Vlani v decembri vstúpil do slovenských bankových vôd nový hráč. TREND sa rozhodol, že Zuno - nováčika z rakúskej bankovej skupiny Raiffeisen - otestuje. Internetová sestra Tatra banky ohlásila príchod na Mikuláša. Ešte v ten istý deň popoludní TREND cez internet poslal žiadosť o otvorenie účtu.

Zmluvu s číslom konta mal v rukách tri dni na to. Hoci banka „otvorenie brán“ hneď na úvod nepodporila reklamnou kampaňou, kuriér tvrdil, že ostatné dni roznášal len zásielky od Zuna. Koľko klientov sa banke podarilo doteraz získať, zatiaľ tají. V januári spustila kampaň, ktorá by sa mala trvať ešte pár týždňov. Prvé výsledky by Zuno mohla poodhaliť po jej skončení. Nie je vylúčené, že o počte klientov bude banka informovať najskôr po pol roku fungovania.

Úvodné kroky

Po získaní zmluvy a aktivovaní základného bezpoplatkového účtu sa testovanie mohlo začať. Aby bolo úplné, TREND si zmenil bezplatné konto na rozšírený účet s mesačným poplatkom 2,80 eura. Hoci po potvrdení zmeny v internetbankingu systém spadol, po opätovnom prihlásení sa bolo širšie konto, ktoré zahŕňalo aj debetnú platobnú kartu, aktivované.

Pri snahe získať kartu prišlo k prvému nedorozumeniu, keď pošta nevedela doručiť obálku s „plastovými peniazmi“ na adrese zamestnávateľa. Karta sa banke vrátila späť a na druhý pokus – po zmene adresy na súkromnú a takmer dva týždne od požiadania o jej vydanie – dorazila. Praktická, najmä u ľudí s väčším počtom kariet v peňaženke, je možnosť nastaviť si vlastný PIN kód. Takúto možnosť ale ponúka aj konkurencia.

Dva pokusy bolo treba aj na opätovné sprístupnenie internetbankingu, ktorý sa po posviatočnom zabudnutí hesla (a niekoľkonásobnom chybnom zadaní) podarilo zablokovať. Po prvom volaní s call centrom nedorazilo sľúbené dočasné heslo. Pri druhom zavolaní prišlo už počas telefonátu. Hoci transakcie vykonávané s pomocou call centra bývajú v internetových bankách spoplatnené, za túto si Zuno poplatok nestiahlo.

Ani za prvý (necelý) mesiac rozšíreného konta si banka poplatok nepýta. No už v ďalšom treba pre bezplatné vedenie účtu buď splniť podmienku, že klient kartou zaplatí aspoň 300 eur, prípadne si do banky odniesol 6-tisíc eur – alebo od neho Zuno zinkasuje 2,80 eura.

Kartové testovanie

Karta fungovala na Slovensku bezchybne – či už pri platbách cez internet alebo u obchodníkov. Bez problémov sa dalo kartou platiť aj na letisku v zahraničí, na palube lietadla či za taxík na opačnom konci sveta. Pozitívom sú v rámci rozšíreného balíka bezplatné SMS správy, ktoré dorazia takmer okamžite po použití karty. Správa ohlási, koľko klient zaplatil v eurách, aj aký zostatok má ešte na účte. Ak si cestovateľ pred odchodom do zahraničia nepozrel aktuálne kurzy cudzej meny k euru, vďaka SMS si to vie ľahko vyrátať. SMS notifikácie ponúka aj konkurencia – niektoré banky ich majú neobmedzene v rámci balíka s mesačným poplatkom, iné si účtujú za každú SMS zvlášť.

Problém nastal pri výbere hotovosti v zahraničí. Prvý bankomat sa po pokuse vytiahnuť peniaze dostal do módu „mimo prevádzky“. Vytiahnuť cudziu menu sa nepodarilo ani v ďalších dvoch zariadeniach. Preto pípnutie SMS o vybratej hotovosti a patričnom mínuse na účte nepotešilo. Ani odpoveď z banky, že vybavenie reklamácie môže trvať až 120 dní. TREND sa rozhodol skúsiť vytiahnuť peniaze ešte raz. Druhý pokus (v tom istom bankomate ako pri prvom neúspechu) vyšiel. Príjemne prekvapila SMS správa, podľa ktorej sa na účet vrátili aj peniaze stiahnuté pri prvom neúspešnom vyberaní hotovosti. Po návrate na Slovensko banka vrátila aj reklamovaný poplatok 1,80 eura za výber z bankomatu.

Niečo navyše

Ako špecialitu Zuno ponúka klientom automatické presúvanie peňazí z bežného a neúročeného účtu (kde konkurencia vykazuje aspoň symbolický úrok) na sporiaci podúčet bez viazanosti s aktuálnou sadzbou 1,8 percenta ročne. Cez internet banking si môže klient nastaviť, od akej hranice sa mu majú financie previesť na sporenie a pri poklese pod nastavený limit sa automaticky vrátia späť na bežné konto.

Nie veľmi šťastné je, že banka minimálnu hranicu pre odsun hotovosti k lepšiemu úročeniu stanovila na 800 eur. Ak má klient na účte prebytočnú nižšiu sumu, na sporenie si ju musí presunúť sám. Možnosť otvoriť si viacero sporiacich podúčtov a nazvať si ich podľa seba je príjemná – ak je klient sporovlivý a má z čoho šetriť na napĺňanie niekoľkých snov.

Za zhruba tri mesiace fungovania nová banka ničím zvlášť nerozčúlila, ale ani neuchvátila. Po mesiaci od štartu sa rozhodla pri jednoduchšom a bezplatnom účte zrušiť poplatok 80 centov za vedenie karty aj zriadenie trvalých príkazov a inkás. K tomu zdvihla úroky pri troj- a šesťmesačnom termínovanom vklade, kde sa dorovnala internetovej konkurentke mBank. Mesiac na to banka upravovala úroky smerom nahor znova.

Foto na titulke - ZUNO