Od pondelka si Slováci medzi sebou môžu posielať platobné údaje cez službu Payme, ktorú spustila Slovenská banková asociácia (SBA). Služba umožňuje vygenerovať linku s platobnými údajmi, ktorú môže budúci príjemca platby odoslať cez četovaciu službu človeku, ktorý by mal zaplatiť.
Jednoduchšie zdieľanie platobných údajov
V ideálnom prípade sa po kliknutí na odkaz automaticky vyplnia údaje o platbe a bude stačiť ich iba potvrdiť v bankovej aplikácii. Payme je teda služba, ktorá vytvára možnosť zdieľať budúcu platbu a jej detaily v četovacích aplikáciách a táto linka predvyplní údaje o platbe v bankovej aplikácii jej príjemcu. Údaje o platbách nebude potrebné vypísať a poslať ručne, budú sa dať poslať cez linku, ktorú budúci prijímateľ platby vygeneruje priamo vo svojej mobilnej aplikácii.
Toto je ideálny scenár, ktorý ale počíta s tým, že jednotlivé banky upravia svoje mobilné aplikácie tak, že budú schopné s linkami pracovať. K štandardu Payme sa v prvý deň spustenia nepripojila žiadna banka, no banky by sa mohli k tejto službe pripojiť relatívne rýchlo.
Slováci budú môcť platiť jednoduchšie, pomocou četu. Údaje o platbe sa vyplnia automaticky
„Služba Payme je dobrovoľná pre našich členov. Do dnešného dňa nie je zapojená žiadna banka... Vieme o tom, že všetky významné banky sa pripravujú na zapojenie tejto služby a v horizonte troch až štyroch mesiacov sa zapoja banky, ktoré pokývajú sedemdesiat percent trhu,“ poznamenal v pondelok Marcel Laznia, analytik SBA.
Prvou bankou, ktorá bude štandard podporovať, je Tatra banka, túto službu spúšťa v utorok. „Tatra banka už 20. októbra v doobedňajších hodinách sprístupní službu svojim klientom,“ potvrdzuje pre TREND Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky.
Aj pre klientov nezapojených bánk
Službu Payme avšak môžu využívať aj klienti bánk, ktoré do Payme zapojené nie sú. Človek, ktorý dostane platobnú linku, a je klientom „nepripojenej“ banky, sa zapojí do takzvaného rozšíreného scenára. „Interpretáciu linky preberá stránka Payme.sk a banková aplikácia na túto linku nezareaguje,“vysvetľuje Michal Vanovčan, vedúci pracovnej skupiny štandard platobnej linky SBA.
V podstate to znamená, že po kliknutí na odkaz sa klientovi neotvorí banková aplikácia, ale stránka Payme.sk. Na stránke sa vygeneruje QR kód, ktorý klient môže mobilnou aplikáciou nasnímať a získať údaje o platbe, ktorá platobná linka obsahuje. Stránka Payme.sk od 19. októbra funguje, je teda možné platobné linky vytvárať.
Rovnakým spôsobom budú s platobnou linkou môcť pracovať aj klienti zapojených bánk, ktorí na ňu kliknú napríklad cez počítač, teda cez zariadenie, na ktorom nie je aktívna mobilná aplikácia banky. Zároveň stránka Payme.sk bude informovať o tom, ktoré banky sa k štandardu už pridali a na tomto webe je možné platobné linky aj vytvárať.
Služba Payme funguje inak ako platobné systémy, ktoré si vytvárajú konkrétne četovacie služby, teda napríklad Facebook pay, či Whatsapp pay. Samotné četovacie služby v prípade Payme nepotrebujú žiadne údaje o platobných kartách, či platbách, slúžia iba ako distribučný kanál. Preto je v podstate jedno, či sa platobná linka dostane k jej adresátovi cez niektorú z četovacích aplikácií, sms správou, prípadne mailom.
Klienti Payme sa nemusia nikam registrovať, služba bude fungovať s nástrojmi, ktoré už majú. Zároveň platí, že pre klientov je to bezplatná inovácia.