Posielanie platobných údajov cez čet sa na Slovensku pomaly rozbieha, záujemcovia ho začali využívať. Zatiaľ sa naplno zapojila Tatra banka, službu ale môžu využívať všetci klienti. „Dolaďujeme technické detaily a popri tom edukujeme a informujeme klientov. Payme dosiahne svoj plný potenciál, až keď sa zapojí nadpolovičná väčšina bánk a používatelia budú mať aj dostatok času na oboznámenie sa so službou,“ povedala Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky. Banka sa do služby zapojila v utorok a za prvý deň fungovania ju využilo približne 250 klientov.
Na Slovensku sa už dajú posielať platby cez čet. Štartuje služba Payme
Slovenská banková asociácia (SBA) zatiaľ nevyhodnocuje údaje o využívaní internetovej stránky Payme.sk, zhodnotenie nábehu služby urobí až neskôr, keď sa k štandardu pripojí viac bánk. Zapojenie bánk do služby je dôležité preto, aby bankové aplikácie dokázali platobnú linku správne spracovať a automaticky vyplniť údaje o platbe. Bez pripojenia k službe nie je možné ani vytvorenie platobnej linky priamo v bankovej aplikácii.
Veľké banky k Payme pristúpia do konca roka
Zapojenie do služby Payme avizujú aj ďalší veľkí hráči na bankovom trhu. „Vieme o tom, že všetky veľké banky sa pripravujú na zapojenie do tejto služby a v horizonte troch až štyroch mesiacov sa zapoja banky, ktoré pokryjú sedemdesiat percent trhu,“ povedal Marcel Laznia, analytik SBA. Štart služby podľa jeho nepriniesol výraznejšie problémy.
Veľké banky skutočne pristúpia k štandardu čoskoro. „Klienti Slovenskej sporiteľne (SLSP) budú mať túto službu podporovanú najneskôr v januári,“ poznamenal Michal Vanovčan, vedúci pracovnej skupiny štandard platobnej linky SBA a zároveň predstaviteľ SLSP.
O pár mesiacov dlhšie si na pristúpenie k štandardu v mobilnej aplikácii zrejme počkajú klienti VÚB banky. „Pre internet banking plánujeme spustiť Payme do konca tohto roka a pre VÚB Mobil banking v prvom kvartáli 2021,“ poznamenal Dominik Miša, hovorca VÚB banky.
Do konca roku sa služba zjednoduší aj pre klientov trhovej štvorky. „ČSOB sa plánuje k štandardu služby Payme pripojiť do konca tohto roka. Cieľom je ešte viac uľahčiť bezhotovostný platobný styk pre našich klientov, a to aj prostredníctvom platforiem sociálnych sietí, pri zachovaní vysokej miery bezpečnosti s využitím už existujúcej infraštruktúry na strane bankovej aplikácie a systémov,“ hovorí riaditeľ digitálnej divízie ČSOB Jaroslav Vojčík.
Zatiaľ s QR kódom
Klienti, ktorých banky sa zatiaľ nepripojili, môžu zatiaľ využívať rozšírený scenár využívania služby. Platobná linka, ktorú cez čet získajú, sa im pomocou stránky Payme.sk pretransformuje do QR kódu, ktorí môžu pomocou bankovej aplikácie nasnímať a získať tak údaje o platbe.
Využívanie QR kódov je technológia, na ktorú sú klienti už zvyknutí. „PayBySquare je významne používaný na faktúrach. V priemere evidujeme približne štyridsaťtisíc používateľov mobilnej aplikácie a 90 000 platieb iniciovaných z PayBySquare kódu,“ hovorí Z. Žiaranová. „Čo sa týka generovania, je služba používaná menej – v priemere len približne tritisíc používateľov mesačne, čo je ale pochopiteľné vzhľadom na to, že používateľ má viacero iných možností ako zdieľať IBAN alebo platobné informácie,“ dopĺňa.
Údaje VÚB banky ukazujú, že Slováci majú o podobné služby záujem. „Naši klienti si obľúbili podobné funkcie, ktoré máme už veľmi dlho zakomponované v našej aplikácii, a to zdieľanie platby QR kódom či platba cez QR kód, či platba na telefónne číslo,“ hovorí D. Míša. Pri zdieľaní platieb cez QR kód a aj pri platbe cez QR kód zaznamenávajú podľa neho nárast záujmu klientov.