Nepríjemné prekvapenie už zažilo viacero Slovákov. Po nehode a následnej oprave jazdili so svojim vozidlom a až pri riadnej STK zistili, že s autom v skutočnosti jazdiť nesmeli a potrebovali absolvovať mimoriadnu technickú kontrolu. Hoci je táto povinnosť v zákone už tri roky, veľa vodičov o nej stále nevie.
Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke doslova hovorí, že vozidlo má pozastavenú prevádzku, ak je „po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy“. Auto nestačí opraviť, podľa rovnakého zákona platí „pozastavenie“, kým sa vozidlo nepodrobí technickej kontrole. Vodič sa s autom dovtedy vôbec nesmie ísť na cestu, výnimkou je iba cesta s vozidlom na samotnú STK.
Od augusta platí novela zákona PZP. Zistite, ako spory s poisťovňami vidí rešpektovaný právnik
Podľa Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) malo vlani pozastavenú prevádzku vyše päť tisíc áut, z toho v prípade polovice z nich bola dôvodom práve vážna dopravná nehoda.
S policajtom a bez
Z pohľadu vodiča je dôležité vedieť, že nie každá nehoda je do systému zapísaná a to dokonca ani v prípade, ak dôjde k poškodeniu hlavných bezpečnostných prvkov. Pozastavenú prevádzku totiž zapisuje polícia, pokiaľ je k nehode privolaná. To, že tak policajt urobil, si vodič nemusí uvedomiť. Má však možnosť overiť si túto informáciu dodatočne online v registri.
K poškodeniu vozidiel však môže prísť aj pri nehode, ku ktorej nie je potrebné volať políciu. Vozidlo aj napriek vážnemu poškodeniu tak nebude mať pozastavenú prevádzku. To však neznamená, že sa nikto o poškodení hlavných bezpečnostných prvkov nedozvie. O nehode bude okrem servisu vedieť aj poisťovňa, ktorá opravu uhrádza.
Elektrické kolobežky už musia mať PZP. Pozrite si ceny i výnimky
Jej úlohou síce nie je realizovať zápis o pozastavenej prevádzke do registra, ale informáciu môže vo svoj prospech využiť neskôr - pri ďalšej dopravnej nehode. Podľa zákona o povinnom zmluvnom poistení si poisťovňa môže v niektorých situáciách peniaze, ktoré vyplatí poškodenému, regresovať od vinníka. Jedným z dôvodov je, že vinník „spôsobil škodu motorovým vozidlom, o ktorom vedel, že jeho technická spôsobilosť nezodpovedá podmienkam na prevádzku v cestnej premávke a tento stav bol v príčinnej súvislosti so spôsobenou škodou vrátene inej ujmy“.
To neznamená, že to tak automaticky urobí, ale ak vozidlo po oprave neprešlo mimoriadnou STK, poisťovňa sa môže domnievať, že technický stav nezodpovedal požiadavkám. Podľa zákona však nestačí, že si to myslí, ale musí to vedieť preukázať, čo môže byť právne komplikovanejšie.
Pozor na servis
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?