Vyplatí sa celkom nevypnúť ani na dovolenke. Martin Guttman sa v roku 2006 s manželkou na tuláckej dovolenke s batohom na chrbte ocitol na thajskom ostrovčeku Tao. V bare na pláži im britský usadlík nalial veľký pohár „opicotvornej“ miestnej koly a miestnej whisky. Sadli si na akési vrecia a slovenský bankový úradník netušil, ako mu mäkký posed zmení život.
Sedelo sa im až tak dobre, že odchovanec ergonomických pracovní troch slovenských bánk zatúžil mať večer doma iné pohodlné sedenie, ktoré sa mení a prispôsobuje tvaru i polohe tela. Na trhu nebolo, nuž si ho chcel dať vyrobiť. Látku, ktorú pred ním nik nepotreboval, zháňal dva mesiace. V strednej Európe ju dodáva jediný veľkoobchod. V Česku. Pretože je inžinier ekonómie a nie vyučený krajčír, sedací štvorec s lemom si dal ušiť profesionálom. Premiéra sa skončila fiaskom. S krajčírom sa nepochopili, detaily neboli dotiahnuté a navyše sa aj roztrhol. Ale repríza u kamaráta prežíva dodnes. Je z polyesterovej látky z vnútornej strany s polyuretánovým náterom. Po teflónovom kúpeli bráni zašpineniu a neprepúšťa vodu. Vzor sa najprv prenáša digitálnou tlačou na špeciálny sublimačný papier. Tlakom sa prenesie na látku, teplom splyní, preniká do pórov, ktoré sa ochladzovaním zatvoria.
Z garáže
Až časom zistil, že ono vrece vynašli americkí kovboji. Nebolo však plnené polystyrénovými guľôčkami, ale fazuľou. Pred polstoročím istý taliansky dizajnér vyrobil na tomto princípe prvý štylizovaný sedací vak. V roku 2002 nápadom začala dobýjať Európu svetová nábytkárska značka. Martin Guttman princíp bez ochrannej známky poslovenčil. V roku 2006 si založil živnosť – s manželkou v garáži prvé vaky plnili polystyrénom a predávali. V roku 2008 usúdil, že na dvoch stoličkách sedieť nemožno. Takmer trištvrte roka zvažoval, kým opustil zladený tím v banke a post produktového manažéra pre úvery s pravidelným platom a rozhodol sa pre neistú cestu začínajúceho podnikateľa. Rodičov nepotešil tvrdením, že sa chce v kariére posunúť o kus ďalej. Rozhodol sa ale včas. Dnes je na trhu už vyše pätnásť značiek od troch iných slovenských výrobcov i z dovozu. Tvrdí však, že jeho Tuli.sk bola na trhu nielen prvá, ale stále je aj jednotkou. Dokonca aj výrobkom od ostatných firiem hovoria tulivaky.
Neošúchateľný nápad
Dosť ľudí na výstavách nábytku pokrúti hlavou. Ale ak prijmú pozvanie, o pár sekúnd názor menia. Dá sa v tom pohodlne ležať, sedieť, čítať, pozerať televíziu, klebetiť, relaxovať. Pred Vianocami sa kupujú stovky vakov, lebo pre mnohých je to neošúchaný darček. Ročná produkcia presahuje desaťtisíc. Vyrába najmä pre rovesníkov, moderných mladých ľudí medzi dvadsiatkou a štyridsiatkou, ktorí majú radi vtipné, užitočné a variabilné riešenia. Je to nastupujúca či budúca stredná vrstva, zväčša páry, ktoré si zariaďujú podnájmy, byty, najúspešnejší aj domy. „Keď som začal, prví zareagovali ľudia otvorení nápadom, ktorí radi skúšajú nové,“ hovorí M. Guttman. A dodáva, že úlohu hrá aj vzdelanie, sledovanie trendov a scestovanosť. Pribúda však aj rodičov zariaďujúcich detské a tínedžerské izby. Sám má doma zo päť vlastných výrobkov a manželka na materskej používa aj tuli doplnky – materskú tašku, prebaľovací pult a vankúš na kojenie bábätka.
Variácie
Sedacie vaky sa stali aj hitom ako ceny v rôznych súťažiach. Vaky kupujú do relaxačných miestností na pracovisku IT firmy. Objavili sa aj v letných kaviarňach, na terasách či balkónoch. Sú aj v domovoch sociálnych služieb na zmenu sedenia telesne postihnutých. Isté cirkevné združenie si ich pár požičalo, aby už po dva roky urobilo v predvianočnom blázinci vo veľkom bratislavskom nákupnom centre za plentou zónu pokoja na nekonzumné myšlienky. Vlani si vaky požičali na stodvadsiať rôznych podujatí. Na filmové festivaly, na trenčiansku Pohodu, športové podujatia, do skautského tábora, kaviarničiek v kníhkupectvách Panta Rhei.
Farebný koncert
M. Guttman verí, že nevyrába módny hit, ktorý sa preje, ale trvalú súčasť interiéru. Pätnásť percent produkcie vyváža do Česka, Poľska, Belgicka. Chce aj do Nemecka a Rakúska, hoci vie, že neprinesie novinku, ale iba rozšíri ponuku a presadiť sa musí dizajnom a budovaním značky.
Najhľadanejší je ten najväčší: obdĺžniková Sofa. Rýchlo však pribudlo deväť ďalších modelov, odlišných veľkosťou aj účelom. Je tam kreslo aj taburetka, ktorú možno preklopiť na stolík, trebárs na kávu. Malý vak ako sedenie pre psa. Detský vak, kam možno vliezť, schúliť sa a batoľa von nevylezie. Štyridsaťjeden farebných riešení možno použiť na každý výrobok. Veselé kvetinkové farby slnečnej jari, leta či jesene navrhla mladá módna dizajnérka Michaela Bednárová. Kto sa pozerá zblízka na návrhy od združenia Slovakiagift, vidí zasa abstraktnú kompozíciu z farebných kociek. Sú to zväčšené fragmenty zo stopäťdesiatročných krojov z Dačovho Lomu či Fačkova.
Minifirma
Zamestnancov má troch. Okrem marketingu, starosti o dve vlastné a tridsaťpäť partnerských predajní obslúžia aj plničku vakov polystyrénovými guľkami. Strihanie a šitie však zveril profesionálom z firmy Martina Šuchaňa, niekdajšieho šéfdizajnéra Treksportu, známeho nápaditými športovými vakmi a oblečením. Kým ho našiel, preveril tri iné firmy. Zväčša neboli zvyknuté na takú pevnú látku a ladenie vzorov. Objednávky od Tuli.sk u M. Šuchaňa dávajú robotu dvom až šiestim krajčírom. Tuli nepotrebuje drahé stroje, ďalších ľudí a zháňať inú prácu, lebo trh s vakmi je limitovaný. Krajčírska firma má zasa čo robiť, a nešije len tulivaky. Vak vydrží najmenej desaťročie.
Martin Guttman (33) je rodák z Cabaja-Čápora pri Nitre, absolvent Ekonomickej univerzity. Pracoval v troch bankách, od roku 2007 podniká, je majiteľom bratislavskej eseročky Tuli.sk, špecializovanej na ručnú výrobu a predaj sedacích vakov Tuli a doplnkov pre mamičky a deti. V súťaži spoločnosti Ernst & Young Podnikateľ roka 2011 získal titul Začínajúci podnikateľ roka 2011. Je ženatý, má dve deti, žije v Pezinku.
Foto - Maňo Štrauch