„Bude skvelé, ak naše tímy budú tráviť spolu viac času v jednej kancelárii, než by mali byť oddelení v dvoch malých pobočkách. Vytvára to motivačnejšie prostredie a pomáha zachovať kreatívny duch. Samozrejme, tím bude naďalej tráviť veľa času v Bratislave,“ odôvodnil R. Khazzam fúziu. Pre vodičov a cestujúcich, ktorí chcú služby najhodnotnejšieho startupu sveta ďalej využívať sa fúziou nič nemení.
Prevádzkový manažér Uberu v Bratislave Peter Chovanec Zdroj: Uber
Bratislava ostane
Uber si ponechá kanceláriu aj v metropole Slovenska, kde budú naďalej prebiehať bežné procesy ako nábor a podpisovanie kontraktov s novými partnermi – vodičmi. Novinkou je to, že okrem slovenského tímu budú v bratislavskej kancelárii pôsobiť aj viacerí českí manažéri Uberu.
„Tieto dva trhy sú si veľmi blízke, čo chceme využiť ako príležitosť ťažiť zo synergíí a zdieľať skúsenosti, aby sme boli kreatívnejší a efektívnejší,“ uvádza manažment nadnárodnej spoločnosti pôvodom z amerického San Francisca v stanovisku pre TREND.sk.
Uber mal doposiaľ na Slovensku dvoch priamych zamestnancov, časť aktivít, napríklad klientske centrum, zabezpečovali externé spoločnosti. Či po fúzii dôjde aj k prepúšťaniu Uber nechcel spresniť s tým, že o nastavení procesov sa ešte rokuje. Do nového, zmiešaného slovensko-českého tímu už Uber hľadá aj posilu. Na svojej webstránke uverejnil inzerát na pozíciu hlavného manažéra pre Bratislavu.
Uber inzerát Zdroj: Uber
Tvrdá konkurencia
Uber odmietol, že by fúzia bola úsporným opatrením alebo inou reakciou na tvrdú konkurenciu na bratislavskom trhu. V meste sa totiž popri množstve klasických taxi spoločností etablovala aj online taxislužba HopIN a od konca minulého roka sa snaží presadiť český online taxi dispečing Liftago. Spoluzakladateľ firmy HopIN Martin Baran napríklad tvrdí, že po nástupe zahraničnej konkurencie nepocítili úbytok zákaziek a firma ďalej rastie. Účtovná závierka firmy za minulý rok zatiaľ nebola zverejnená.
Uber tvrdí, že Bratislava je „jedným z najrýchlejšie rastúcich miest v regióne“, keď predbehla aj Prahu, Krakov a Varšavu a po desiatich mesiacoch od príchodu do hlavného mesta Slovenska má „už viac ako 30-tisíc registrovaných cestujúcich a rastúci počet partnerských vodičov“.
Zdroj: HOPIN
Nespokojnosť vodičov
TREND však zaznamenal aj nespokojnosť na strane partnerov Uberu. Spoločnosť totiž tento rok znížila predpísanú cenu jazdného pre cestujúcich a zvýšila podiel, ktorý si necháva z odmeny vodiča za jazdu z 20 na 25 percent.
„A dépéháčku musím platiť aj za Uber, takže zarábam podstatne menej, ako keď som začínala. Zvažujem, že s tým seknem a vrátim sa k bežnému taxikárčeniu,“ povedala TREND.sk vodička, ktorej meno máme v redakcii.
Vodiči, ktorí podpísali dohodu s Uberom musia podľa usmernenia Finančnej správy SR odvádzať daň z pridanej hodnoty zo sumy, ktorú si Uber ponechá z platby prijatej od konečných zákazníkov. Oproti bežným platiteľom tejto dane však nemôžu štát žiadať o jej vrátenie.
„Nezaznamenali sme žiadne zvýšenie počtu odchádzajúcich partnerských vodičov, naopak, ďalší partneri sa k platforme pridávajú každý deň,“ reagoval v stanovisku Uber s tým, že príjem partnerských vodičov rastie – vďaka efektívnejšiemu jazdeniu a marketingovým aktivitám spoločnosti.