Aktualizované 9. 9. 2015 o stanovisko Finančnej správy, pridané na koniec správy.

Podľa výkladu daňového odborníka totiž poskytovatelia prepravy musia požiadať o osobitnú (spresnené 7.9.) registráciu na DPH. Podpísali totiž dohodu s Uberom, ktorý by mal sídliť v inom štáte Európskej únie.

„Upozorňujem, že nejde o bežnú registráciu za platiteľa dane. Registráciou podľa §7a vodičom Uberu zjednodušene povedané „nevznikajú“ práva, ale len povinnosti v súvislosti s DPH,“ spresňuje Peter Pašek, riaditeľ konzultačnej spoločnosti Accace.

Čiže vodiči budú musieť odvádzať DPH zo sumy odmeny, ktorú si Uber ponechá z platby prijatej od konečných zákazníkov. Oproti bežným platiteľom dane si však nebudú môcť uplatniť nárok na odpočítanie tejto dane. Teda žiadať o jej vrátenie späť cez vratku od štátu. Pritom DPH budú platiť z celej sumy provízie, ktorú inkasuje Uber.

Online výkazy

Osobitná registrácia za platcu DPH si nevyžaduje komunikovanie dopravcu s daniarmi výlučne online, môže to využiť, ak mu to ponúkne napríklad daňový poradca (spresnené 7.9.).

P. Pašek ďalej k usmerneniu daniarov dodáva, že mu tam chýba samotná informácia o tom, že bez ohľadu na všetko uvedené povinnosť evidovať príjmy za prepravné služby u vodičov Uberu cez registračnú alebo virtuálnu registračnú pokladnicu vzniknúť ani nemôžu.

„Podľa obchodného modelu nebudú nikdy prijímať platby v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť na predajnom mieste“.

Rovnako poradca upozorňuje, že usmernenie tiež presne nehovorí, či pri tejto službe treba mať špeciálne oprávnenie alebo nie. „Ak ale vodič predmetnú činnosť vykonáva bez predmetného oprávnenia, tak predmetný príjem treba považovať za takzvaný ostatný príjem, čiže príjem, ktorý treba zdaniť na účely dane z príjmov tak či tak,“ upozorňuje P. Pašek. Daňová sadzba je v tomto prípade 19, respektíve 25 percent, ak by vodič skĺzol príjmami už do vyššej sadzby dane.

Slovenská prevádzkareň

Ak by sa vodiči s Uberom dohodli a ten si kvôli daniam na Slovensku zriadil aspoň miestnu prevádzkareň, pomohlo by im to len sčasti. Nemuseli by sa registrovať za platcov, ak by ich 12-mesačný obrat z tohto nepresiahol 49 790 eur, no stále by sa zdaneniu nevyhli. Uber na Slovensku by im DPH zaťažil ale už len fakturovanú odmenu, ktorú by vodiči museli zaplatiť a zároveň si ju nemohli odpočítať (spresnené 7.9.).

Daniari v tomto prípade na novinku na trhu zareagovali neštandardne rýchlo. Napríklad od posledných daňových zmien od januára 2015 uplynulo už osem mesiacov a niektoré otázky stále nie sú takouto formou doriešené. P. Pašek ale dodáva, že by osobne vítal, ak by „obdobný reakčný čas“ mala Finančná správa aj v ostatných prípadoch.

Doplnené informácie FS: Odhaliť vodičov, ktorí si v tomto prípade nesplnia daňové povinnosti, bude zrejme možné len kontrolami v teréne, prípadne tipmi od verejnosti. Horlivejší ako daniari budú zrejme samosprávy, pre ktoré Uber-taxikári predstavujú potenciálne vyššie príjmy. Hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková ale spresňuje, že osoba, ktorá si nesplní registračnú povinnosť v stanovenej lehote, sa v zmysle zákona o správe daní (daňový poriadok) dopustí správneho deliktu. Za ten môže dostať pokutu vo výške 60 eur až 20 000 eur.

"V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že ak zdaniteľná osoba, ktorej vznikne povinnosť osobitne sa registrovať na DPH, nepodá žiadosť o registráciu, neznamená to, že nie je povinná pri prijatí služby platiť DPH," dodáva hovorkyňa.