Efektívne logo v digitálnom svete
Už pri tvorbe a vymýšľaní obchodného mena by mali firmy myslieť na budúcnosť, pripomína D. Pospíšil. „Navrhnúť logo pre firmu s názvom Prvá prvorepubliková poštovná sporiteľňa a záložňa so sloganom ´U nás svoje financie zhodnotíte najlepšie´ je jednoducho tvrdý oriešok.“
Ešte pred samotnou tvorbou loga M. Pastierová rovnako odporúča si presne definovať, kde bude logo aplikované. „Ak chcete vyrábať obuv, na ktorej bude štítok s maximálnou šírkou 1 cm, povedzte to svojmu grafikovi. Nezabudnite tiež na to, že logo musí fungovať aj v digitálnom svete. Preto si otestujte, či je logo použiteľné ako ikona, favicon a podobne.“
Ako ďalej priznáva, nie je nič výnimočné stretnúť sa s recyklovaným motívom už existujúcich logo návrhov alebo kopírovaním trendov. Takýto postup tvorby ale často končí neskorším neúspechom a následným redizajnom.
Apple nepredáva ovocie
Objednávatelia často žiadajú, aby symbol v logu charakterizoval ich podnikanie, hovorí o najčastejšej chybe D. Pospíšil. „Zamyslite sa, ako symbol O2 či Vodafone charakterizuje telekomunikačné služby. Spoločnosť Apple tiež nepredáva ovocie. A tých príkladov značiek je určite viac.“ Ako ďalej vysvetľuje, nie je nevyhnutné, aby zákazník hneď podľa symbolu poznal, že ide o firmu z konkrétneho oboru.
„Ďalšou chybou je, že firmy chcú mať v logu právne označenie ich firmy, napríklad s.r.o. alebo a.s. Vo väčšine prípadov sa nám darí zákazníkov presvedčiť, že je to nezmysel. Pozrite sa okolo seba a uvidíte, že to nikto nepoužíva. Je to absolútne nepodstatné,“ upozorňuje ďalej.
Ak si firma želá do loga zadefinovať príliš veľa symbolov a motívov, väčšinou ide o prvoplánové rozhodnutie, ktorého výsledok býva mierne schizofrenický, vystríha pred ďalším nedostatkom M. Vasil.
„Aj tu platí pravidlo, že menej je niekedy viac. Dizajn sa približuje dokonalosti nie vtedy, keď už nie je možné nič ďalšie pridať, ale práve naopak, keď už sa nedá viac ubrať, a pritom neprísť o ´message´, ktorú chceme odkomunikovať,“ dodáva ďalej.
Keď hodnotia zamestnanci a rodina
Keď už si firma vyhľadá profesionálnu pomoc grafikov a dizajnérov, veľakrát sa stáva, že manažéri do ich práce zasahujú takým spôsobom, ktorý nie je pre ich logo a identitu prínosom. „Pokiaľ sa klient rozhodne pre danú dizajnérsku firmu, a tak jej prejaví dôveru, mal by sa spoľahnúť, že výsledok je najlepší možný, aj keby sa jeho súkromný laický názor líšil,“ hovorí zo skúseností M. Vasil.
Ako ďalej vysvetľuje, ideálne je vopred si určiť hranice a stanoviť mantinely, do akej miery objednávateľ bude zasahovať do kreatívneho procesu. Vo väčšine prípadoch dostáva firma viacero potenciálnych návrhov firemného loga, od ktorých sa môže odvíjať.
M. Vasil takisto neodporúča vytvárať si logo sám, pokiaľ nejde o profesionálneho logo dizajnéra. „Rovnako neodporúčam nechať hodnotenie návrhov na zamestnancoch, členoch rodiny alebo takzvaným demokratickým výberom. Výsledkom by bolo priemerné rozhodnutie nekvalifikovanej väčšiny,“ dodáva s tým, že o kvalitatívnych pochybnostiach loga je dobré poradiť sa radšej s inými nezávislými logo dizajnérmi.
Nerobiť logu hanbu
Vzorec pre úspešnú tvorbu loga neexistuje, jednoznačne tvrdí D. Pospíšil. „To by bolo príliš jednoduché. To, ako je potrebné k tvorbe pristupovať, závisí aj od oboru podnikania danej firmy. Úplne inak budete pristupovať k tvorbe loga pre detský sortiment a inak k firme, ktorá ponúka poradenské služby vo finančnom sektore.“
Profesionálne logo by malo byť zhmotnením idey, filozofie a hodnôt firmy, ktorú prezentuje, zdôrazňuje M. Vasil. „Je na dizajnérovi, ako dokáže tieto myšlienky skĺbiť do loga, a potom na samotnej firme, do akej miery vie svoj imidž ďalej predať svojim klientom.“
Úspech nezávisí iba od loga, ale od celkovej firemnej identity, a od manažérov firmy, ktorí nesmú tejto identite robiť hanbu, ale naopak, byť sami touto identitou a riadiť firmu tak, aby svojim klientom splnili to, čo sľubujú už v logu. Klient nesmie nájsť v žiadnej z týchto vecí rozpor, myslí si M. Vasil.
Evolúcia úspešných symbolov
História úspešných firiem ale ukazuje, že cesta za tým správnym logom môže trvať desiatky rokov, počas ktorých sa spraví desiatka obmien či redizajnov. Príbehy naznačujú, že tvorba loga „vo vlastnej réžii“ je skôr ojedinelá situácia než bežná prax.
Evolúciu ikonického loga spoločnosti Google zachytáva portál Gizmodo. Od doby, keď jeden zo spoluzakladateľov vytvoril prototyp loga s pomocou programu Gimp a keď vystriedal viacero vizuálov, fontov a typov písma do súčasnej podoby, ubehlo približne 18 rokov.
Logo Google z roku 1997 Zdroj: www.gizmodo.com
Symbol amerického fast foodu absolvoval ešte dlhšiu cestu. Pôvodné logo McDonald's, ktoré vytvorili bratia Richard a Maurice McDonald v roku 1948 pre svoju prvú prevádzku, obsahovalo tučného kuchára s transparentom „Hamburgers“. Typické žlté oblúky priniesol do firmy až objednaný architekt, ktorý ich najprv aplikoval na budovy reštaurácií a neskôr sa ujali aj v logu spoločnosti.
Pôvodné logo McDonald's z roku 1948 Zdroj: www.creativebloq.com
Podobný príbeh sa skrýva aj za internetovým prehliadačom Mozilla Firefox, ktorý sa na počiatku nazýval ešte Phoenix, od čoho bolo odvodené aj pôvodné logo. Po pár nepríjemnostiach s ochrannými známkami bol prehliadač nútený zmeniť názov aj logo. Za súčasným logom prehliadača stojí profesionálny dizajnér, ktorý sa firme ozval sám s názorom, že logo nevyzerá práve najlepšie.
Pôvodné logo Mozilla Firefox Zdroj: www.neatorama.com
To, že úspešné slovenské firmy nechávajú tvorbu loga na odborníkov, potvrdzuje aj Michal Meško z kníhkupectva Martinus, ktorého súčasné logo je dielom dizajnéra Jula Nagya. Obdobne postupovala aj Tatra banka, ktorá kvôli honbe za správnym logom vyhlásila celoštátnu súťaž. Jej víťazom sa spomedzi desiatky tvorcov stal dizajnér Dušan Junek, informuje Milada Halová z Tatra banky. „Tvorba loga nie je triviálnou záležitosťou,“ dodáva na záver M. Meško.