Majitelia platobných kariet sa môžu od decembra cítiť pri ich používaní bezpečnejšie. Nemusia sa báť, že im niekto pomocou karty vybieli celý účet. Po novom totiž pri zneužití karty banka môže od jej majiteľa žiadať len sto eur. Zvyšné náklady musí znášať sama banka. Nové pravidlá platia pre všetky debetné i kreditné platobné karty.
Klient musí svojej banke čo najskôr nahlásiť, že prišiel o svoju kartu. „Ohlásením straty, krádeže alebo zneužitia banka kartu zablokuje a preberá na seba všetky zodpovednosti z prípadnej škody vzniknutej po ohlásení,“ vraví hovorkyňa Volksbank Slovensko Jana Lukáčová. Zákon o platobných službách dáva banke zodpovednosť za transakcie len v prípade, že spotrebiteľ ohlási stratu bez zbytočného odkladu. To znamená, že rýchlym nahlásením zabráni ďalším možným stratám.
Rovnaká zodpovednosť bánk platí aj v prípade, ak je karta zneužitá na transakciu, pri ktorej nie je fyzicky prítomná. Niekto si napríklad môže opísať údaje z embosovanej karty a využiť ich na nákup cez internet. Každý by si mal preto kontrolovať výpisy, či niekto bez jeho vedomia nepoužil jeho kartu. Ak sa chce spotrebiteľ dostať späť k svojim peniazom, musí podvodnú transakciu nahlásiť do 13 mesiacov od jej uskutočnenia.
PIN ako oko v hlave
Možnosť získať náhradu škody končí vo chvíli, keď zlodej použije na autorizáciu platby alebo výber peňazí z bankomatu PIN kód. Každá banka považuje takúto transakciu za tú, ktorú urobil sám majiteľ karty alebo niekto, komu svoj kód prezradil. Každý by si mal preto dávať pozor na to, aby sa jeho PIN nedostal k nepovolanej osobe.
Samozrejmosťou je nepísať si PIN priamo na kartu alebo na lístoček, ktorý je vložený v peňaženke spolu s kartou. Ak si niekto nevie svoj štvormiestny kód zapamätať, mal by si radšej zaplatiť za jeho zmenu, ako si ho písať. Pri zadávaní kódu by sa mal každý zase presvedčiť, že nikto mu nestojí za chrbtom a nepozerá sa na jeho kód. Pre istotu je lepšie jednou rukou zakryť klávesnicu, aby zlodej nemohol vidieť, aké čísla vyťukáva.
„Vždy platí, že PIN kód, ktorým sa klient identifikuje pri používaní platobnej karty, je určený výlučne pre držiteľa karty. Držiteľ karty je povinný zabezpečiť jeho utajenie, najmä neprezradiť PIN kód inej osobe, neznačiť ho na kartu ani na žiadny doklad, ktorý je uschovaný spolu s kartou a podobne,“ vraví hovorca Tatra banky Boris Gandel.
Napriek dodržiavaniu všetkých bezpečnostných predpisov sa môže stať, že zlodej sa k PIN kódu dostane. Ak si je spotrebiteľ istý, že svoje heslo nikomu neprezradil a napriek tomu mu banka odmietne uznať oprávnenosť reklamácie, bude sa musieť obrátiť na súd.
Dokazuje banka
Podľa zákona o platobných službách spotrebiteľ nemusí dokazovať, že operáciu neautorizoval alebo nezadal jej uskutočnenie. Stačí, ak označí pochybné platby a banka mu buď vráti peniaze alebo musí klienta usvedčiť, že nehovorí pravdu. Ak niekto zaplatí kartou cez internet za televízor, ktorý si nechá poslať na svoju adresu a následne bude tvrdiť, že on kartu nepoužil, banka vyhodnotí reklamáciu ako podvod a môže na klienta podať trestné oznámenie.
Osobitne sa banky stavajú k prípadom, keď sa zlodej dostane k údajom z karty tak, že ich skopíruje od obchodníka či z banky. V takomto prípade väčšinou zlodej získa údaje z veľkého množstva kariet a hneď ako banka zistí, ktoré karty boli skopírované, ich dá sama zablokovať. Ak príde už k zneužitiu karty, banky väčšinou klientovi vrátia všetky peniaze, o ktoré ho podvodník obral.
Jedinou bankou, ktorá ide nad rámec zákona a klientom poskytuje vyššiu ochranu, je Tatra banka. Sľubuje, že majiteľom kariet vráti všetky peniaze, o ktoré ich zlodej obral 24 hodín pred nahlásením transakcie. Ak klient včas zistí, že nemá svoju kartu, nebude platiť ani 100 eur. V prípade, že si stratu karty včas nevšimne, môže sa na strate podieľať sto eurami.
Najväčšie problémy môže strata alebo krádež karty spôsobiť, ak sa spotrebiteľ na svoju kartu spolieha v zahraničí a nemá dostatok hotovosti. Preventívne je lepšie mať so sebou aspoň dve karty, pričom by ich nemal nosiť spolu. Ak už ku krádeži alebo strate príde, banky ponúkajú možnosť vydania a expresného doručenia náhradnej karty alebo poskytnutie núdzovej hotovosti. Banky si za túto službu účtujú poplatky, ktoré môžu dosiahnuť až niekoľko stoviek eur. K niektorým drahším platobným kartám ponúkajú túto službu zadarmo.
Foto na titulke - SITA / AP