívne.