Približne na každé druhé nové auto si majitelia peniaze požičiavajú. Aj keď deformácia v podobe vládnej podpory tento pomer znížila. V prípade ojazdených áut sa ľudia zadlžujú ešte zriedkavejšie. Nanajvýš každé piate auto prefinancujú cez lízing či úver. Zároveň sú menej zodpovední pri splácaní dlhu – napríklad keď sa auto pokazí. Napriek tomu sa segmentu jazdených áut venujú desiatky firiem. Sú rôznorodé – od medzinárodných bankových skupín cez špecializované spoločnosti automobilových koncernov až po pôžičkové firmy s pár zamestnancami. A nie každej sa na tomto trhu darí.

Nestačí mať za sebou silného hráča a dostatok zdrojov. Agresívny nábor klientov prostredníctvom ceny podliezajúcej konkurenciu, nízke akontácie či prefinancovanie pristarých áut, prípadne slabé overovanie pôvodu vozidiel sa nevyplácajú. Nekvalitné portfólio nevynáša.

Vlani začali financovať ojazdené autá na Slovensku traja noví hráči, za posledných 12 mesiacov si to rovnaký počet s týmto biznisom rozmyslel. Z priekopníka financovania ojazdených áut na Slovensku – GE Money – sa minulý rok stala „živá mŕtvola“, ktorá len čaká, kedy dobehnú zmluvy. Tento rok sa z trhu sťahuje nováčik Santander, ktorý sa chcel prirýchlo a za každú cenu dostať k podielu na trhu. A biznis ojazdených áut opustila aj firma, ktorá do minulého roka rebríčku kraľovala – ČSOB Leasing.

Tak ako vlastne

Financovaniu ojazdených áut sa darí podľa štatistík lepšie než v prípade nových áut. Objem obchodov pri starších vozoch sa oproti rovnakému obdobiu vlaňajška síce zredukoval, no len o 13 percent. Hoci realita je trošku iná.

Môžu za to takzvané tretinky, ktoré nafukujú výsledky momentálne najväčšieho hráča na trhu – Volkswagen Finančné služby (VWFS) pri jazdených vozidlách. A na druhej strane horšie výsledky financovaniu nových vozov zasa priniesla vládna podpora. Predávali sa totiž najmä lacné autá, na ktoré mali mnohí klienti našetrené. Financovanie tak využívali oveľa menej ako obvykle. Penetrácia dočasne spadla z polovice približne na tretinu.

Lízingová spoločnosť koncernu Volkswagen prišla na trh s ponukou, aby si klienti auto kúpili na tretiny. Prvú zaplatia na začiatku a v ďalšom roku sa môžu rozhodnúť, či zvyšné tretiny doplatia alebo ich prefinancujú cez úver či lízing. A keďže VWFS s nimi po roku či dvoch uzatvára novú zmluvu, podľa metodiky Asociácie leasingových spoločností je to považované za nový obchod s ojazdeným vozidlom. Predaj jedného auta tak môže firma v štatistikách premietnuť aj trikrát. Kým v minulých rokoch pomer nových a starších vozov dosahoval približne 70 ku 30, v tomto roku sa „jazdenky“ šplhajú nad 36 percent. Firmy, ktoré s „tretinkovým“ klientom podpíšu iba dodatok k zmluve, zaknihujú obchod len raz.

Autobazáre sa sťažujú na preplnené sklady a obrovský prepad v predaji vozidiel. Najmä v porovnaní s obdobím po roku 2000, keď sa vo veľkom dovážali ojazdené autá zo zahraničia a záujem o ne neutíchal. Tie časy sa predajcom áut z druhej ruky už nevrátia. Hoci aj oni ponúkli vlastné verzie šrotovného a pod tlakom konkurencie stlačili ceny starších vozidiel. Nakoniec, nezáujem o ojazdené autá možno nie je taký výrazný, ako sami tvrdia. Auta chtiví ľudia, ktorí šetrili na nové auto, sa v zlých časoch mohli uspokojiť aj so starším modelom.

Štatistiku počtu predaných ojazdených áut nikto nevedie. No predseda predstavenstva AutoFinance Rudolf Skokan odhaduje, že je tento trh oproti tomu s novými autami dvoj- až trojnásobne väčší. Často sa stáva, že ojazdené vozidlo zmení majiteľa počas svojej životnosti aj niekoľkokrát. A toľkokrát majú pôžičkové spoločnosti, banky či lízingovky šancu požičať zákazníkom peniaze na jeho kúpu. Hoci platí, že auto na úver či lízing si zákazníci kupujúci jazdené auto berú sporadickejšie. Pri „jazdenkách“ sa podiel vozidiel kúpených prostredníctvom financovania odhaduje najviac na pätinu.

Počas prvého polroka uzatvorili členovia Asociácie leasingových spoločností SR v kategórii „nové osobné automobily“ obchody za 185 miliónov eur. Pri jazdených to bolo vyše sto miliónov eur.

Na veľkosti nezáleží

Po tom, ako sa na začiatku tohto roka stiahol z bazárov líder ČSOB Leasing, sa jednotkou vo financovaní automobilov ako takých i v kategórii ojazdených vozov na polroku stala lízingová spoločnosť automobilového koncernu Volkswagen. Je priamo pri zdroji. Každý autorizovaný predajca piatich značiek koncernu ponúka ich finančné služby. Na prvých priečkach v segmente jazdených vozov je aj Consumer Finance Holding, nebankový poskytovateľ pôžičiek pod krídlami bankovej skupiny Intesa.

Aj ďalšie dcéry bankových skupín, ktoré sa venujú spotrebnému financovaniu, sa viac či menej úspešne obzerajú po autách. Organizačná zložka španielskeho Santanderu či pobočka portugalskej Banco Mais nerobili na Slovensku žiaden iný biznis. Essox zo Société Générale Group či Consumer Finance Holding majú širšie portfólio.

V druhej polovici vlaňajška sa financovaniu vozidiel začal venovať aj Home Credit zo skupiny PPF. A šplhá sa čoraz vyššie. Priestor v rovnakom čase uvoľnil najstarší hráč financovania jazdeniek – GE Money. Lízingové dcéry bankových skupín sa tiež držia pomerne vysoko. I keď ČSOB Leasing, ktorý bol posledné štyri roky lídrom vo financovaní ojazdených osobných a úžitkových automobilov na slovenskom trhu, zmenil stratégiu v tomto segmente a spoluprácu s bazármi ukončil. Sústredí sa na spoluprácu s dílermi nových áut, kde je prefinancovanie ojazdených áut súčasťou komplexnej obsluhy týchto partnerov. Alebo ich realizuje priamo s individuálnymi klientmi. Podľa podpredsedu predstavenstva Juraja Ebringera za to môže najmä výrazný celosvetový pokles dopytu po nových autách a s tým súvisiaci pokles cien ojazdených vozidiel.

„Naďalej poskytujeme svojim zákazníkom možnosť financovania novších jazdených vozidiel. Aktuálna situácia na trhu – podporená aj vplyvom šrotovného – nám potvrdzuje správnosť tohto rozhodnutia,“ dodáva J. Ebringer.

A darí sa aj malej firme AutoFinance z Kežmarku s dvadsiatimi zamestnancami, ktorá na trh vstúpila pred dvoma rokmi. AutoFinance začal robiť biznis na konci roka 2007. Prišiel teda v čase, keď bol trh financovania ojazdených vozidiel nasýtený desiatkami väčších i menších spoločností. Spravidla takých, ktoré boli súčasťou nadnárodných finančných skupín s dostatočným kapitálom.

Okrem toho v približne rovnakom čase prišiel na slovenský trh s agresívnym zámerom prebojovať sa medzi špičku hráč so španielskym kapitálom – Santander Consumer Finance. Na konci minulého roka bol spomedzi členov Asociácie leasingových spoločností vo financovaní osobných a úžitkových vozidiel na siedmej priečke, AutoFinance bol o desať miest nižšie. No tento rok sa Santander, ktorý s veľkým apetítom nabral rizikové obchody, z trhu porúča. A AutoFinance sa tisne v rebríčku nahor. Síce z nízkeho základu, ale z dvadsiatky firiem, ktoré financujú osobné autá, sa podarilo medziročne zvýšiť objem nových obchodov okrem AutoFinance iba spoločnosti Mercedes-Benz Financial Services.

Veľké lízingovky odchádzajú z bazárov

Zdroj: tab

Foto na titulke - Maňo Štrauch