Automobilový gigant Stellantis, zastrešujúci známe značky ako Chrysler, Fiat, Jeep, Peugeot a Ram, čelí kríze. Spoločnosť zápasí s klesajúcimi predajmi a ziskami, pričom prepad hodnoty akcií o polovicu z historického maxima poukazuje na prehlbujúce sa problémy.
Generálny riaditeľ Carlos Tavares, ktorý zohral kľúčovú úlohu pri vzniku Stellantisu a jeho počiatočnom úspechu, sa ocitá pod narastajúcim tlakom. Predajcovia kritizujú jeho vedenie, najmä v otázkach cenovej politiky a produktového portfólia.
„Aj keď firma uvádza, že zvažuje všetky možnosti ohľadom vedenia po roku 2026, keď vyprší zmluva Carlosa Tavaresa, jeho zotrvanie vo funkcii nie je zaručené,” uvádza portál The New York Times.
Nespokojnosť rastie aj medzi odborármi z United Automobile Workers (UAW), ktorí pohrozili štrajkami. Zväz obviňuje firemný manažment Stellantisu zo zlyhania pri plnení sľubov a plánovaného presunu výroby modelu Dodge Durango z Detroitu do Kanady.
„Zastavenie výroby by mohlo teoreticky pomôcť Stellantisu zlepšiť cash flow a odbúrať nadmerné zásoby. Dlhodobé dôsledky štrajkov sú však nejasné a môžu zahŕňať poškodenie značky, oneskorené dodávky a stratu zákazníkov,” upozornil The New York Times.
„Krátkodobé rozhodnutia zamerané na dosiahnutie rekordných ziskov v roku 2023 mali zničujúce, no predvídateľné dôsledky na americkom trhu,” tvrdí Kevin Farrish, predseda Národnej rady predajcov Stellantis. Podľa údajov Cox Automotive zaznamenali značky Stellantisu v Spojených štátoch ku koncu júna trhový podiel 8,6 percenta, čo predstavuje pokles z 10,4 percenta v predchádzajúcom roku.
Zlučovanie automobiliek pod jednu strechu malo spoločnosti zabezpečiť silnejšiu pozíciu v premenlivom automobilovom priemysle, no očakávané synergie sa podľa analytikov nedostavili v plnej miere. Stellantis však naďalej tvrdí, že akvizíciami už ušetril viac ako osem miliárd dolárov.